دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 103677

کاهش عرضه برنج‌های فله از سال آینده

سلامت نیوز : مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به اعلام سرانه مصرف برنج ایرانیان و همچنین میزان تولید و صادرات برنج پرداخت و گفت: با تشدید نظارت‌ها از سال آینده بتدریج شاهد کاهش عرضه برنج‌های فله‌ای خواهیم بود.

دکتر سید هدایت حسینی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه ساعت‌ها کار کارشناسی در وزارت بهداشت پیرامون اجرای طرح ایمنی و سلامت برنج انجام شده است، ابراز امیدواری کرد نتیجه اجرای این طرح از سال آینده ارتقای سلامت برنج‌های مصرفی مردم و کاهش تقلب‌ها در این زمینه باشد.

وی افزود: برنج‌های خارجی از ابتدای سال 93 مشمول نظارت‌های شدید و دریافت شناسنامه خواهند شد. در تلاش هستیم طی یک تا دو سال آینده به تدریج بتوانیم برنج‌های داخلی را هم شناسنامه‌دار کنیم.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام این خبر که در حال حاضر 103 کارخانه از وزارت بهداشت پروانه ساخت دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: این واحدهای تولیدی بر این اساس ملزم‌ هستند قبل از عرضه محصولشان آزمایش‌های کنترل کیفیت را انجام دهند.

حسینی ادامه داد: با نظارت‌های گسترده‌تر، عرضه برنج‌های فله‌ای از سال آینده به تدریج کم خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخل عنوان کرد: با کشاورزان و صنایع وابسته به صنعت کشاورزی برای اینکه خود را به تدریج با سیاست جدید وزارت بهداشت منطبق کنند مکررا جلساتی برگزار می‌کنیم تا در زمان‌بندی مشخص برنج‌های خود را شناسنامه‌دار کنند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در گام اول به نفع کشاورزان ماست تا محصولات خود را شناسنامه دار و قابل ردیابی کنند زیرا زحمات فراوانی برای کاشت برنج دارند و بهترین و با کیفیت‌ترین برنج را تولید می‌کنند. اما متاسفانه شاهد هستیم سودجویان در برخی موارد با برنج‌های نامرغوب ترکیب شده و برندهای مطرح را بدنام می‌کند.

حسینی تاکید کرد: ایران از کشورهای خوب تولید‌ کننده برنج است و امیدواریم در آینده نه چندان دور با برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی به سمتی حرکت کنیم که خودکفا شده و از واردات برنج بی‌نیاز شویم.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه عمده نیاز به برنج ایرانیان از طریق تولید داخلی تامین می‌شود، گفت: سرانه مصرف سالانه هر ایرانی بین 38 تا 40 کیلوگرم و سرانه مصرف روزانه ایرانیان، 110 گرم است که با محاسبه برای جمعیت 75 میلیونی، نیاز به حدود سه میلیون تن برنج در هر سال وجود دارد.

وی افزود: از این میزان بالغ بر دومیلیون تن برنج در داخل تولید می‌شود. اما واردات گاهی بی‌رویه و بیش از حد نیاز است و گفته می‌شود سالانه یک تا یک میلیون و 200 هزار تن واردات برنج داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha