مواد غذایی

  • نقش مواد غذایی در کنترل استرس

    نقش مواد غذایی در کنترل استرس

    یک رژیم شناس و متخصص تغذیه درباره مواد غذایی موثر در کنترل استرس افراد توضیحاتی را ارائه کرد.

  • نحوه کرونازدایی از نان و گوشت/مواد غذایی فله‌ای نخرید

    نحوه کرونازدایی از نان و گوشت/مواد غذایی فله‌ای نخرید

    استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیشترین مشکل در انتقال ویروس کرونا به دلیل استفاده از مواد غذایی فله‌ای است؛ به همین منظور توصیه می‌شود از خرید این نوع مواد خودداری شود.

  • فرمول خوراکی برای مبارزه با ویروس‌ها

    فرمول خوراکی برای مبارزه با ویروس‌ها

    روی یکی از مواد مغذی بسیار توصیه شده برای پشتیبانی از فعالیت سلول های ایمنی و تولید پادتن ها علیه پاتوژن ها (عوامل بیماری‌زا)، از جمله ویروس ها است.اگر با هر متخصص پزشکی صحبت کنید، وی به شما خواهد گفت که چیزی به نام درمان ریشه‌کن کننده برای یک ویروس وجود ندارد. ویروس ها میکروب های بسیار ریزی هستند که می توانند در بدن یک میزبان، مانند انسان و با استفاده از سلول های وی تکثیر شده و بر همین اساس، هدف قرار دادن آنها با یک درمان خاص دشوار است. سیستم ایمنی بدن تنها دفاعی است که ما در برابر ویروس ها داریم. برخلاف باکتری ها، که می توان با استفاده از آنتی بیوتیک ها آنها را نابود کرد، عفونت های ویروسی، از جمله کروناویروس، بیماری هایی هستند که بدن ما مجبور است به تنهایی در برابر آنها مبارزه کند.

  • در خوردن این مواد غذایی سالم زیاده‌روی نکنید

    مصرف زیاد این خوراکی‌های مفید می‌تواند برای سلامتی‌تان مضر باشد

    در خوردن این مواد غذایی سالم زیاده‌روی نکنید

    از زمانی که ثابت شده رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رویکرد سالم‌تری در تغذیه است، افراد فهمیده‌اند تغذیه چقدر با سلامتی مرتبط است. متأسفانه بیشتر توصیه‌هایی که پیرامون این عادت‌های جدید غذایی ارائه می‌شود، بر افزایش مصرف یک ماده‌ی غذایی به تنهایی متمرکزند؛ اما واقعیت این است که حتی معروف‌ترین سوپرفودها نیز نمی‌توانند تمام مواد مغذی مورد نیازتان را به شما برسانند و فوایدی مشابه فواید رژیم‌های غذایی متعادل ندارند.

  • ادویه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

    ادویه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

    استاد صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید برخودداری از خرید مواد غذایی فله‌ای، گفت: زعفران، زنجبیل، دارچین و زردچوبه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

  • 7 ماده مغذی برای دوران همه‌گیری بیماری‌ها!

    7 ماده مغذی برای دوران همه‌گیری بیماری‌ها!

    مطالعات مختلف نشان داده اند که پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها برای سلامت روده ضروری هستند و یک روده سالم برای برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی ضروری است.اکنون با دشمنی نامرئی در حال مبارزه هستیم و از ما خواسته شده است تا برای محافظت از خود و دیگران تغییراتی را در زندگی روزمره خود ایجاد کنیم.

  • شناسایی ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی از رنگ آنها!

    شناسایی ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی از رنگ آنها!

    رنگدانه های کاروتنوئیدی برای ما اهیمت دارند اما نمی توانیم آنها را در بدن خود سنتز کنیم، از این رو، به دریافت آنها از مواد غذایی وابسته هستیم.مصرف روزانه حداقل یک وعده سبزیجات برگدار سبز و یک وعده سبزیجات نارنجی رنگ، یکی از توصیه های وزارت بهداشت کانادا است. اما چرا چنین توصیه خاصی ارائه شده است؟ رنگ مواد غذایی چه ارتباطی می تواند با کیفیت و ارزش غذایی آنها داشته باشد؟

  • هرم غذایی مخصوص روزهای کرونایی

    هرم غذایی مخصوص روزهای کرونایی

    هرم مواد غذایی و تنوع و تعادل مصرف موادغذایی در این روزهای کرونایی برای تمامی گروههای سنی الزامی است.دکتر میرزای رزاز با بیان مطلب فوق گفت: هرم مواد غذایی یک راهنما است که تعادل تنوع و میزان سهم مورد نیاز روزانه افراد را از گروه های غذایی نشان می دهد.

  • مواد غذایی که لاغرتان می‌کند

    مواد غذایی که لاغرتان می‌کند

    بعضی از خوراکی ها اگر ناشتا مصرف شود باعث کاهش وزن می شود. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد : آلوئه ورا با لیمومخلوط این دو ماده، روند هضم را آسان می کند و آب اضافی بدن را از بین می‌برد که در نهایت به کاهش وزن می‌انجامد.

  • مواد غذایی سالمی که زیاده روی در مصرف آن ها مضر است

    مواد غذایی سالمی که زیاده روی در مصرف آن ها مضر است

    اهمیت و نقش تغذیه در سلامتی بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل است که کارشناسان دائماً بر مصرف مواد غذایی سالم و پرهیز از تنقلات و مواد غذایی ای که فاقد ارزش غذایی هستند، تأکید دارند. اما تعادل اصلی است که در مورد سالم ترین و مفیدترین مواد غذایی هم باید رعایت شود. به عبارتی دیگر همیشه هر چه بیشتر بهتر نیست!

  • خوراکی هایی که خانم‌ها به آن احتیاج دارند

    خوراکی هایی که خانم‌ها به آن احتیاج دارند

    بدن زنان با توجه به آناتومی و کارکرد متفاوت آن نسبت به آقایان به تغذیه خاصی برای سلامتی نیاز دارد. در ادامه به شما خوراکی‌هایی را که برای سلامت و حفاظت از بدن‌تان به آن ها احتیاج داریدمعرفی خواهیم کرد تا بدنتان بتواند به بهترین حالت ممکن عمل کند.

  • ریه و 15 ماده غذایی برای تقویت سلامت آن

    ریه و 15 ماده غذایی برای تقویت سلامت آن

    سیر از خواص ضد میکروب، ضد سرطان، و کاهنده فشار خون برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر اثر مثبتی بر بیماران مبتلا به اختلالات ریوی و سرطان ریه دارد.به گفته سازمان بهداشت جهانی، اختلالات تنفسی سالانه موجب مرگ حدود سه میلیون نفر در جهان می شود. هوای آلوده و یک سبک زندگی بد بر سلامت ریه ها تاثیرگذار هستند و این می تواند به دشواری در تنفس و بیماری های تنفسی مختلف منجر شود.

  • فرمول خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

    فرمول خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

    اسفناج سرشار از ویتامین C است و همچنین منبع خوبی برای آنتی اکسیدان ها دیگر و بتا کاروتن محسوب می شود که ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن انسان برای مبارزه با عفونت را تقویت کند.رژیم غذایی یکی از عوامل تاثیرگذار در شرایط سیستم ایمنی بدن انسان است. مصرف برخی مواد غذایی می تواند به حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده یا در صورت ابتلا به بیماری، روند بهبودی را تسریع کند.

  • خوردنی‌هایی که مصرف آن‌ها پس از ساعت ۱۶ توصیه نمی‌شود

    خوردنی‌هایی که مصرف آن‌ها پس از ساعت ۱۶ توصیه نمی‌شود

    نان سفید، بستنی، شکلات و چیپس از جمله مواد خوراکی هستند که برای جلوگیری از افزایش وزن باید از مصرف آنها مخصوصا پس از ساعت چهار بعدازظهر اجتناب کرد.

  • مواد غذایی که سرفه و سرماخوردگی را تشدید می‌کنند

    مواد غذایی که سرفه و سرماخوردگی را تشدید می‌کنند

    مصرف سوپ داغ و استفاده از داروهای ضد احتقان از جمله مواردی است که رعایت آن‌ها هنگام سرماخوردگی به افراد توصیه می‌شود.

  • دانستنی‌هایی درباره "دی‌اکسید تیتانیوم" در غذا

    دانستنی‌هایی درباره "دی‌اکسید تیتانیوم" در غذا

    به واسطه خواص پراکندگی نور، مقادیر کم از دی‌اکسید تیتانیوم برای تقویت رنگ سفید یا رفع کدری به برخی غذاها اضافه می شود.از رنگ ها تا طعم دهنده ها، با گذشت هر روز بر تعداد افرادی که به مواد موجود در غذاهای خود توجه دارند، افزوده می شود. دی‌اکسید تیتانیوم یکی از پر استفاده‌ترین رنگدانه های غذایی است.

  • ۱۱ خوراکی که شما را چاق می‌کند

    ۱۱ خوراکی که شما را چاق می‌کند

    برخی از مواد خوراکی می‌توانند انسان را بسیار چاق کنند و سرعت آن‌ها هم در آوردن وزن اضافه بدن زیاد است.

  • خوراکی‌هایی که به افزایش تمرکز کمک می‌کنند

    خوراکی‌هایی که به افزایش تمرکز کمک می‌کنند

    مصرف ماهی‌های چرب، شکلات تلخ، تخم مرغ، گردو و نوشیدن چای به افزایش تمرکز و انرژی ذهنی کمک می‌کند.

  • چربی قهوه ای ضامن سلامت و کاهش وزن

    چربی قهوه ای ضامن سلامت و کاهش وزن

    تغذیه بیشترین تأثیر را روی وزن دارد اما بخش مهمی از سلامت با ورزش تامین می شود ورزش به شیوه‌های گوناگون بر بیولوژی بدنتان اثر می‌گذارد که واقعاً نمی‌توان فواید ورزش کردن را با چیز دیگری جایگزین کرد.

  • خوراکی‌هایی که با گذشت تاریخ مصرفشان بسیار خطرناک خواهند بود

    خوراکی‌هایی که با گذشت تاریخ مصرفشان بسیار خطرناک خواهند بود

    برخی خوراکی‌های تاریخ گذشته مثل ماست و شیر و به عبارتی انواع لبنیات، می‌توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند، اما اغلب افراد نمی‌دانند که خوراکی‌های دیگری هم هستند که با گذشت تاریخ مصرفشان بسیار خطرناک خواهند بود:

  • مواد غذایی که خستگی روزانه را برطرف می کند

    مواد غذایی که خستگی روزانه را برطرف می کند

    اگر در طول روز احساس کندی و خستگی می کنید، باید به دنبال علت آن باشیدبعضی از روزها با این که استراحت کافی دارید و رژیم غذایی تان کامل است باز هم در طول روز احساس خستگی می کنید. ممکن است این خستگی به ناهار شما مربوط باشد .

  • این مواد غذایی را نباید ۲ بار گرم کنید

    این مواد غذایی را نباید ۲ بار گرم کنید

    با گرم کردن دوباره غذا، درصدی از مواد مغذی موجود در آن از بین می‌رود و در بعضی موارد، مضراتی هم برای بدن در پی خواهد داشت.باید دانست همه مواد غذایی به حرارت دهی مجدد و دوباره گرم کردن به خوبی پاسخ نمی‌دهند.

  • خوراکی‌هایی که بمب چربی‌سوزی هستند

    خوراکی‌هایی که بمب چربی‌سوزی هستند

    متخصص تغذیه گفت: مصرف برخی مواد غذایی، روند چربی‌سوزی و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

  • مراقب آجیل خوری در طولانی ترین شب سال باشید

    به بهانه دورهمی شب یلدا؛

    مراقب آجیل خوری در طولانی ترین شب سال باشید

    خوردن آجیل در طولانی ترین شب سال، یکی از ویژگی های دورهمی ایرانی ها در شب یلدا است. اما، فراموش نکنیم که از سلامت تنقلات مطمئن شویم

  • غذاهای مفید برای خواب بهتر

    غذاهای مفید برای خواب بهتر

    کارشناسان سلامت و تغذیه در یک مطالعه جدید بار دیگر تاکید کردند که غذای مصرفی در طول روز بر خواب شبانه تاثیر چشمگیر دارد.

  • خوردنی‌های ممنوع برای مبتلایان به التهاب مفاصل

    خوردنی‌های ممنوع برای مبتلایان به التهاب مفاصل

    آرتریت پسوریاتیک از شایع‌ترین انواع آرتریت‌هاست و طبق مطالعات پزشکی حدود ۳۰ درصد از مبتلایان به پسوریازیس به این عارضه مبتلا می‌شوند.

  • لزوم سختگیری در برخورد با متخلفان حوزه غذا

    لزوم سختگیری در برخورد با متخلفان حوزه غذا

    رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به اهمیت سلامت مواد غذایی، اهمیت آموزش و افزایش دانش مدیریتی مدیران متولی حوزه غذا را ضروری دانست.

  • اینفوگرافیک / مواد غذایی مفید برای تقویت بدن در برابر آلودگی ‌هوا

    آلودگی هوا از معضلات کلانشهرها و شهرهای صنعتی است که هر سال با شروع فصل سرما و پدیده وارونگی دما، تشدید می‌شود. برخی مواد غذایی می‌توانند بدن انسان را در شرایط تشدید آلودگی هوا تقویت کنند تا بدین ترتیب آسیب‌های ناشی از این معضل شهرنشینی کاهش یابد. در این اینفوگرافیک با برخی از مواد غذایی آشنا خواهید شد که برای تقویت بدن در برابر آلودگی هوا مفید است.

  • مُهر فاسد شدنی بر غذاها

    شایع‌ترین آلودگی‌های میكروبی مواد غذایی را بشناسید

    مُهر فاسد شدنی بر غذاها

    همه ما در طول زندگی با واژه‌هایی چون میكروب، میكروارگانیسم، باكتری، كپك و... مواجه شده‌ایم. دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط با مفاهیم این واژه‌ها آشنا هستند، اما تعدادی به دلیل تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط تفاوت میان میكروب‌ها را نمی‌دانند و حتی میكروب را یك گونه و باكتری یا ویروس و كپك را گونه متمایز دیگری در نظر می‌گیرند. با توجه به این‌كه آلودگی‌های میكروبی به خصوص در مواد غذایی، منشاء بروز بسیاری از بیماری‌ها و مسمومیت‌های خطرناك هستند، با افزایش اطلاعات در این خصوص می‌توانید نوع فساد میكروبی ماده غذایی را تشخیص داده و نسبت به‌شدت و ضعف خطرات احتمالی آن آگاهی نسبی داشته باشید.

  • 20 ماده غذایی برای بیماران کلیوی

    20 ماده غذایی برای بیماران کلیوی

    محدودیت های غذایی با توجه به سطح آسیب دیدگی کلیه متغیر هستند. به عنوان مثال، افرادی که در مراحل اولیه بیماری کلیوی قرار دارند دارای محدودیت های غذایی متفاوتی نسبت به افراد مبتلا به نارسایی کلیه هستند.بیماری کلیوی یک مشکل شایع است که حدود 10 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. کلیه ها اندام هایی کوچک اما قدرتمند هستند که وظایف مهمی را در بدن بر عهده دارند.