دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 104268

در این مقاله دانستنیهای لازم برای آشپزی آورده شده است تا برای کسانی که تازه آشپزی را شروع می کنند و یا تجربه خوبی از نکات اشپزی ندارند مفید باشد.

چطور یک آشپز حرفه ای شویم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندید، آشپز یک متخصص است که بر آشپزخانه نظارت دارد. راه های مختلفی برای تبدیل شدن به یک سرآشپز وجود دارد، از جمله مسیرهای آموزشی و تجربی جداگانه. یادگیری در مورد وظایف یک سرآشپز و مراحل تبدیل شدن به یک سرآشپز می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر. در این مقاله توضیح خواهیم داد که یک سرآشپز چه کار می کند، چگونه یک سرآشپز شوید و به چند سوال رایج در مورد این حرفه پاسخ می دهیم.

یک آشپز چه کار می کند؟

یک آشپز تمام فعالیت های آشپزخانه را در طول شیفت خود نظارت می کند. بیشتر سرآشپزها از یک موقعیت ابتدایی شروع می کنند و می توانند با گذراندن دوره هایی سرآشپز بشوند. در حالی که یک سرآشپز معمولاً در پخت و پز شرکت نمی کند، با چشیدن، اضافه کردن چاشنی اضافی و بررسی ارائه، مطمئن می شود که غذا مطابق با استانداردهای آنها است. سایر وظایف یک سرآشپز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نظارت بر عملکرد یک آشپزخانه
  • مدیریت موجودی و بودجه مواد غذایی
  • استخدام و آموزش پرسنل
  • مدیریت روابط فروشنده
  • ایجاد منوها
  • حفظ کنترل کیفیت مواد غذایی و تکنیک های پخت و پز
  • نظارت بر استفاده از استانداردهای ایمنی
  • نظرسنجی از مشتریان در مورد خدمات و کیفیت

چگونه یک سرآشپز شویم

مراحل تبدیل شدن به یک آشپز می تواند بسته به تحصیلات فعلی، مهارت ها و تمایل شما به یادگیری متفاوت باشد. مراحل زیر رایج ترین راه برای تبدیل شدن به یک آشپز است:

  • از یک شغل رستوران سطح ابتدایی شروع کنید.
  • دیپلم دبیرستان یا GED خود را به دست آورید.
  • فارغ التحصیل دانشکده آشپزی باشید.
  • گواهینامه خود را دریافت کنید.

از یک شغل رستوران سطح ابتدایی شروع کنید

اگر علاقه مند به سرآشپز شدن هستید، کسب تجربه در یک موقعیت ابتدایی به شما کمک می کند برخی از مهارت های مورد نیاز را بیاموزید و به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا این مسیر برای شماست یا خیر.

موقعیت‌های سطح ورودی ممکن است شامل ظرفشویی،یا سرو غذا باشد.

دیپلم دبیرستان یا GED خود را به دست آورید

اکثر کارفرمایان به دنبال سرآشپزهایی هستند که دارای مدرک دیپلم دبیرستان یا GED هستند. برای درخواست مدرسه آشپزی نیز تحصیلات دبیرستانی لازم است. برنامه های کارآموزی توسط برخی سازمان ها ارائه می شود و برای این برنامه ها نیز مدرک دیپلم دبیرستان یا GED لازم است.

فارغ التحصیل از مدرسه آشپزی

برای اکثر موقعیت های سرآشپز در رستوران ها و شرکت های صنایع غذایی مشابه، مدرک تحصیلی از یک مدرسه آشپزی به شما برتری نسبت به رقابت می دهد. در مدرسه آشپزی، مهارت‌ها و دانش‌های تخصصی را یاد می‌گیرید تا به شما در تقویت توانایی‌های آشپزی خود کمک کند.

بسته به مدرسه و اگر قصد دارید تخصص داشته باشید، می توانید چندین مدرک مختلف آشپزی یا دیپلم دریافت کنید. شما می توانید مدرک کاردانی یا لیسانس هنر آشپزی، دیپلم هنرهای نانوایی و شیرینی پزی را در میان سایر موارد دریافت کنید. بسته به برنامه، مدرسه آشپزی می تواند یک تا چهار سال طول بکشد.

5. گواهینامه خود را دریافت کنید

برای سرآشپز شدن نیازی به گواهینامه نیست، اما می تواند به ارتقاء یا کسب موقعیت های سطح بالاتر کمک کند. در حال حاضر، از طریق فدراسیون آشپزی آمریکا، 16 گواهینامه ارائه شده است. برخی از رایج ترین عبارتند از:

  • Certified Fundamentals Cook (CFC) این یک گواهینامه اولیه برای افرادی است که تجربه ای در زمینه خدمات غذایی تجاری ندارند.
  • Certified Culinarian (CC) این نیز یک گواهینامه پایه است، اما برای کسی که تجربه خدمات غذایی تجاری دارد.
  • Certified Sous Chef (CSC) این گواهینامه برای کسی است که علاقه دارد دستیار یک سرآشپز شود.
  • سرآشپز اجرایی خبره (CEC)این گواهی برای شخصی است که مهارت های مدیریت و رهبری را در آشپزخانه نشان می دهد.

نکاتی برای پخت غذا اگر تازه وارد هستید

در این مقاله دانستنیهای لازم برای آشپزی آورده شده است تا برای کسانیکه تازه آشپزی را شروع می کنند و یا تجربه خوبی از نکات اشپزی ندارند مفید باشد این مقاله دارای چندین بخش است که هر قسمت جداگانه مشخص و نکات یک سری از غذاها ذکر شده است مطالعه این مقاله به هر بانوی ایرانی توصیه می شود.

از بین بردن بوی غذا

نکته ی 1-اگر خانه ی شما از بوی غذا پر شده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند و یا دود خاکشیر استفاده کنید و یا با دود کردن دارچین می توانید کاملاً بوی غذا را از بین ببرید در ضمن دود اسفند باعث ضد عفونی کردن محیط هم می شود.

چند نکته در مورد رب گوجه فرنگی

  • متأسفانه بسیاری از خانمها بعد از خردکردن گوجه برای درست کردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آنها قرمزتر شود. در صورتی که کار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب می شود.
  • برای اینکه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید.
  • روی ظرف رب کمی روغن آب شده بریزید تا دیگر کپک نزند.
  • برای اینکه نمک راحت تر از نمک پاش خارج شود می توانید چند عدد برنج خشک داخل نمک پاش بریزید.

آسیاب کردن فلفل

در نظر داشته باشید که حتماً فلفل ها را در هوای آزاد آسیاب کنید.

یک دستمال را چند تا زده و جلوی دهان خود بگیرید و بعد فلفل ها را آسیاب کنید و پس از آسیاب کردن، چند ثانیه صبر کنید تا ذرات فلفل ته نشین شود و بعد در آسیاب را باز کنید.

چند مرتبه دستانتان را با آب و صابون بشویید. مواظب باشید دستتان به چشمتان برخورد نکند زیرا باعث سوزش چشم شما می شود.

یک نکته در مورد زودپز

همیشه در نظر داشته باشید که نباید هرگز روی زود پزی که تازه خاموش کرده اید آب بریزید، زیرا هم خطرناک است و هم اینکار باعث می شود، زودپز شما تبدیل به دیرپز شود و دیگر زودپز شما غذا را زود نپزد.

دستگاه بخار پز در خانه

برای ساختن این دستگاه یک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید. مقداری آب در قابلمه بریزید به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند و حالا هر موادی را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

استفاده از گوش ماهی در کتری و سماور

کافی است چند دانه گوش ماهی را در کتری یا سماور قرار دهید، تا آهک موجود در آب را جذب کند.

جلوگیری از سیاه شدن ظروف آلومینیومی

هنگام پختن حبوبات داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو اضافه کنید، با اینکار هم ظرف شما سفید می ماند و هم طعم حبوبات بهتر می شود.

اگر می خواهید آب سریعتر جوش بیاید

اگر عجله دارید و می خواهید آب قابلمه شما سریعتر جوش بیاید، کمی نمک به آن اضافه کنید.

سریع جوش آمدن آب سماور

اگر می خواهید آب سماور زود جوش بیاید ابتدا تا نیمه سماور را آب کنید. بعد از گرم شدن، بقیه ی آب را داخل سماور بریزید.


آشپزی در خارج از شهر

اگر برای پیک نیک به خارج از شهر رفتید و اجاق برای پختن در دسترس نداشتید و خواستید از آتش برای پختن غذا استفاده کنید، برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف می توانید کمی خمیر ریش به ته ظرف
بمالید، و روی آتش بگذارید از سیاه شدن ظروف جلوگیری می شود.

استفاده از سویا در برنامه ی غذایی

همانطور که می دانید سویا ماده ی غذایی بسیار خوبی است که همه ی افراد بخصوص افرادی که دارای فشار خون و چربی هستند باید مصرف کنند. بعضی از افراد تمایل زیادی به خوردن سویا ندارند. برای اینکه بتوانید از سویا در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید از این روش کمک بگیرید: 500 گرم سویا را درون آب خیس کنید. بعد از چند ساعت که کاملاً سویاها خیس شدند آنها را چرخ کنید. سپس با 500 الی 1000 گرم گوشت چرخ کرده مخلوط کنید و حالا آنها را بسته بندی کنید و داخل فریزر قرار دهید. با این کار سویا طعم گوشت چرخ کرده را بخود می گیرد و براحتی می توانید از آن برای پخت غذا کمک بگیرید. در ضمن در خرجی خانه هم کمک شایانی کرده اید.

جدا کردن نان شیرینی از قالب

اگر نان شیرینی از قالب جدا نمی شود از این راه استفاده کنید: یک پارچه را داخل آب خیلی داغ فرو کنید و دور قالب شیرینی بپیچید و چند دقیقه صبر کنید، نان شیرینی از قالب به راحتی جدا می شود.

پخت غذا با حرارت ملایم

اگر شما هم از جمله خانمهایی هستید که عقیده دارید، اگر غذا با حرارت ملایم پخته شود خوشمزه تر است لازم است بدانید که گاهی این روش، نتیجه دلخواه ندارد به عنوان نمونه اگر می خواهید گوشت یا مرغ را با حرارت کم بپزید، ابتدا قطعات گوشت را در روغن تفت دهید، تا
طلایی شود و اطراف آن تغییر رنگ دهد. سپس آنرا روی حرارت ملایم بپزید با طلایی کردن گوشت لایه سرخ شده محافظی برای قسمتهای دیگر گوشت می شود و از له شدن آن جلوگیری می کند. کافی است قطعات گوشت را در تابه گود یا قابلمه بچینید و آب را به آن اضافه کنید، تا یک چهارم ضخامت قطعات گوشت آب باشد. سپس با درجه حرارت متوسط در ظروف درباز یا نیمه باز بپزید گه گاهی نیز گوشتها را زیر و رو کنید و در صورت لزوم آب به آن اضافه کنید.

بریدن پنیر

برای اینکه پنیر شما بهتر بریده شود از کارد کند استفاده کنید. و راه دیگر آن این است که کارد را کمی گرم کنید و سپس پنیر را برش دهید.
راه دیگر اینکه با یک نخ تمیز و ضخیم مثل نخ عمامه استفاده کنید دوطرف نخ را بگیرید و از بالا تا پایین قالب پنیر بکشید. پنیر بصورت صاف بریده می شود.

نکته در مورد عسلی که شکرک زده باشد

اگر عسل شما سفت شده و در ضمن سفید شده یا به اصطلاح شکرک زده و دیگر قابل استفاده نیست، می توانید عسل را در ظرف دیزی یا ظرفی که در آن محکم بسته می شود بریزید بصورتی که آب داخل آن نشود حالا ظرف بزرگتر دیگری بر دارید و داخل آن آب بریزید و ظرف عسل را ایستاده درون ظرف بعدی بگذارید، اگر فکر می کنید که ظرف عسل وارونه می شود یا تکان می خورد. یک جسم سنگین روی آن بگذارید تا ثابت بماند.حالا اجاق گاز را روشن کنید تا آب جوش بیاید. با بخار آب، عسل به حالت اولیه بر می گردد و مطمئن باشید که دیگر تا تمام شدن عسل شکرک نمی زند.

جلوگیری از وارفتن کوفته

-برای اینکه کوفته های شما در آب از هم نپاشد قدری آرد و تخم مرغ به آن بیفزائید و حرارت آتش را زیاد کنید.

اگر فلفل غذای شما زیاد شد

اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده است چند دقیقه قبل از آنکه غذا را از روی حرارت بردارید آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید. به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.

اگرحبوبات بی نمک شد

اگر حبوبات شما بی نمک شد هرگز نمک خشک روی آن نریزید بلکه مقدار نمک مورد نیاز را در آبجوش حل کنید. سپس داخل حبوبات پخته بریزید. نمک به همه جای حبوبات می رسد.

پخت بهتر ماکارونی

  • چند قاشق غذاخوری روغن داخل ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.
  • چند قاشق آبلیمو داخل ظرف ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.
  • چند قاشق آبلیمو به مایه ماکارونی اضافه کنید تا ماکارونی شما لذیذتر

خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو

برای بهتر شدن دلمه برگ مو از چاشنی تمر هندی مخلوط با آب استفاده کنید.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران

برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روش زیر کمک بگیرید:
درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده ریخته 2 قاشق غذاخوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید. با دم کشیدن برنج زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.

خوشمزه تر شدن کوکو سبزی

برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی از گردوی خرد شده و زرشک استفاده کنید کوکوی شما بسیار خوشمزه می شود.


راهی برای تشخیص سوسیس تازه

انگشت سبابه را بر روی سوسیس فشار دهید. بعد از برداشتن انگشت اگر بر روی سوسیس جای انگشت نماند، سوسیس تازه است.

چند نکته در مورد پخت برنج

[طرز پخت انواع برنج] نکته ی 25-1-برای اینکه برنج شما سفید شود می توانید چند
قاشق ماست، داخل ظرف برنج در حال جوش بریزید.
2-اگر برنج شما بیش از حد معمول جوش خورده بود.می توانید
2-3 قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا برنج شما خراب نشود.

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج

  • یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.
  • یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو

برای اینکه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه مخصوص پلو که سبز رنگ است و (در عطاری ها موجود می باشد) استفاده کنید. بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.


برای خوشمزه تر شدن شیر برنج

اگر می خواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس کنید. این کار باعث می شود که شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

اگر برنج شما بی نمک شد

اگر بر اثر فراموشی برنجتان بی نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با اینکار بی نمکی برنج شما رفع می شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی شود.

اگر برنج شما شور شد

اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آب کش کردن برنج آب بیشتری روی برنج داخل آبکش بریزید. اما اگر بعد از آب کش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگر چاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش تتان را بی نمک درست کنید.

آب برنج برای بچه ها

وقتی می خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج در صورتی که شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج

اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نور آفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی که داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

پخت برنج برای خانم های کارمند

خانم هایی هستند که بیرون از خانه کار می کنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند. و یا این که دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند. اینگونه افراد از این روش می توانند کمک بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنند البته کمی آن را خشک بردارند،
سپس ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزند و قابلمه را داخل یخچال قرار دهند، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهند و آن را دم کنند. تا سالاد را آماده کنند برنج هم دم کشیده است.

خوشمزه تر شدن خورش قیمه

برای اینکه خورش قیمه شما خوشمزه تر شود لپه را ابتدا خیس کنید سپس همراه گوشت تفت دهید. مزه آن بسیار خوش طعم می شود و احتیاج به جدا پختن لپه هم نیست و مطمئن باشید، که لپه با گوشت می پزد.


خوشمزه تر شدن خورش فسنجان

برای اینکه خورش فسنجان شما خوشمزه تر شود و در ضمن روغن بیشتری پس دهد، می توانید از آب سرد استفاده کنید. در ضمن کم کم آب را اضافه کنید، تا گردوها روغن بیشتری پس دهند.

خوشمزه تر شدن خورش سبزی

برای خوشمزه تر شدن خورش سبزی از آب قلم گوسفند استفاده کنید. حتی از مغز داخل قلم برای سرخ کردن سبزی می توانید استفاده کنید. با انجام اینکار می بینید، خورش شما چقدر لذیذتر می شود.

اگر خورش شما شور شد

اگر خورش شما شور شد اصلاً نگران نباشید. یک سیب زمینی را پوست کنده و به دو نیم تقسیم کنید سیب زمینی را داخل خورش بریزید تا کمی بجوشد. با اینکار سیب زمینی شوری غذا را بخود می گیرد.

چه موقع آبلیمو را به خورش سبزی اضافه کنید

بهترین زمان برای اضافه کردن آبلیمو به خورش زمانی است که زیر اجاق را تازه خاموش کرده اید، اگر آبلیمو در خورش جوش بخورد رنگ خورش بر می گردد و زیبایی خود را از دست می دهد.

اگر خورش شما سوخت

اگر خورش شما سوخت به هیچ وجه داخل آن آب نریزید بلکه خورش را به ظرف دیگری انتقال دهید. بصورتی که مواد سوختنی به ظرف دوم منتقل نشود سپس می توانید کمی نمک و روغن و ادویه به آن اضافه کنید.

خوشمزه تر شدن ماهی

[پخت بهتر ماهی] 3 -2 ساعت قبل از سرخ کردن ماهی، ماهی را داخل آبلیمو، سرکه و یا آبغوره قرار دهید از مخلوط هر دوی آنها هم می توانید استفاده کنید بعد از چند ساعت ماهیها را داخل آبکش قرار دهید، تا آب اضافی آن خارج شود سپس روغن را خوب داغ کنید و ماهی ها را سرخ کنید با این روش احتیاج به آرد هم نیست و ماهی خوشمزه می شود.

ماهی شور

بعضی از ماهیها بسیار شور هستند و با پلوی بی نمک هم نمی توان آن را مصرف کرد. برای از بین بردن شوری این نوع ماهیها می توانید از این روش کمک بگیرید: ماهیها را به مدت 15 دقیقه داخل آب سرد خیس کنید، سپس با حوله ی کاغذی آن را خشک کنید شوری آن گرفته خواهد شد.

از بین بردن بوی ماهی از دست

  • با محلول آب و سرکه، یا آب و نمک بشویید.
  • ابتدا دستتان را خیس کنید. سپس کمی زردچوبه به تمام دستتان بمالید. و چند دقیقه صبر کنید سپس با آب و صابون کاملاً دستتان را بشوئید.

برای از بین بردن بوی ماهی از ظروف

برای ازبین بردن بوی ماهی از ظروف باید داخل ظرفی که می خواهیم قاشق و چنگالها را در آن بشوئیم کمی خردل بریزیم ولی ظروف چینی را باید با مخلوط آب و سرکه بشوئیم.

تشخیص ماهی تازه

  • چشمهای ماهی باید روشن و شفاف باشد.
  • فلسهای ماهی باید درخشان و محکم باشد.
  • گوشهای ماهی باید سرخ رنگ و یا صورتی باشد.
  • انگشت اشاره را روی بدن ماهی فشار دهید، اگر اثر انگشت باقی نمانده ماهی تازه است.

زمان اضافه کردن نمک به مرغ یا گوشت

اگر می خواهید مرغ بپزید حتماً در همان مرحله ی اول نمک را اضافه کنید مرغ شما خوشمزه تر می شود. اما برای پختن گوشت همیشه نمک را آخر اضافه کنید زیرا اگر در ابتدا نمک را به گوشت اضافه کنید باعث سفت شدن گوشت می شود و گوشت شما دیر می پزد.

از بین بردن بوی زهم مرغ در موقع پختن

برای از بین بردن بوی زهم مرغ می توانید چند عدد هویج به آن اضافه کنید. با اینکار هم بوی زهم مرغ از بین می رود و هم طعم بهتری می گیرد.

کندن پرهای مرغ

برای اینکه پرهای مرغ را به راحتی از آن جدا کنید مرغ را به مدت 1 دقیقه داخل آبجوش قرار دهید و بعد از داخل آب، بیرون آورید. به راحتی تمام پرها با دست کنده می شود.

تخم مرغ عسلی

[تخم مرغ عسلی] درون ظرفی آب ریخته روی اجاق بگذارید نزدیک جوش که آمد، تخم مرغها را داخل آن گذاشته بعد از 3 دقیقه تخم مرغها عسلی می شود اگر تخم مرغها درون یخچال باشد، زمان پخت، کمی بیشتر می شود.

راهی برای تشخیص تخم مرغ تازه

تخم مرغی را داخل ظرف آب قرار داده اگر تخم مرغ ته ظرف ایستاده تازه است و اگر روی آب آمد تخم مرغ کهنه است.

آبپز کردن تخم مرغی که ترک دارد

اگر تخم مرغ شما ترک داشته باشد و مایل هستید آنرا آبپز کنید، بر روی محل ترک خوردگی کمی آبلیمو بمالید و بعد داخل آب قرار داده و بپزید.

جدا کردن سفیده تخم مرغ از زرده

  • تخم مرغ را در یک قیف کوچک بشکنید سفیده از زیر قیف بیرون آمده و زرده در بالای قیف باقی می ماند.
  • با یک چاقو دور تا دور تخم مرغ را ضربه بزنید تا پوست آن از وسط جدا شود سپس آهسته سفیده را در داخل ظرف دیگری بریزید. باقی مانده ی سفیده را به پوسته ی بعدی منتقل کنید. چند مرتبه اینکار را تکرار کنید. سفیده کاملاً از زرده جدا می شود.
  • تخم مرغ را داخل یک نعلبکی بشکنید. یک استکان را بصورت وارونه روی زرده قرار داده سپس نعلبکی را در ظرف دیگر برگردانید. سفیده از زرده جدا می شود.

کف کردن سفیده تخم مرغ

اگر بخواهید سفیده ی تخم مرغ زودتر کف کند کمی نمک به آن اضافه کنید. سپس هم بزنید خیلی زودتر از موقع کف خواهد کرد.

تشخیص قابل استفاده بودن روغن داغ

اول اینکه رنگ روغن باقی مانده از سرخ شدن باید کاملاً روشن باشد. اگر سیاه باشد قابل استفاده نیست. دیگر اینکه یک تکه نان داخل روغن بیندازید. اگر اطراف آن ذرات تیره رنگ جمع شد، روغن غیر قابل استفاده است.

از بین بردن بوی غذای قبلی از روغن

برای اینکه بوی غذای قبلی را از روغن بگیریم و طعم غذای بعدی که می خواهیم بپزیم بهتر شود، چند شاخه ی جعفری در روغن بریزید کمی که سرخ شد جعفری ها را دور بریزید بوی غذا از بین می رود.

جلوگیری از سوختن کره

اگر می خواهید مواد سرخ کردنی را با کره سرخ کنید، یک قاشق روغن به آن اضافه کنید، تا از سوختن آن جلوگیری شود. در ضمن موقع سرخ کردن زیر گاز را کم کنید تا از سوختن کره جلوگیری شود.

روش درست کردن سس مایونز

آرد سفید 1 لیوان، آب 3 لیوان، نمک 1 قاشق
غذا خوری، شکر 3 قاشق غذا خوری. تمام مواد را داخل ظرف ریخته روی اجاق می گذاریم تا بپزد و بصورت فرنی درآید سپس تا سرد شدن مواد صبر می کنیم، وقتی که مواد کاملاً سرد شدند 3 عدد تخم مرغ، 1 قاشق چای خوری خردل و 1 لیوان روغن مایع به آن اضافه کنید و داخل مخلوط کن بریزید و یا با همزن بزنید. البته هرچه روغن آن بیشتر باشد سس شما سفت تر می شود، در ضمن روغن زیتون برای اینکار بهتر است.

استفاده از ماست چکیده به جای سس

همانطور که می دانید مصرف زیاد سس برای سلامتی مضر است در ضمن افرادی که می خواهند رژیم بگیرند نمی توانند از سس استفاده کنند برای همین منظور بهتر است که بجای سس از ماست چکیده استفاده کنند با این کار هم سالاد شما خوشمزه می شود و هم دیگر نگران چاق شدن خود نیستید.

خوشمزه تر شدن سس

برای اینکه سس مخصوص سالاد شما خوشمزه تر شود از آب پرتقال یا آب نارنج تازه استفاده کنید. به این صورت که آب پرتقال یا نارنج را گرفته و با سس سالاد مخلوط کنید می بینید که سس شما چقدر خوشمزه تر می شود.

سس مایونز زیاد

اگر مایونزی را که در تن ماهی ریخته اید مقدار آن زیاد شده است می توانید از نان خشک کمک بگیرید. مقداری نان خشک را خرد کنید و داخل تن ماهی بریزید. نانها با مایونز مخلوط شده و طعم ماهی به خود می گیرد.

تشخیص شیر خالص از شیر ناخالص

[تشخیص شیر ناسالم از سالم] نکته ی 60-برای اینکه متوجه شوید که شیر خالص است یا ناخالص از روش زیر کمک بگیرید:
-مقداری از شیر داغ را در ظرفی بریزید و بگذارید تا سرد شود و سرشیر ببندد وقتی سرشیر گرفت، آن را از روی شیر بردارید. اگر شیر به سرشیر چسبید شیر، خالص است. ولی اگر شیر به راحتی از سرشیر جدا شد با آب مخلوط شده است.

نشانه شیر خوب

شیر طبیعی دارای طعم و شیرینی خاصی است، شیرهای ترش و یا شور، طبیعی و سالم نیستند شیر خوب از لحاظ رنگ، سفید مایل به زرد است.
رفع بوی سوختگی از شیر

اگر شیر شما سوخت و بوی سوختگی بخود گرفت ظرف شیر را داخل آب سرد بگذارید و به اندازه 1/8 قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید.

جلوگیری از سررفتن شیر

شیرهای غیر پاستوریزه را حتماً 20 تا 30 دقیقهجوشانید.
1-برای اینکه شیر شما سر نرود می توانید از شیر جوشهای مخصوص استفاده کنید. اگر چنین ظرفی در اختیار ندارید دور تا دور ظرف البته قسمتهای بالای آنرا با کمی روغن یا کره چرب کنید. اینکار مانع از سررفتن شیر می شود.
2-می توانید قاشق بزرگ چوبی یا ملاقه درون شیر قرار دهید بطوریکه دسته آن روی لبه ی ظرف باشد.
3-می توانید سنگ کوچکی به اندازه ی گردو را تمیز با آب و مایع ظرف شویی بشوئید و بعد داخل ظرف شیر بیندازید مانع از سر رفتن شیر می شود.
4-اگر شعله ی اجاق کم باشد و شیر به آرامی و با حرارت ملایم بجوشد، احتمال سررفتن آن بسیار کم است.
5-در پوشهای توری یا مشبک نیز از سررفتن شیر جلوگیری می کند. از این روش برای گرفتن سرشیر هم می توانید استفاده کنید.


جلوگیری از ترک خوردن سیب زمینی

اگر می خواهید هنگام پختن، سیب زمینی شما ترک نخورد، قبل از پختن قدری کره یا روغن روی سیب زمینی بمالید. نه تنها ترک نمی خورد، بلکه طعم بهتری هم پیدا می کند.

رفع پلاسیدگی سیب زمینی

اگر سیب زمینی خام شما بر اثر گذشت زمان یا هر علت دیگر نرم و پلاسیده شده است، آنها را بمدت نیمساعت درون آب سرد بریزید. دوباره سفت شده و تازگی خود را باز خواهد یافت.

روش پخت سریع سیب زمینی

برای اینکه سیب زمینی ها سریعتر پخته شود یک جسم نوک تیز داخل آن فرو کنید. تا سوراخ شود، سپس داخل آب جوش سیب زمینی ها را بپزید سریعتر پخته می شود.

روش سرخ کردن سیب زمینی

بهترین روش برای سرخ کردن سیب زمینی این است که ظرف گودی را انتخاب کرده و تا نیمه ی آن روغن بریزید، بعد از گرم شدن روغن سیب زمینی های خلال شده را داخل آن ریخته بدون اینکه آن را هم بزنید منتظر بمانید، بعد از چند دقیقه سیب زمینی ها روی روغن قرار می گیرد. آن را بردارید و مقداری دیگر سیب زمینی داخل روغن بریزید. به همین صورت تمام سیب زمینی ها را سرخ کنید، روغن آن سفید است و برای پخت مواد دیگری هم می توانید از آن استفاده کنید.

سرخ کردن بادمجانها

  • بعد از اینکه بادمجانها را در آب نمک قرار داده و آنها را خوب شستشو دادید و خواستید آنرا سرخ کنید، روی قاچهای بادمجان یک خراش بدهید تا سریع سرخ می شود.
  • وقتی بادمجانها را درون روغن گذاشتید قبل از اینکه سرخ شود مرتب وارونه کنید با اینکار هم زودتر سرخ می شود و هم روغن کمتری مصرف می شود.

سالم ماندن بادمجانها

ابتدا بادمجانها را بصورتی پوست بکنید که کلاه آن از بادمجان جدا نشود. فقط برگهایی که روی بادمجان آویزان شده از آن جدا کنید و حالا بادمجانها را از قسمت باریک آن از بالا تا پایین دو نیم کنید. بعد از این کار بادمجانها را برای چند ساعت داخل مخلوط آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن از بین برود. سپس آنها را خوب آب بکشید تا شوری آن نیز از بین برود و حالا تمام بادمجانها را سرخ کنید و یکی یکی بصورت ایستاده داخل ماهی تابه قرار دهید، بصورتی که کلاههای آن بطرف بالا باشد. حالا گوجه و یا اگر مایل باشید، گوشت پخته شده را وسط تابه و روی بادمجان ها بریزید و روی اجاق بپزید. می بینید که بادمجانها سالم و زیباتر می شوند و راحت داخل بشقابها قرار می گیرند. و برای برداشتن بادمجانها از قسمت باریک آن کمک بگیرید.

ترد شدن کلم قرمز

اگر می خواهید، از کلم قرمز برای سالاد استفاده کنید و کلم ها سفت هستند برای ترد شدن کلم قرمز از این دو روش استفاده کنید: روش اول: مقداری آب داخل ظرف ریخته و روی اجاق بگذارید. دو قاشق غذا خوری سرکه به آن اضافه کنید کلم ها را خرد کنید و داخل آب جوش و سرکه بریزید. بعد از دو جوش آنها را داخل آبکش بریزید، تا آبش خارج شود و در ضمن خنک شود می بینید که چقدر ترد و خوشمزه می شود. روش دوم: می توانید کلم خرد شده را در ظرف فلزی ریخته و برای چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید بسیار ترد می شود.

پختن اسفناج

برای پختن اسفناج کمی آب داخل ظرف اسفناج بریزید و حرارت را کم کنید. اما برای آنکه اسفناج در ظرف بالا نیاید، در قابلمه ای را از قابلمه ای که روی گاز دارید کوچکتر باشد انتخاب کنید و روی اسفناج قرار دهید. با این کار اسفناج از ظرف بالا نمی آید.

اگر نخواهید سبزی را خرد کنید

لازم نیست سبزی را خرد کنید سبزی را داخل کیسه ی فریزر گذاشته و داخل فریزر قرار دهید. موقع استفاده آنرا از فریزر خارج کرده و قبل از آب شدن یخ آن، سبزی را رنده کنید، هم ریز می شود و هم طعم سبزی تازه را می دهد. البته بهتر است برای رنده کردن از دستکش استفاده کنید تا دست شما سرمای زیادی را حس نکند.

سبز ماندن سبزیجات

اگر مایلید سبزی آش یا سبزیجات دیگر مانند نخود فرنگی یا لوبیا سبز، سبز بماند و رنگ کدر بخود نگیرد از این روش استفاده کنید: در مدت پخت درب ظرف را باز بگذارید و یا اینکه 1/4 قاشق چای خوری جوش شیرین به سبزیجات خود اضافه کنید.

از بین بردن بوی سیر

اگر مایلید که از سیر استفاده کنید و نگران بوی آن هستید، می توانید بعد از خوردن سیر کمی چای خشک در دهانتان بجوید و بعد چای ها را از دهانتان خارج کنید با اینکار بوی سیر از دهانتان خارج می شود.

از بین بردن پلاسیدگی کاهو و کرفس

درون آب سرد کمی آبلیمو ریخته سپس کاهو و کرفس را درون آن خیس کرده و چند ساعت درون پخچال قرار دهید، تا تازگی خود را بدست آورد.

جلوگیری از پلاسیده شدن هویج

قبل از گذاشتن هویج درون یخچال سر هویج را ببرید. زیرا سر هویج رطوبت هویج را گرفته و آن را خشک و پلاسیده می کند.

پوست کندن گوجه فرنگی

ابتدا گوجه ها را بمدت 8 ثانیه داخل آبجوش قرار دهید و بعد آن را داخل آب سرد بریزید. پوست گوجه ها براحتی جدا می شود.

پوست کندن سیر

می توانید سیر را برای چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید. پوست آن راحت جدا می شود.
راه دیگر اینکه با گوشت کوب ضربه ای به سیر بزنید، پوست آن راحت جدا می شود.

پوست کنده باقالا

راه اول: باقالای درسته را برداشته و با کارد از بالا تا پایین به روی باقالا بکشید. با فشار مختصری مغز باقلا بیرون خواهد پرید. راه دوم: برای جدا کردن پوست دوم باقالا روی پوست اول روی آن کمی نمک بپاشید و پس از پنج دقیقه پوست آنرا جدا کنید.

روش پختن نخود فرنگی

وقتی می خواهید نخود فرنگی را بپزید آن را با غلاف بپزید بعد از پختن، نخود فرنگی از غلاف جدا می شود و روی آب می آید در ضمن نخود طعم بهتری می گیرد.

از بین رفتن تلخی کاهو

اگر کاهویی را می خواهید برای سالاد استفاده کنید، تلخ می باشد می توانید آن را چند دقیقه ای (حدوداً 15 دقیقه) داخل آب سرد و نمک قرار دهید. با اینکار تلخی کاهو گرفته خواهد شد.

بیرون راندن حشرات از سبزیجات

برای اینکه حشرات داخل سبزیجات مانند کلم، گل کلم و نظایر آن را بیرون بیاورید مدت 15 دقیقه آن را در آب سردی که یا چند قاشق چایخوری نمک یا سرکه مخلوط کرده اید قرار دهید.

نرم کردن گوشت

برای نرم کردن گوشت آبپز یک قاشق سرکه به آن اضافه کنید

چند نکته در مورد کباب

هنگام کباب کردن گوشت، روی آن مقداری کره بمالید و در حین پختن، کبابها را مرتب روی هم فشار دهید. قبل از کباب کردن، گوشت را در آب پیاز بخوابانید یا می توانید با کمی سرکه و روغن زیتون آن را نرم کنید. هیچوقت نمک را قبل از کباب کردن به گوشت اضافه نکنید. زیرا باعث سفت شدن کباب می شود. نمک را آخر اضافه کنید. قبل از کباب کردن، آب گوشت را حتماً بگیرید تا روی آتش سفت نشود.
وقتی سیخهای کباب را روی آتش گذاشتید. ابتدا خوب باد بزنید تا ذغال کاملاً قرمز شود و کبابها خود را بگیرند. و بحال خود بپزد وقتی یک طرف کباب پخت، سیخها را برگردانید تا طرف دیگر هم بپزد.
وقتی می خواهید گوشت را با گوشت کوب یا کارد نرم کنید. روی گوشت کمی آرد بپاشید یا گوشت را درون پلاستیک گذاشته و روی آن را گوش کوب بزنید، تا آب گوشت از آن خارج نشود.

گرفتن چربی اضافی از آبگوشت

اگر عجله ندارید آبگوشت را درون یخچال بگذارید تا چربی آن منجمد شود و چربی را از روی آبگوشت بردارید. اگر عجله دارید، آب آن را جدا کرده و درون فریزر قرار دهید تا زودتر منجمد شود. سپس روغن اضافی را بردارید.
راه دیگر: آهسته آهسته با ملاقه چربی اضافه را بردارید البته باید اجاق خاموش باشد تا آبگوشت جوش نخورد و ثابت باشد.
راه دیگر: یک تکه یخ، داخل آبگوشت بیندازید تا چربی ها به یخ بچسبد بعد از چند دقیقه یخ را از آبگوشت در آورید.

یک نکته در مورد روش شکستن نارگیل

برای شکستن نارگیل به اینصورت عمل کنید: ابتدا الیاف آنرا کاملاً از نارگیل جدا کنید، بر روی نارگیل لکه هایی مانند چشم وجود دارد آن قسمت را سوراخ کنید و شیره ی داخل نارگیل را کاملاً از آن خارج کنید. سپس نارگیل را داخل تابه قرار داده به مدت 30 الی 60 دقیقه گذاشته تا با حرارت 350 درجه بپزد بعد از این زمان بگذارید تا پوست آن سرد شود. سپس با یک ضربه ی چکش پوست نارگیل را از آن جدا کنید.

چند نکته در مورد گرفتن آب میوه

در نظر داشته باشید که وقتی می خواهید آب میوه بگیرید به مقدار مصرف تهیه کنید. زیرا بطور مثال اگر آب هویج بماند، تلخ خواهد شد و اگر آب سیب مدتی بماند سیاه خواهد شد.

پوست کندن گردوی تازه

اگر می خواهید پوست گردوی سبز را از آن جدا کنید و دستتان سیاه نشود از دو راه زیر کمک بگیرید:

  • داخل ظرف پر از آب، پوست گردو را بکنید.
  • می توانید گردوها را روی یک سطح صاف پهن کنید و روی آن را با خاک یا ماسه بپوشانید.6 - 5 ماه بعد براحتی پوست گردوها جدا می شود.

مغز گردوی سالم

اگر می خواهید مغز گردو را سالم از پوست آن جدا
کنید، گردوها را یک شب تمام، داخل آب نمک خیس کنید، سپس به آرامی پوست آن را شکسته و مغز گردو را بیرون بیاورید.

تشخیص گریپ فورت خوب

گریپ فورت را از ضخامت و کلفتی پوست آن به آبدار بودن یا نبودن آن می توانید پی ببرید. برای تشخیص اینکه گریپ فورت ضخیم است یا نازک به انتهای آن یعنی قسمتی که به ساقه مربوط می شود توجه کنید. در این قسمت از گریپ فورت برآمدگی ایجاد شده است و اصولاً ناصاف و پر چین بنظر می رسد که پوست آن ضخیم است و هرچه پوست گریپ فورت ضخیم تر باشد پر آب تر است.

تشخیص طالبی رسیده

دستتان را بر روی پوست طالبی بکشید اگر زبر بود طالبی رسیده است.

تشخیص هندوانه رسیده

برای تشخیص هندوانه رسیده می توانید از دو روش استفاده کنید:
1-دو دستتان را در دو طرف هندوانه قرار دهید، و فشار دهید اگر صدایی از آن بگوش رسید هندوانه رسیده است.
2-با انگشت به هندوانه ضربه بزنید اگر صدای طبل مانند و بلندی داشت هندوانه رسیده است.

رسیده شدن خرمالوی نارس

اگر خرمالوی شما نارس است، آنها را در کنار هم بچینید و در گوشه ای بگذارید. تا در همین حال بماند خرمالوها رسیده و شیرین می شود.

رسیده شدن هلوی نارس

اگر می خواهید هلوی کال به سرعت رسیده شود، هلوها را در جعبه ای که با روزنامه آن را پوشانده اید، قرار دهید. به این ترتیب گازهای متصاعد خارج نشده و باعث رسیدن سریع هلو می شود.

آب میوه منجمد

اگر می خواهید از آب میوه ای استفاده کنید که در آن فصل وجود ندارد، می توانید در فصلی که آن میوه وجود دارد، آن را ذخیره کنید. به این صورت که آب میوه مورد نظر مانند لیمو ترش یا شربت نعناع و یا آب نارنج را درون قالب یخ ریخته تا ببندد. سپس آن را از قالب جدا کرده و درون کیسه ی پلاستیکی قرار دهید و داخل فریزر نگهدارید تا در زمان مورد نظر یکی از این قالب ها را درون لیوان شربت بیندازید و از آن استفاده کنید.

اشگنه خوشرنگ و خوشمزه

برای اینکه اشگنه شما خوشرنگ و خوشمزه شود. مقداری آرد بو دهید تا قهوه ای کمرنگ شود، سپس به اشگنه اضافه کنید. هم خوشمزه می شود، هم اینکه از آبکی بودن آن جلوگیری می کند.

طرز درست کردن پولکی

[انواع پولکی] نکته ی 97-1 لیوان شکر، 1 لیوان سرخالی آب، 1 ته استکان سرکه. مواد را داخل ظرف ریخته بگذارید، روی اجاق (شعله اگر هم زیاد باشد اشکالی ندارد) تا بجوشد. ابتدا مواد بصورت کف سفید در می آید و بعد از آن بصورت طلائی می شود. وقتی که مواد بصورت طلائی در آمد پولکی شما آماده است. یک سینی (حتماً باید استیل باشد) به اندازه ی مورد نیاز برداشته مواد را داخل آن ریخته و سینی را بصورتی تکان دهید که مواد در همه جای سینی به یک سطح باشد و در سایه قرار دهید تا خشک شود اگر می خواهید از کنجد استفاده کنید، کنجد را ابتدا شسته بو دهید و قبل از در آوردن پولکی به آن اضافه کنید. پسته را نیز به همین صورت، اما اگر خواستید از پودر نارگیل استفاده کنید، وقتی مواد را داخل سینی ریختید، فوراً پودر نارگیل را روی تمام سطح پولکی بپاشید، در نظر داشته باشید که پولکی ها را در جای خشک نگهداری کنید تا به هم نچسبد.

تشخیص قوام آمدن مربا

نکته ی 1-1-مقداری از مربای در حال جوش را برداشته تا کمی سرد شود. سپس مقداری از آن را در وسط دو انگشت خود گرفته و انگشت ها را باز کنید. اگر بصورت نخ کشیده شد قوام آمده است.
2-قطره ای از مربا را داخل کمی آب سرد بیندازید اگر در ته ظرف رفت و باز نشد قوام آمده است.

در صورت کپک زدن مربا چه باید کرد؟

نکته ی 2-اگر مربای شما کپک زد، باید بدانید که زمان پخت آن
کم بوده و باید لایه ی کپک زده را از روی مربا جدا کنید و دوباره باقی مانده ی مربا را بگذارید تا بپزد.

جلوگیری از کپک زدن مربا

نکته ی 3-برای اینکه مربای شما کپک نزند در آخرین مرحله ی پخت 2-1 قاشق غذا خوری آبلیمو به آن اضافه کنید.

خوش رنگ شدن مرباها

نکته ی 4-برای خوش رنگ شدن مرباهایی نظیر هویج، پوست هندوانه، به، سیب و غیره می توانید به آن کمی زعفران اضافه کنید. زعفران عطر و بوی بسیار خوبی به مربای شما خواهد داد.


اگر مربای شما شکرک زد

1- کمی آب و کمی آبلیمو به آن اضافه کنید، بگذارید دوباره بجوشد.
2-شیشه را درون ظرف آب سرد گذاشته و روی اجاق قرار دهید تا آب جوش بیاید و شکرک مربا ذوب شود. در نظر داشته باشید هرگز شیشه را درون آب جوش نگذارید. چون باعث شکستن شیشه می شود.

جلوگیری از ورود هوا به داخل مربا

نکته ی 6-برای جلوگیری از ورود هوا به داخل مربا روی آن را با کاغذ آلومینیوم (فویل) بپوشانید و درب مربا را ببندید. در موقع استفاده فویل را از روی شیشه بردارید.
یک توصیه لازم
نکته ی 7-هیچگاه مربا را درون ظرف خیس نریزید، زیرا باعث کپک زدن مربا می شود.
-هیچگاه مربای داغ را درون ظرف نریزید بلکه صبر کنید تا کاملاً خنک شود، سپس به ظرف اصلی منتقل کنید.

ترد شدن مربا

برای ترد و شکننده شدن بعضی از مرباها نظیر بالنگ، هویج، ترب، کدو، هندوانه، خیار، خربزه می توانید از آب آهک استفاده کنید.
برای این منظور 2 قاشق غذا خوری آهک را درون 2 لیتر آب حل کنید سپس میوه ی مربا را درون آن ریخته 24 ساعت بگذارید بماند سپس میوه ها را در آورده و 24 ساعت درون آب شیرین بگذارید. بعد آنرا کاملاً بشوئید و برای پخت مربا استفاده کنید.

خوشمزه و معطر شدن مربا

برای معطر و خوشمزه تر شدن مربا از چاشنی هایی نظیر هل برای سیب و به، چوب دارچین و وانیل و یا گلاب برای مربای آلبالو استفاده کنید.

زمان پخت مربا

زمانی مربای شما پخته است که کف کرده باشد. در این موقع می توانید زیر اجاق را خاموش کنید.

جلوگیری از سیاه شدن سیب برای مربا

بعداز پوست کندن سیب آن را در محلول آب سرد و کمی آبلیمو قرار دهید. با انجام اینکار سیب شما تغییر رنگ نمی دهد. بعد از 10 دقیقه می توانید برای پختن مربا از سیب استفاده کنید.

چند نکته در مورد آلبالو و به

درب ظرف مربای آلبالو را در حال پخت نباید گذاشت. زیرا مربا سرریز می شود و تمام آب مربا از ظرف خارج می شود. اما در ظرف مربای به، را همیشه ببندید زیرا رنگ آن بهتر می شود.

جلوگیری از کپک زدن ترشی

نکته ی 1-1-برای اینکه ترشی شما کپک نزند، آنقدر سرکه روی مواد ترشی بریزید که سرکه کاملاً روی مواد را بگیرید.
2-اگر ترشی شما در حال کپک زدن بود می توانید ظرف ترشی را چند ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید، دیگر کپک نمی زند.

چند نکته در مورد خیار شور

برای اینکه خیار شور شما کپک نزند می توانید این چند کار را انجام دهید.

  • سرکه داخل خیار شور نریزید چون باعث کپک زدن خیار شور می شود.
  • روی ظرف خیار شور تکه ای نان را به اندازه دهانه ظرف قرار دهید و در ظرف را محکم ببندید.
  • دور ظرف خیار شور را گچ بگیرید تا مانع داخل شدن هوا به ظرف شود.
  • می توانید خیار شور را داخل شیشه نوشابه ی خانواده بریزید. به این صورت که از خیارهای ریز استفاده کنید و به دلیل اینکه در آن محکم بسته می شود و تا دو سال می توانید خیار شور را نگه دارید. بدون اینکه کپک بزند در موقع استفاده سرشیشه را بچینید تا در آوردن خیار شور آسان باشد.
  • وسط خیار را با یک میله سوراخ کنید تا داخل خیار پوک نشود.

برای خوشمزه تر شدن ترشی لیته

اگر خواسته باشید ترشی لیته ی شما خوشمزه تر شود برای چاشنی آن از مقداری رب انار و یا تمر هندی استفاده کنید. نصف بسته تمر هندی (بستگی به مقدار دلخواه شما دارد) را با سرکه مخلوط کرده و هسته های آن را جدا کنید و بعد از آماده شدن لیته، به آن اضافه کنید.

ترشی با آبغوره

اگر ترشی دوست دارید و به دلیل ناراحتی معده نمی توانید از سرکه استفاده کنید می توانید بجای سرکه از آبغوره استفاده کنید. هم ترشی شما خوشمزه می شود و حالت اسیدی سرکه را ندارد.

چگونه می توان تلخی زیتون را گرفت ؟

[ طرز گرفت تلخی سیر] چگونه می توان تلخی زیتون را گرفت ؟ اگر میخواهید زیتون را خود در منزل عمل آورید این مطلب به شما کمک می کند تا این کار را به بهترین وجه انجام دهید:اصولا زیتون ها به سه صورت کنسروی – شکسته و بی هسته هستند .
زیتون شکسته زیتو نی است که مراحل روغن گیری آن انجام شده است و زیتون بی هسته همان زیتون کنسروی است ( روغن کشی نشده است ) و برای تهیه ی زیتون پرورده و یا تزپین کردن با فلفل قرمز و بسته بندی های خوشگل استفاده می شود.
در هرحال همه ی زیتون ها یک تلخی دارند و تنها راه گرفتن تلخی آنها خواباندن در آب نمک و شستشوی چند باره ی آنها است تا طعم تلخی آن به حد مورد انتظار شما از بین برود ( میتوان در روز حدود سه الی چهار بار زیتون ها را می شویم و مجددا در آب نمک بریزیم )
در آخر که طعم مطلوب را پیدا کرد مجدا زیتون ها را در آب نمک بریزید شوری آن به اندازه ای باشد که خوراک آن برای شما مطبوع است ( نه بی نمک و نه شور ) و مثلا اگر در سطل های پلاستیکی سایز ماست های سه کیلویی می ریزی .روی آن 1 یا 2 قاشق روغن زیتون و گلپر (یک قاشق ) بریز معمولا زیتون را در جای خنک می گذارند وسعی کن این جای خنک یخچال نباشد
معمولا زیتون‌های سبز یا زیتون‌هایی که اندکی مانده تا رسیده شوند را برای مدتی در محلول‌های قلیایی می‌خوابانند تا تلخی گوشت آنها گرفته شود. سپس مدتی در آب می‌خوابانند و سرانجام در ظرف محتوی محلول کم‌نمک ( مخلوط آب، نمک و سرکه ) نگه می‌دارند یا اینکه از همان ابتدا فرآیند گرفتن تلخی را تنها با آب‌نمک انجام می‌دهند.
زیتون را به این روش حتی در خانه نیز می‌توان عمل آورد، اما به دلیل وقت‌گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف‌کنندگان، زیتون آماده را ترجیح می‌دهند. بعضی از زیتون‌ها پس از عمل آوردن سیاه می‌شوند. اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب مدتی در معرض هوا قرار ‌گیرد، رنگش به سیاهی می‌زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می‌شود.
در مورد محلول های قلیایی خوراکی ( ترکیب آب و بی کربنات ها مثل جوش شیرین و آهک ( که برای مربای بالنگ استفاده می شود )


چند نکته برای پخت جوجه کباب

[طرز پخت جوجه کباب] در مرحله آماده ‌سازی و پخت بهتر است به چند نکته دقت داشته باشید

  1. تجربه نشان داده است که افزودن مواد غذایی مانند روغن زیتون، خامه، ماست موسیر یا حتی سس مایونز ( هر یک به تنهایی ) در مایه جوجه‌کباب، طعمی منحصربه‌ فرد ایجاد می‌کند.
  2. بسیاری از افراد برای طعم دادن به تکه‌های مرغ، پیاز و فلفل دلمه‌ای خرد می‌کنند و تکه‌های گوشت را در آن‌ها می‌خوابانند در حالی که بهتر است آن‌ها را رنده کنید تا مزه واقعی‌شان به خورد گوشت رود.
  3. هرگز ادویه‌ای مثل زعفران را حذف نکنید زیرا زدن زعفران به جوجه‌کباب ایرانی یکی از موارد اصلی محسوب می‌شود.
  4. هرگز ادویه‌هایی مانند دارچین، کاری، سماق و حتی پودر لیمو به مایه جوجه‌کباب اضافه نکنید زیرا یا طعم ناخوشایندی ایجاد خواهد کرد یا باعث تلخی غذا خواهد شد.
  5. یادتان باشد که بهترین کنار غذاهای جوجه‌کباب، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل سبز کباب شده است پس آن‌ها را از قلم نیندازید.
  6. برای تهیه جوجه‌کباب، فقط از سینه مرغ استفاده نکنید بلکه مخلوط تمام قسمت‌ها می‌تواند طعم بهتری به این غذا بدهد. مخلوط ران و سینه انتخاب بهتری خواهد بود.

منبع: کتاب اسرار خانه داری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی گرامی ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    18 2
    بسیار عالی و اموزنده بود صمیمانه به شما خسته نباشید میگم و ارزوی موفقیت برایتان دارم شاد باشید و پیروز.
  • نازی ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    13 7
    عالی بود لطفا" اگر میشود برای ایمیل ما نیز بفرستید با تشکر از شما
  • مسعود ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    15 0
    بهترین روش برای از بین بردن تلخی گوشت بخصوص بعضی ماهیان تلخ هستن چیست . باتشکر
  • لوله بازکنی ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    0 0
    متن عالی بود. باتشکر از سایت خوبتون.
  • hana1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    این توصیه ها واقعا باعث عالی شدن طعم و عطر میشه
  • hana1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    یکم برگ بو به مرغ اضافه کنید تا هورمونش گرفته شه و بسیار خوبه