رئیس مرکز مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور ضمن ارائه توضیحاتی درباره افزایش شدت تابش اشعه فرابنفش خورشید در روزهای گرم سال گفت: از امروز (سه‌شنبه ۱۰ مرداد) تا روز پنجشنبه شاهد روند افزایش دما در اغلب مناطق کشور خواهیم بود. این روند تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و ۱۲ مردادماه، اوج افزایش دما خواهد بود، اما از روز جمعه و شنبه رفته‌رفته روند کاهشی دما در اغلب نقاط کشور رخ خواهد داد.

توضیح هواشناسی درباره افزایش شدت تابش اشعه فرابنفش خورشید در روزهای گرم/ افزایش دمای هوا، پنج‌شنبه به اوج می‌رسد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در حالی که سازمان هواشناسی کشور پیش از این هشدارهایی جدی را درباره گرمای کم‌سابقه در نقاط مختلف کشور در مردادماه امسال ارائه کرده بود، حالا در پایان دهه اول این ماه، دولت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۱ و ۱۲ مرداد را در سراسر کشور به علت گرمای شدید هوا تعطیل اعلام کرده است. این در حالی است که در روزهای اخیر، برخی کارشناسان حوزه نجوم، اظهاراتی درباره افزایش شاخص اشعه فرابنفش خورشید بخصوص در شهر تهران بر اثر گرمای هوا مطرح کرده و تاکید داشته‌اند که شاخص این اشعه خطرناک در روزهای به‌شدت گرم از ساعت ۱۰ تا ۱۴ افزایش می‌یابد.

جزئیات بیشتر این مسائل را از صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور جویا شدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: اشعه فرابنفش طیفی از تابش نور خورشید محسوب می‌شود که برای بدن انسان مضر است. بخش زیادی از این طیف معمولا در بخش استراتوسفر جو توسط لایه ازن جذب می‌شود و مقدار کمی از آن به سطح زمین می‌رسد، اما در تابستان‌ها و در روزهای شدیدا گرم، شدت تابش این اشعه تا حدودی افزایش می‌یابد. این مساله یک اتفاق عمومی است و مخصوص این روزهای خاص یا صرفا شهر تهران نیست، بلکه در تمام نقاط جهان در روزهایی که دمای هوا به‌شدت بالا می‌رود، به صورت طبیعی میزان تابش اشعه فرابنفش خورشید نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به مضر بودن اشعه فرابنفش خورشید برای بدن انسان، به صورت معمول توصیه می‌شود که در روزهای گرم از عینک آفتابی استفاده شود و پوست بدن تا حد امکان در معرض تابش خورشید قرار نگیرد. این مساله به‌ویژه در حوالی ظهرگاه اهمیت دارد، زیرا صبح‌ها و عصرها میزان تابش اشعه فرابنفش کاهش می‌یابد، اما در ساعات اوج تابش نور خورشید یعنی ظهرهنگام بخصوص در فصل و روزهای گرم سال، به صورت عمومی توصیه می‌شود که انسان‌ها در معرض تابش مستقیم خورشید قرار نداشته باشند.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: با توجه به عرض جغرافیایی که ایران در آن قرار گرفته است، معمولا در تمام روزهای تابستان، میزان تابش اشعه فرابنفش خورشید افزایش می‌یابد و هرچقدر دمای هوا بالاتر می‌رود، شدت تابش این اشعه نیز بیشتر می‌شود. البته در برخی کشورها شرایط متفاوت است و میزان تابش فرابنفش خورشید در تابستان‌ها به شکل قابل توجهی بالا می‌رود، اما در ایران روند افزایش شدت تابش این اشعه در طول تابستان‌ها یک روند معمولی است.

افزایش دمای هوا تا پنجشنبه و توفان و گرد و خاک در جنوب و شرق کشور

ضیائیان همچنین درباره روند افزایش دما در روزهای آتی در نقاط مختلف کشور توضیح داد: از امروز (سه‌شنبه ۱۰ مرداد) تا روز پنجشنبه شاهد روند افزایش دما در اغلب مناطق کشور خواهیم بود. انتظار داریم که دمای هوا در تهران تا روز پنجشنبه به ۳۹ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد و البته دمای هوای اهواز نیز به ۵۰ تا ۵۱ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید و این شهر، گرم‌ترین مرکز استان کشور در روزهای پایانی این هفته خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: افزایش دمای هوا در نقاط ذکرشده و سایر نقاط کشور تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و ۱۲ مردادماه، اوج افزایش دما خواهد بود، اما از روز جمعه و شنبه رفته‌رفته روند کاهشی دما در اغلب نقاط کشور رخ خواهد داد.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور همچنین ضمن ارائه هشدار به استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور درباره احتمال وقوع رگبار شدید باران و تشدید گرد و خاک گفت: برای امروز در مناطقی نظیر جنوب و جنوب غرب کرمان، شمال، شرق و غرب هرمزگان و جنوب شرق فارس، احتمال وقوع بارش‌های شدید نقطه‌ای و رگباری در ساعات بعد از ظهر همراه با وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گرد و خاک وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: امروز و فردا شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی و نوار شرقی کرمان از وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه متاثر خواهند بود و برای این مناطق خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا همراه با احتمال وقوع توفان شن پیش‌بینی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha