شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 30656
سلامت نیوز : یك متخصص كودكان گفت: بی توجهی به تغذیه با شیر مادر در یك ساعت اول بعد از تولد موجب افزایش اضط‌راب و كاهش قند خون می‌شود و حتی احتمال مرگ نوزاد را افزایش می‌دهد.

ناصر كلانتری در گفت‌وگو با فارس درباره اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر در یك ساعت اول بعد از تولد حیاتی است همچنین برقراری تماس پوستی بین مادر و نوزاد در ساعت نخستین تولد امری مهم و حیاتی است.

این متخصص كودكان با اشاره به یك اختلال شایع با عنوان «اختلالات جدا شدن نوزاد از مادر» اظهار داشت: تماس پوستی بین مادر و نوزاد از بروز این اختلال كه بلا‌فاصله بعد از تولد به‌وجود می‌آید، جلوگیری می‌كند؛ اولین عارضه این اختلال كاهش دمای بدن نوزاد است كه ممكن است باعث مرگ نوزاد ‌شود.

وی دومین عامل "اختلالات جدا شدن نوزاد از مادر " را كاهش قند خون دانست و افزود: این عامل نوزاد را دچار تشنج كرده و در نهایت به سمت مرگ خواهد برد؛ سومین عامل بروز این اختلالات، ترشح هورمون‌های استرس یا همان حالت اضطراب است كه با تماس پوستی بین مادر و نوزاد، ترشح این هورمون تنظیم می‌شود.

كلانتری تأكید كرد: در یك ساعت اول تولد باید از اقداماتی مانند شست‌وشوی نوزاد، چكاندن قطره در چشم، گذاشتن علامت در كف پا، تزریق ویتامین و اندازه‌گیری قد و وزن خودداری كرد و تماس پوست با پوست و تغذیه نوزاد با شیر مادر در رأس همه امور قرار گیرد چرا كه یك ساعت اول تولد با حیات نوزاد سر و كار دارد.

وی تصریح كرد: اگر تغذیه نوزاد در یك ساعت اول تولد آغاز شود، شیردهی مادر طولانی‌تر و حجم هر نوبت شیردهی او بیشتر می‌شود اما اگر نوزادی توانایی تغذیه با سینه مادر را نداشته باشد، باید به او آموزش دهیم كه چگونه از شیر مادر تغذیه كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره زیان‌های تغذیه با شیر خشك نیز گفت: به دنبال استفاده نوزاد از شیر خشك، نوزاد دچار بیماری‌هایی مانند انواع آسم‌، دیابت، چاقی، بیماری‌های قلب و عروق، آلرژی‌های مختلف و سرطان می‌شود كه به دلیل عدم تغذیه با شیر مادر ممكن است تا پایان عمر گریبان‌گیر او باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha