چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 371838

سه مرد شیاد که با معرفی خود به عنوان پشتیبان سایت دیوار به حساب‌های کاربری شهروندان در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص تلگرام دسترسی پیدا کرده و از مردم کلاهبرداری کرده بودند، دستگیر شدند.

کلاهبرداری میلیاردی با جعل عنوان پشتیبان دیوار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای پایتخت در این‌باره گفت:‌ به دنبال مراجعه چند نفر از شهروندان به پلیس فتای پایتخت و طرح شکایت مبنی بر دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری‌شان در شبکه اجتماعی تلگرام مراتب رسیدگی به موضوع به صورت ویژه در دستورکار مأموران پلیس فتای پایتخت قرار گرفت.
شاکی‌ها اظهار داشتند برای فروش لوازم خود در سایت دیوار پس از درج و انتشار آگهی پیامی تحت عنوان پشتیبان دیوار دریافت کرده‌اند که حاوی درخواست تأیید آگهی بوده و در متن پیام اشاره شده بود که برای حذف نشدن آگهی باید کد تأیید ارسال شده به شماره تلفن‌شان را برای پشتیبان بفرستند. این افراد نیز بدون توجه به محتوای پیامکی که دریافت کرده بودند کد خواسته شده را برای متهمین ارسال کرده و مجرمین نیز با استفاده از همین کد که درواقع کد فعالسازی و ورود به تلگرام شاکیان بوده است، وارد تلگرام آنان شده و با جعل هویت شاکی‌ها از مخاطبین‌شان کلاهبرداری کرده بودند.
پس از این شکایت‌ها بلافاصله کارشناسان پلیس فتا متهمان را شناسایی و دستگیر کردند.
وی با بیان اینکه گردش مالی این پرونده فقط در تهران بیش از 30 میلیارد ریال است، گفت: طی بررسی‌های انجام شده این مجرمین علاوه بر تهران در بیش از ۱۰ استان کشور فعالیت مجرمانه داشتند که تعداد شاکی‌های پرونده در تهران بیش از یکصد نفر است و همچنان نیز در حال افزایش است.
معظمی گودرزی از تشکیل پرونده برای اعضای این باند خبر داد و گفت: تحقیقات تکمیلی در این خصوص همچنان ادامه دارد. متهمان نیز برای ادامه روند رسیدگی به جرم و به همراه پرونده متشکله روانه دادسرا شده‌اند.

لزوم استفاده از رمز ورود دو مرحله‌ای


رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به لزوم فعالسازی تأیید رمز دومرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به شهروندان توصیه کرد: هنگام فعالیت در پیام رسان‌ها تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری کنند. همچنین در صورتی که پیامی در شبکه‌های اجتماعی از سوی دوستان و یا آشنایان‌شان مبنی بر درخواست واریز وجه دریافت کردند حتماً از راه‌های دیگر نظیر برقراری تماس تلفنی صحت محتوای پیام ارسالی را قبل از واریز وجه احراز کنند. همچنین تا حد ممکن ورود دو مرحله‌ای را در شبکه‌های اجتماعی خود فعال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha