یک پرستار سرطان در وبلاگ خود نوشت: اینکه کسی خود را بر تارک مظلوم طب سنتی ایرانی آویزان کند و به نیت منافع شخصی (پول و شهرت) هر ادعای اثبات نشده ای را در جامعه اجرا کند ، یک خیانت بی بدیل به جامعه ایرانی ، طب سنتی و جامعه پزشکی است.

انتقاد شدید یک پرستار از هجوم سوداگران به طب سنتی

سلامت نیوز: یک پرستار سرطان در وبلاگ خود نوشت: اینکه کسی خود را بر تارک مظلوم طب سنتی ایرانی آویزان کند و به نیت منافع شخصی (پول و شهرت) هر ادعای اثبات نشده ای را در جامعه اجرا کند ، یک خیانت بی بدیل به :جامعه ایرانی ، طب سنتی و جامعه پزشکی است.

به گزارش سلامت نیوز، فرید خمامی، پرستار سرطان در انتقاد از سوء استفاده های برخی از طب سنتی در وبلاگ خود نوشت:"مامان یکی از کودکان سرطانی با اشتیاق محلولی را نشانم می دهد و می پرسد :

_ به نظرت این میتونه در درمان پسرم موثر باشه؟

- این چی هست؟

_ روغن خرچنگ.

_ نمیدونم باید تحقیق کنم."

هرچه رفرنس معتبر علمی که سراغ دارم را جستجو میکنم ، چیزی پیدا نمی کنم. نام دکتری که این دارو را به مادر کودک توصیه کرده را جستجو میکنم ، حسابی مشهور شده و بازارش داغ.

آقایی به کلینیک مراجعه کرده و درخواست میکند ، پانسمان انگشت شست پایش را تعویض کنیم.

قبل از تعویض می گوید: پزشکم گفته به پرستار بگوئید هیچ پمادی استفاده نکند ، فقط کمی روغن نباتی به زخم بمالد.

گفتم: شرمنده شما و دکتر نابغه تون !  این دستور بر خلاف موازین بهداشتی است و من اجرا نمی کنم.

چه اتفاقی دارد می افتد ؟

از زمان گالیله تا کنون ، زمانی که رنسانس خط بطلان بر وسطی کشید ، بشریت پذیرفته برای اثبات هر فرضیه علمی باید روشی مبتنی بر آزمایش را برگزیند.

طی 400 سال گذشته همواره این بهترین روش اثبات هر ادعای علمی بوده و هست.

اینکه کسی خود را بر تارک مظلوم طب سنتی ایرانی آویزان کند و به نیت منافع شخصی (پول و شهرت) هر ادعای اثبات نشده ای را در جامعه اجرا کند ، یک خیانت بی بدیل به :جامعه ایرانی ، طب سنتی و جامعه پزشکی است.

مردم ما به جایگاه پزشک اعتماد دارند ، به پزشک احترام می گذارند ، امروز جامعه پزشکی باید احساس خطر بکند ، وقتی عده ای محدود با ادعاهای کذب و اثبات نشده ، قصد داشته باشند ، جایگاه ارزشمندشان را کمرنگ نمایند.

در حالیکه در حال حاضر ما دانشگاه طب سنتی را در فهرست دانشگاه هایمان داریم ، چرا اجازه داده می شود عده ای بدون مدرک معتبر در زمینه طب سنتی ، اقدام به اظهار نظرهای کارشناسانه و عمدتا نادرست نمایند.

جایگاه طب سنتی ما ضمن برخورداری از مقام ارزشمند علمی ، دارای پتانسیل بالایی در حل مشکلات پزشکی انسانها دارد ، آیا ما باید این امانت ارزشمند را به حال خود رها کنیم ، تا هر کسی بتواند ، با ادعاهای عجیب و غریب تیشه به ریشه آن بزند ، حتی اگر متاسفانه در ابتدای نامش واژه دکتر را به همراه داشته باشد.

آیا نظام پزشکی محترم ، اجازه میدهد عده ای اینگونه بدون سندیت علمی ، در بدنه اش رشد نماید؟

جوشانده گل سنبل الطیب برای کاهش اضطراب و آرامش بخشی مفید است.

خب این حرف احتیاج به اثبات دارد ، اگر جستجو کنید مشاهده خواهید کرد که تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و در نهایت قطره والرین از همین گیاه اقتباس و به جامعه عرضه شده است. این می شود یه روش ارائه بر مبنای اصول علمی.

بنده به عنوان یک عضو کوچک از جامعه درمان و رسانه عمومی (وبلاگ) از این هجوم سوداگران به طب فاخر سنتی مان احساس خطر میکنم ، و امیدوارم مسئولین محترم بهداشت و درمان کشور ، تدبیری جهت  جلوگیری از انتشار  آفت  خرافات و عوامزدگی در بدنه درمانمان  بنمایند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha