یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 103628

خطر آلودگی مواد غذایی در کمین مردم

سلامت نیوز : این روزها بوی «آلودگی» به مشام می‌رسد. هوای جای‌جای كشور آلوده است. مردم كلانشهرها با ماسك بیرون می‌آیند تا شاید بتوانند حصاری برای ورود ذرات آلاینده ایجاد كنند. كارشناسان اما می‌گویند جلوی ذرات معلق 2/5میكرون را حتی با ماسك‌های باكیفیت هم نمی‌شود گرفت چه برسد به ماسك‌های دانه‌ای 500تومان. هوا كه آلوده باشد، باران الهی تبدیل می‌شود به اسید و روی سر ملت می‌بارد. این فقط برای زمانی است كه بنزین و خودرو و كارخانه‌ها متهم هستند و خبری از ریزگردها نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اما در این روزهایی كه بسیاری از رسانه‌ها و مسئولان سرشان به آلودگی هوا گرم شده است، خبرهای دیگری از جنس «آلودگی» هم به گوش می‌رسد.

بعد از انتشار خبر آلودگی آب‌های آشامیدنی شهری تهران به نیترات در دولت دهم و خبرهای گاه و بیگاه آلودگی سوسیس‌ها و كالباس‌ها به باكتری‌های بیماری‌زا و مصاحبه نمایندگان مجلس درباره آلودگی برنج‌های وارداتی و ماجرای شیرهای وایتكس دار، این بار رئیس كمیسیون بهداشت از آلودگی برخی محصولات كشاورزی تولید داخل پرده بر می‌دارد و نسبت به مصرف آن به مردم هشدار می‌دهد. هشداری كه باعث می‌شود یك سوال اساسی برای مردم پیش بیاید اینكه: «دیگر چیزی باقی‌مانده كه آلوده نباشد؟»

انتشار خبرهای آلودگی محصولات غذایی در كشور كم سابقه نیست. سال‌های زیادی است كه كارشناسان و رسانه‌ها از انواع و اقسام این آلودگی‌ها حرف می‌زنند اما هر بار كه خبری منتشر می‌شود زیاد طول نمی‌كشد تا همه جاروجنجال‌ها، در هیاهوی یك خبر دیگری گم می‌شود. مهرماه گذشته، سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران در گزارشی اعلام كرد: «بر اساس آخرین بررسی‌ها مرغ‌هایی كه در تهران عرضه می‌شوند هورمونی نیستند ولی دارای ۴۷ درصد سرب و ۱۷ درصد كادمیوم هستند.» همچنین این گزارش نشان می‌داد كه پیاز آلوده‌ترین محصول وارداتی به تهران است كه آلودگی آن به نیترات و سرب تایید شده است.

هشدار دیگر این گزارش هم درباره نظارت‌هایی است كه باید روی مواد غذایی و خوراكی مردم صورت بگیرد اما ظاهرا هیچ نظارتی روی آنها نیست، به همین دلیل هم مدیرعامل سازمان میادین و تره‌بار اعلام می‌كند كه هیچ یك از محصولات دریایی كه به تهران وارد می‌شود قابل رهگیری و پیگیری نیستند و تمامی میوه‌های ورودی به پایتخت بدون شناسنامه است.

هشداری كه مدیرعامل سابق میادین و تره‌بار تهران می‌داد فقط برای تهرانی‌ها نبود، چرا كه به گفته حسین صفاری مرغ‌های آلوده تهران از 10استان متفاوت به پایتخت ارسال می‌شوند و میوه‌ها و سبزیجات هم از استانی به غیر از تهران به پایتخت می‌رسند. او منشا این آلودگی‌ها بخصوص مرغ و پیاز را در آلودگی زمین محل كشت محصولات كشاورزی یا آلودگی زمین كشت غذای طیور به سرب یا كادمیوم و استفاده نامتعارف از كودهای شیمیایی فسفاته برای تولید این محصولات عنوان كرد، موضوعی كه نشان می‌دهد به غیر از تهران، مردم استان‌های دیگر هم با موضوع آلودگی محصولات مواجه هستند.

این خبر اما خیلی زود در رسانه‌ها و افكار عمومی به فراموشی سپرده شد. تنها واكنش‌ها به آن مربوط به سخنان علی‌اكبر سیاری معاون وزیر بهداشت است كه خواستار پاسخگویی مسئولان دامپزشكی در زمینه بهداشت شد و اظهار داشت: «البته شنیده‌ام سازمان دامپزشكی، خبر مرغ‌های آلوده به سرب را تكذیب كرده است و در مجموع معاونت بهداشت وزارت بهداشت هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارد.» او در واكنشی عجیب برای پاسخگویی بیشتر وزارت بهداشت گفته بود: «شما همین‌طور كه سراغ ما می‌آیید راهنمایی تان می‌كنیم كه به سراغ سازمان دامپزشكی بروید و اطلاعات به روز دریافت كنید و به مردم ارائه دهید.»

بعد از آن، رسول دیناروند، دیگر مدیر ارشد وزارت بهداشت هم، سازمان دامپزشكی و وزارت جهاد كشاورزی را مسئول این آلودگی دانست، كه در این میان سازمان دامپزشكی موضوع آلودگی مرغ‌ها را رد كرد و وزارت جهاد كشاورزی پاسخی در این رابطه به رسانه‌ها نداد.

بار دیگر یك هشدار دیگر درباره سلامت

دیروز دو مقام ارشد به فاصله دوماه از هشدار رئیس سازمان میادین و تره‌بار شهرداری تهران، درباره آلودگی سبد خوراكی ایرانی‌ها هشدار دادند. رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس كه پیش از این از آلودگی سبد غذایی صحبت كرده بود، این بار نیز لب به گلایه گشود و نسبت به كاهش سلامت مردم هشدار داد. او این بار با هشدار نسبت به استفاده از سموم كشاورزی در تولید محصولات غذایی، می‌گوید: «كودهای شیمیایی و سمومی كه در تولید محصولات كشاورزی به‌كار می‌رود به دلیل ماندگاری بالا از عوامل بروز سرطان بین افراد جامعه است.»

دكتر حسینعلی شهریاری با تاكید بر اینكه سونامی سرطان در سالهای اخیر تنها نتیجه آلودگی هوا نیست، ادامه می‌دهد: «تغذیه نامناسب، چاقی و استفاده از محصولاتی كه ماندگاری بالای سموم دارند و باقی‌مانده سموم در آنها زیاد بوده از عواملی است كه انواع و اقسام بیماری‌ها را موجب شده است.»هشدار این نماینده مجلس نسبت به كود شیمیایی و سمومی كه در تولید محصولات كشاورزی به‌كار می‌رود است كه می‌گوید: «این موضوع خود بیماری زا و در مواردی سرطان زاست.»

به غیر از رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز گذشته دكتر علی‌اكبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در همایش كشوری تغذیه سالم هم نسبت به آلودگی سبد غذایی مردم هشدار داده و می‌گوید: «غذای مصرفی مردم نباید به مواد آلاینده و سموم آلوده باشد. مطالعه‌ای در زمینه سرب، كادمیوم و نیترات در چهار فصل صورت گرفته است كه مشخص می‌كند بدترین فصل مربوط به پاییز بوده است. به‌طوری كه 35 تا 41.5 درصد سبزیجات به این سه مواد آلوده بوده‌اند. بدترین مورد نیز مربوط به پیاز بوده كه 54 درصد آلودگی داشته و خیار گلخانه‌ای هم 45 درصد آلودگی داشته است.» بر اساس اطلاعات این مدیر ارشد وزارت بهداشت، در فصل پاییز 52 درصد سبزی‌های مصرفی مردم بیش از حد مجاز به سموم آلوده هستند.

سرطان را از مردم بگیریم

واكنش برخی از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان هم به لیست بلند بالای موارد آلودگی سبد غذایی جالب است. دكتر عابد فتاحی در گفت‌وگو با تهران امروز با گلایه از عدم نظارت دقیق معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، سازمان دامپزشكی و وزارت جهاد كشاورزی بر سبد غذایی و خوراكی مردم می‌گوید: «شما فكر می‌كنید چرا هر روز بر تعداد بیماران قلبی و عروقی، سرطانی‌ها، دیابتی‌ها و... افزوده شود؟ چرا جوان ما در 40سالگی می‌میرد؟ یكی از دلایل مهم‌اش این است كه خوراكی كه مردم ما می‌خورند سالم نیست و انواع و اقسام آلودگی‌ها را دارد.» این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ادامه می‌دهد: «گاهی مسئولان آنقدر جدی موضوع آلودگی‌ها را رد می‌كنند كه گاهی ما به خودمان هم شك می‌كنیم.

برای همین گفتیم شاید خاك برخی مناطق آلوده است كه روی محصولات كشاورزی تاثیر می‌گذارد، كه به همین دلیل مطالعه‌ای روی خاك‌های مناطقی كه در جنگ تحمیلی توسط رژیم عراق با بمب‌های خاصی بمباران شده بود انجام گرفت كه در كمال تعجب دیدیم هیچ ایرادی به خاك وارد نیست.» او مسئولان را دعوت به نظارت دقیق بر سبد غذایی مردم می‌كند و ادامه می‌دهد: «سوال من این است كه چند درصد از باغات و میوه‌های كشور كنترل می‌شوند؟

 

من به عنوان نماینده مجلس نمی‌توانم كشاورز را متهم كنم. چون كشاورز محصول با كیفیت، شیك و با وزن بالا می‌خواهد و برای تولید این محصول هر كار می‌كند، اما این مسئولان هستند كه نباید اجازه بدهد هر چیزی كه تولید شد به عنوان خوراك به مردم خورانده شود.»

مرگ از راه می‌رسد مثل نقل و نبات

این روزها خبرها پر شده است از هشدار درباره عوامل مرگ و میر در سنین مختلف. آمارها می‌گویند بعد از سكته‌های قلبی و بیمارهای قلبی و عروقی، سرطان هم در رتبه بالاترین عوامل مرگ و میر در ایران جای گرفته است. به غیر از این، بیماری‌های ناشی از كمبود انواع ویتامین‌ها هم در كشور رو به افزایش است. این را دكتر عابد فتاحی هم تایید می‌كند و می‌گوید: «شما دقت بكنید و ببینید چرا مردم ما مثل نقل و نبات مریض شوند، الان دیگر در پاراكلینیك و سونوگرافی‌ها و‌ ام ار ای‌ها جا نیست. در بیمارستان‌ها سوزن بیندازی زمین نمی‌افتد. اینها همه شان علت دارد و مهم‌ترین دلایلش آلودگی هوا و آلودگی سبد غذایی است.»

چاره كار چیست؟

دكتر عابد فتاحی چاره كار را تنها یك چیز می‌داند «محقق شدن چشم‌اندازهای سال 1404 در حوزه سلامت» او می‌گوید: «با تحقق این برنامه كنترل دقیقی بر مواد غذایی صورت می‌گیرد و دیگر هیچ فروشگاهی به غیر از فروشگاه‌های مورد تایید حق عرضه مواد غذایی و كشاورزی را نخواهند داشت، ضمن اینكه محصولات ارگانیك كشاورزی نیز به صورت علمی تولید و در اختیار مصرف كنندگان قرار خواهند گرفت.» اما تا تحقق برنامه چشم‌انداز سال 1404 چه باید كرد؟

پاسخ عضو كمیسیون بهداشت و درمان چندان امیدوار كننده نیست: «الان ما وضع خوبی در این زمینه نداریم، ما در حوزه نظارت بر سبد غذایی از خیلی از جهات پایین‌تر از كشوری مانند افغانستان هستیم، الان سمومی كه از طریق محصولات غذایی و كشاورزی وارد بدن مردم می‌شود به مراتب بدتر از عوارض آلودگی هوا و سیگار و قلیان است. بخشی از همین سموم باعث رشد بیماری‌های غدد، ناباروری و... شده است، به همین دلیل شخص من معتقدم سبد غذایی ماست كه مردم را مریض می‌كند. به همین خاطر تنها كاری كه می‌شود كرد این است كه صدا و سیما اطلاع‌رسانی كند و درباره خطری كه در كمین مردم ما نشسته هشدار دهد. در حوزه سلامت تعارف نداریم. مردم ما به خاطر وطن و دفاع از میهن حاضر هستند جان خود را كف دستشان بگذارند اما در موضوعی كه كوتاهی مسئولان هست نباید مردم ما بازیچه تصمیم‌های غلط و عدم نظارت صحیح شوند.»

به كجا می‌رویم؟

این بار آژیر هشدار درباره آلودگی سبد غذایی مردم با صدایی بلند‌تر از همیشه به صدا درآمده است. مجلس در راس انتقاد از وضعیت موجود قرار دارد. دولتی‌ها هم منتقد هستند. این وسط می‌ماند سازمان‌هایی كه مسئولیت نظارت را بر عهده دارند. سازمان دامپزشكی و سازمان استاندارد می‌توانند گره كار را بگشایند و با همكاری وزارتخانه‌هایی مانند بهداشت و درمان، جهاد كشاورزی و بازرگانی گامی مهم جهت امنیت سلامت مردم بردارند. در حوزه غذایی خبرها اصلا خوب نیست؛ برای همین مردم و رسانه‌ها منتظرند مسئولان كاری بكنند كه راحت‌تر نفس بكشند، با اشتهای بیشتری غذا بخورند تا جان بیشتری برای مبارزه با انوع بیماری‌ها داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha