تفکر دایره‌ای چگونه شما را به هدفتان می‌‌‌‌‌‌رساند؟

سلامت نیوز : چند بار برایتان پیش آمده است پس از خوردن یک وعده غذای چرب و چاق کننده با خود عهد کنید از فردا دیگر سراغ این غذاها نمی روم و سعی می کنم تغذیه سالمی داشته باشم؟ اما هر بار دوباره این روند تکرار شده است و شما هنوز به آن فردایی که می گویید، نرسیده اید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت برترین ها ؛ مشکل از قدرت اراده شما نیست. این نوع نگرش و طرز فکر شما است که اجازه نمی دهد حرف های خود را عملی کنید.

محققان در طول آزمایشی، از 145 بزرگسال خواستند تا بر روش های پس‌انداز پول تمرکز کنند. آنها مختار بودند از روش خطی و آینده‌نگری همیشگی خود استفاده یا استراتژی های دایره ای و ساختارشکنانه را امتحان کنند.

پس از دوهفته، مشخص شد آنهایی که از طرز فکر دایره‌ای استفاده کرده بودند، 80 درصد بیش از گروهی که طرز فکر خطی داشتند، پول پس انداز کرده اند.

آیا تفکر دایره‌ای شما را به اهدافتان می رساند؟

پروفسور لئونا تام – استاد دانشگاه ولونگانگ استرالیا – می گوید: طرزفکر خطی ما را در ابهام نگه می دارد. فکری همانند: «من می خواهم پول زیادی پس انداز کنم» هیچ اشتیاقی برای فرد ایجاد نمی کند. به واسطه این تفکر سعی می کنیم خوش‌بین باشیم و کسری  بودجه خود را برآورد کنیم اما با این کار به هدف نمی رسیم. مشکلاتی که میان اهداف و موقعیت کنونی ما وجود دارند بسیار تهدیدکننده به نظر می رسند و فرد با ترس قدم در تحقق هدف خود می گذارد.

اما از آن طرف، تعیین هدف در دیدگاه دایره ای باعث ایجاد عادت های طولانی مدت می شود. با نگاه دایره ای شما همچنان تعیین هدف می کنید اما مدام منتظر رسیدن به نتیجه نیستید. دایره انتهایی ندارد و وقتی روی خط آن حرکت کنید، همیشه جریان دارد. پس منتظر پایان خط نیستید. بنابراین، دایم در حال تلاش خواهید بود. در میان، رسیدن به اهداف و موفقیت های کوچک تر نیز بسیار تشویق و ترغیب کننده هستند.

برای اینکه درک درست‌تری از دیدگاه دایره ای داشته باشید و بتوانید در زندگی فردی خود از آن بهره بگیرید، نمونه های زیر را مطالعه کنید.

طرز فکر خطی: من ورزش را شروع خواهم کرد.
طرزفکر دایره‌ای: من دو روز در هفته به کلاس یوگا خواهم رفت

طرز فکر خطی: از این پس، تغذیه سالم تری خواهم داشت
طرزفکر دایره‌ای: در هر وعده شام خود حتما دو نوع سبزیجات اضافه می کنم.

طرز فکر خطی: سالم تر زندگی خواهم کرد.
طرزفکر دایره‌ای: هر روز ناشتا یک لیوان آب خواهم نوشید.

طرز فکر خطی: من عشق واقعی پیدا خواهم کرد.
طرزفکر دایره‌ای: در سایت های دوست یابی عضو می شوم و با انسان های جدید مکاتبه خواهم داشت.

طرز فکر خطی: دوستان و خانواده را در اولویت نخست خود قرار خواهم داد.
طرزفکر دایره‌ای: یک بار در هفته به مادرم زنگ خواهم زد و 20 دقیقه در روز با دوستانم چت خواهم کرد.

طرز فکر خطی: استرس نمی تواند زندگی مرا تحت تاثیر خود قرار دهد.
طرزفکر دایره‌ای: به جای اینکه جمعه ها با استرس، خانه را تمیز کنم، جمعه آشپزخانه، شنبه اتاق خواب ها، یکشنبه اتاق نشیمن، دوشنبه دستشویی و سه شنبه حمام را تمیز خواهم کرد.

طرز فکر خطی: زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهم داد.
طرزفکر دایره‌ای: هر سه ماه یکبار با خودم قرار ملاقات ترتیب خواهم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha