سلامت نیوز : یک دندانپزشک گفت: دندان روکش شده بیشتر از یک دندان سالم دست نخورده به مراقبت نیاز دارد چرا که این روکش‌ها و ترمیم‌ها به خودی‌ خود محافظتی را فراهم نمی‌کنند.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش شهروندان درباره مراقبت از دندان در خط مشاوره سلامت اظهار داشت: تصورات غلطی در عامه مردم وجود دارد که فکر می‌کنند اگر دندانی ترمیم یا روکش شود در مقابل عوارض بعدی آسیب‌ناپذیر است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: دندان ترمیم یا روکش شده حتی بیشتر از دندان طبیعی نسبت به آسیب‌ حساس است زیرا اصلی‌ترین ساختار نگهدارنده ترمیم، روکش و امثال آن، بافت طبیعی دندان است و این روکش‌ها و ترمیم‌ها به خودی‌ خود محافظتی را فراهم نمی‌کنند.

این دندانپزشک افزود: معمولاً دندان‌هایی برای روکش تحت درمان قرار می‌گیرند که ساختار زیادی را از دست داده باشند یا درمان ریشه شده باشند یا آنکه بخواهند به عنوان پایه بریج یا پر کردن ناحیه بی‌دندانی استفاده شوند.

وی ادامه داد: چنین دندان‌هایی به عود پوسیدگی و عوارض دیگر نسبت به دندان طبیعی حساس‌ترند و بیماران باید توجه داشته باشند که دندان روکش و ترمیمی حتی بیشتر از یک دندان سالم دست نخورده نیاز به مراقبت دارند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد:‌ گاهی مشاهده می‌شود، بیمار با لق شدن روکش یا خارج شدن آن مواجهه می‌شود که یکی از مهمترین دلایل آن عود پوسیدگی در لبه‌های ایجاد روکش روی نسج سالم دندان است که شاید مهمترین عامل در پیشگیری از این امر حفظ بهداشت دهان است.

فاطمی افزود: در موارد معدودی ارتفاع کم و حجم ناکافی دندان یا تراش بیش از حد نسج دندان ممکن است موجب شود که روکش گیر کافی نداشته باشد و با توجه به این امر که بیشترین گیر روکش از تماس آن با نسج دندان تأمین می‌شود این تصور که چسبی وجود دارد که می‌تواند روکش را بر روی دندان‌های کوتاه و کوچک محکم نگه‌دارد؛ غلط است.

این دندانپزشک ادامه داد: یک حالت دیگر نیز بریج‌های طولانی است که در آنها ناحیه بزرگ بی‌دندانی توسط تعداد معدودی پایه پرشده است. این امر باعث می‌شود فشار زیادی به دندان‌های پایه و پروتزهای این ناحیه وارد شود که علاوه بر لق شدن مکرر بریج و خارج شدن آن، موجب آسیب به دندان‌های پایه و حتی از بین رفتن آنها می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران تصریح کرد: اگر چه بسیاری از این گونه درمان‌ها در ابتدا برای بیمار جالب به نظر می‌رسد ولی طراحی غیر اصولی آن آسیب جدی به دندان‌های فرد وارد می‌سازد و در بسیاری از این موارد درمان‌هایی چون پروتز متحرک و ایمپلنت جایگزین بهتری هستند.

فاطمی تأکید کرد: اصلی‌ترین راه پیشگیری از هرگونه عوارض درمان دندانپزشکی رعایت بهداشت و حفظ سلامت دهان و دندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha