پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 360822

در آستانه برگزاری ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، برخی پرستاران خبر دادند که تعدادی از نامزدهای این انتخابات و از جمله محمد شریفی‌مقدم که در حال حاضر دبیرکل خانه پرستار است و چند نفر دیگر از پرستاران که طی سال‌های گذشته همواره نسبت به تضییع حقوق صنفی پرستاران معترض بوده‌اند، ردصلاحیت شده‌اند. 

انتخابات ششم نظام پرستاری و آمار بالای ردصلاحیت‌شده‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در آستانه برگزاری ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، برخی پرستاران خبر دادند که تعدادی از نامزدهای این انتخابات و از جمله محمد شریفی‌مقدم که در حال حاضر دبیرکل خانه پرستار است و چند نفر دیگر از پرستاران که طی سال‌های گذشته همواره نسبت به تضییع حقوق صنفی پرستاران معترض بوده‌اند، ردصلاحیت شده‌اند.

به دنبال انتشار این خبر، شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در خصوص این انتخابات و ردصلاحیتِ نامزدها گفت: «امسال 4200 نفر برای انتخابات ثبت‌نام کردند و در فرصت دو هفته‌ای از سوی مراجع نظارتی در دانشگاه‌ها بررسی صلاحیت صورت گرفت. آن‌طور که معاون درمان وزارت بهداشت در ابتدا مطرح کرد، در مرحله اول ۷درصد از کاندیداها ردصلاحیت شدند که چیزی حدودِ ۳۰۰ نفر می‌شود. البته بعدا عنوان شد که ۷ درصد نبوده و ۴درصد در انتخاباتِ امسال در مرحله اول ردصلاحیت شدند که این هم حدود ۱۶۰ نفر می‌شود. با این حال، آمار ردصلاحیت‌شدگان در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه بوده است. در دوره پنجم، در مرحله اول ۳۶ نفر ردصلاحیت شدند که بعد از اعتراض، این تعداد به حدود ۸ نفر کاهش پیدا کرد اما در این دور، از همان ابتدا تعداد بی‌شماری از نامزدها ردصلاحیت شده‌اند.»


شریفی‌مقدم افزود: «از بین نامزدهای معرفی شده از سوی ائتلاف منتسب به خانه پرستار، حدود 100 نفر ردصلاحیت شدند. البته من و برخی دیگر از دوستان در مرحله اول تایید شدیم، اما زمانی که مساله دوستانِ ردصلاحیت شده را پیگیری می‌کردیم، با من و برخی دیگر از دوستان تماس گرفتند و اعلام کردند که شما هم ردصلاحیت شدید! این اتفاق بی‌سابقه است و در هیچ دوره‌ای چنین موردی نداشتیم. این اقدام، مهندسی انتخابات برای جلوگیری از ورود تعدادی افراد به نظام پرستاری و توهین به پرستاران است.»


شریفی‌مقدم افزود: «ذیل قانون، سازمان نظام پرستاری آیین‌نامه‌ای را تصویب کرده که این آیین‌نامه به تایید وزارت بهداشت هم رسیده است. طبق این آیین‌نامه، کارِ بررسی صلاحیت نامزدها به مراجع ۵گانه شامل اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، دادستانی، فراجا و ثبت احوال سپرده شده و طبق این آیین‌نامه، این مراجع نباید خلاف قانون عمل کنند. قانون می‌گوید فقط کسانی که محکومیت قضایی منجر به محرومیت اجتماعی دارند باید از نامزدی در انتخابات حذف شوند و هیچ دلیلِ دیگری برای ردصلاحیت نباید ملاک قرار گیرد. ما هیچ گونه محکومیتی نداشتیم و هیچ کس هم جوابگو نیست. آنها که صلاحیت ما را رد کردند، به دنبالِ حذف رقیب بودند. سیستم، سازمانی می‌خواهد که همراه و همسو و البته منفعل و دست و پا بسته در اختیار وزارت بهداشت باشد که به چیزی معترض نباشد. وقتی سازمان نظام پرستاری نتواند افکار عمومی جامعه پرستاری را نمایندگی کند، پرستاران به آن بی‌اعتماد می‌شوند. در حال حاضر پرستاران به شرایط خود معترض هستند و تجمعات آنها در برخی شهرها و بیمارستان‌ها نیز نشانه همین اعتراض است؛ سازمانِ نظام پرستاری تا امروز چه کاری برای پرستارانِ معترض انجام داده است؟ سازمان نظام پرستاری یک نهاد صنفی و حرفه‌ای و غیرسیاسی است و نباید مشمولِ ردصلاحیت‌های گسترده شود! مگر هیات‌مدیره نظام پرستاری چقدر اختیار دارد که عده‌ای به دنبالِ حذف رقیب هستند؟»


دبیرکل خانه پرستار در خصوص مشکلاتِ پرستاران گفت: «در حال حاضر پرستاران هم از نظرِ مالی و هم از نظرِ کاری تحتِ فشار هستند، تعرفه‌گذاری آن‌طور که باید و قانونی بود، اجرا نشد. از طرفی تعداد پرستاران به قدری کم است که در عمل امکانِ اینکه بتوانند به تمام وظایفِ خود به درستی عمل کنند، نیست. به‌طور مثال در بخش عفونی یکی از بیمارستان‌ها برای ۲۷ بیمار که سه نفرشان در ICU بستری بودند، فقط دو پرستار گذاشتند و این دو پرستار به دلیلِ آنکه نتوانستند به وظیفه خود دقیق عمل کنند مورد بازخواست و تهدید و فشارِ یک هیات ده نفره قرار گرفتند در حالی که مشکلِ اصلی، کمبودِ نیروی پرستار است؛ برای ۲۷ بیمار حداقل باید ۴ پرستار وجود داشته باشد.»


در حالی که کمتر از 10 روز تا برگزاری انتخابات ششم سازمان نظام پرستاری باقی مانده، دامنه اعتراض پرستاران به ردصلاحیت گسترده نامزدهای مستقل و مطالبه‌گر، به نهاد ریاست‌جمهوری هم رسیده و اواخر هفته گذشته، نامه‌ای با امضای غلامحسین اسماعیلی؛ رییس دفتر رییس‌جمهوری خطاب به وزیر بهداشت نوشته شده که در متن این نامه خطاب به بهرام عین‌اللهی آمده است: «به پیوست تصویر رونوشت نامه مورخ 16 شهریور 1402 رییس کل محترم سازمان نظام پرستاری در خصوص درخواست اصلاح روند تایید صلاحیت‌ها و تایید صلاحیت تمام بلاتکلیفان و همچنین تدوین برنامه زمانبندی مجدد انتخابات به منظور حفظ حقوق داوطلبین در انتخابات ارسال می‌شود. با توجه به مراتب مذکور، ضرورت دارد در مورد گلایه‌های جمعی از جامعه پرستاری برای رفع نگرانی‌ها تدبیر لازم را اتخاذ کنید.»


به دنبال انتشار این نامه، علیرضا رحیم‌نیا؛ مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، در توضیح روند تعیین صلاحیت داوطلبان انتخابات نظام پرستاری اعلام کرد: «از 4114 نامزد این دوره از انتخابات نظام پرستاری، ۱۰۵ نفر معادل 1.4 درصد کل نامزدها ردصلاحیت شده‌اند که عدد خیلی کمی است و البته ۹۸ نفر از ردصلاحیت‌شدگان، به هیات تجدیدنظر مستقر در وزارت بهداشت درخواست بررسی مجدد دادند که این هیات متشکل از دو نماینده تعیین شده از سوی وزیر بهداشت، دو نماینده سازمان نظام پزشکی، یک نفر از وزارت کشور و یک نفر از دادستانی، در مرحله تجدیدنظر خواهی، دوباره پرونده ردصلاحیت‌شدگان را بررسی کرده و نتیجه بررسی‌ها تایید ۴۵ نفر از ردصلاحیت‌شدگان بود.»


رحیم‌نیا افزود: «ردصلاحیت‌ها توسط پنج نهاد ناظر پیش‌بینی شده در قانون انجام شده و تایید صلاحیت‌ها هیچ ارتباطی با مطالبی که در فضای مجازی رد و بدل می‌شود، ندارد. من به عنوان مسوول نهاد نظارتی هیات تجدیدنظر مستقر در وزرات بهداشت، عرض می‌کنم که نه کسی با من تماس گرفته، نه در صورت تماس کسی سفارش می‌پذیریم، اینکه در فضای مجازی می‌گویند چه کسانی پشت پرده به وزارت بهداشت فشار آوردند تا این افراد تایید صلاحیت شدند هرگز چنین چیزی نبوده و در این دوره و نسبت به دوره قبل که 3541 نفر نامزد انتخابات نظام پرستاری شده بودند، شاهد افزایش ۱۵ درصدی داوطلبان هستیم.»


نیمه شهریور و حدود سه هفته پیش از برگزاری انتخابات ششم نظام پرستاری، سازمان نظام پرستاری با صدور بیانیه‌ای که در خبرگزاری مهر منتشر شد، در واکنش به ردصلاحیت‌های برخی داوطلبان توسط وزارت بهداشت اعلام کرد: «متاسفانه به دنبال روند غیرسازنده‌ای که وزارت بهداشت از ماه‌ها قبل علیه منافع صنفی و حرفه‌ای پرستاران برگزیده بود و از جمله، اجرای سلیقه‌ای و به دور از قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، عدم استخدام و تعیین تکلیف نیروهای طرحی و تمدید طرح دوران کرونا، ارتجاع آموزشی و پیگیری تربیت بهیاران ۲ ساله، ریشه‌کن کردن قانون ارتقای بهره‌وری در ماده ۶۹ پیشنهادی در برنامه هفتم به مجلس، در ایام گذشته وزارت بهداشت با انواع اقدامات مخرب سعی در تضعیف سازمان مردم‌نهاد نظام پرستاری کرده بود و در ادامه این رویه مخرب، با اقدامات فراقانونی، سعی در اثرگذاری بر نتیجه ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری داشت و در اقدامی بی‌سابقه، اقدام به ردصلاحیت گسترده و هدفمند داوطلبان کرد و در این راه، چنان پیش رفتند که تا این لحظه که همچنان اعلام صلاحیت‌ها کامل نشده، حدودا ۲۰ نفر از روسای هیات‌مدیره‌ها و اعضای شورای عالی و بیش از یکصد نفر از اعضای هیات‌مدیره و سایر کاندیداها، جزو رد صلاحیت‌شدگان هستند و اکثر این افراد از فعالین صنفی با سوابق کاملا روشن هستند که بیش از دو دهه سابقه حضور در پیگیری‌های صنفی را یدک می‌کشند و طی سالیان متمادی با کسب آرای جامعه پرستاری در بزنگاه‌های مختلف، با کار و تلاش پیوسته از آزمون‌های متعدد رو سفید بیرون آمدند. وزارتخانه‌ای که خود مجری و ناظر بر سلامت انتخابات است، در این دوره با تیم‌داری وارد عرصه انتخابات شده و به‌زعم ما، دیگر قادر به صیانت از انتخاباتی که در آن سوگیری دارد، نیست. مجموع این عوامل و حذف بسیاری از فعالین صنفی با سوابق روشن در انتخابات پیش رو باعث می‌شود که شور و نشاط انتخاباتی به کمترین میزان برسد و شاید اگر این رویه اصلاح نشود، این انتخابات با عدم استقبال و مشارکت حداقلی برگزار شود.سازمان نظام پرستاری بنا به وظایف و رسالت قانونی خود در قبال هر نوع کج‌سلیقگی و کارهای غیرقانونی که سلامت انتخابات را خدشه‌دار کند و باعث عدم مشارکت عمومی جامعه خدوم پرستاری شود، ایستادگی خواهد کرد و از همه راه‌های قانونی پیگیر اعاده حیثیت روسا، اعضای هیات‌مدیره‌ها و فعالین صنفی خواهد شد تا شاهد انتخاباتی پرشور و نشاط در هفتم مهر ۱۴۰۲ باشیم.»


به دنبال انتشار این بیانیه، روز 20 شهریور، معاون درمان وزارت بهداشت، از ردصلاحیت 4 درصد نامزدهای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری خبر داد و اعلام کرد: «در مجموع ۴۱۳۱ نفر برای شرکت در ششمین دوره انتخابات هیات‌مدیره‌های سازمان نظام پرستاری کشور ثبت‌نام کردند که ۶۹ نفر به علت اینکه تعداد داوطلبان در شهرستان‌های آنها به حد نصاب نرسیده بود، در دور دوم انتخابات شرکت خواهند کرد. تعدادی از داوطلبان نیز خودشان بعد از ثبت‌نام انصراف دادند و در کل ۴۰۰۵ داوطلب واجد استعلام صلاحیت بودند. صلاحیت داوطلبان از نهادهای پنج‌گانه استعلام شده و تاکنون احراز صلاحیت ۹۶ درصد از داوطلبان به صورت رسمی اعلام شده و بقیه داوطلبان هم در دو روز آینده تعیین تکلیف نهایی خواهند شد. وزارت بهداشت در تایید یا ردصلاحیت داوطلبان هیچ دخالتی ندارد و صرفا مجری انتخابات است و از نهادهای قانونی که طبق آیین‌نامه مسوول این کار هستند در این خصوص استعلام می‌کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha