سلامت نیوز : یک روانپزشک و استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت استفاده از روان‌شناسی اجتماعی در حل بسیاری از آسیب‌های جامعه گفت: عدم وجود نهادی کلان و یکپارچه برای حل آسیب‌های اجتماعی از موانع پیش رو، برای حل این مسائل است.

محمد صنعتی درگفت‌وگو با ایلنا در مورد جایگاه روان‌شناسی اجتماعی در ایران گفت: در زمینه روان‌شناسی اجتماعی، تا کنون کارهای پژوهشی بسیار محدودی انجام شده و این رشته آن گونه که شایسته است در کشور ما گسترش پیدا نکرده است و تنها گاهی شاهد هستیم که دانشجویی براساس علاقه شخصی پایان نامه‌اش را به این مساله اختصاص می‌دهد.

وی در مورد ضرورت استفاده از این علم افزود: روان‌شناسی اجتماعی از رشته‌های ضروری برای توسعه و پیشرفت هر کشوری است و روان‌شناسی اجتماعی و روانپزشکی اجتماعی هر دو برای جامعه ما ضرورت دارد، زیرا اکنون شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی بسیار گسترده‌ای مانند خشونت، ضرب و جرح، ‌طلاق و انواع قانون گریزی‌ها در جامعه هستیم که ریشه تمامی آنها می‌تواند در روان‌شناسی اجتماعی مشخص و حل شود. این رشته می‌تواند علت گستردگی این آسیب‌ها در جامعه مطالعه کند وچاره‌ای برای آن بیابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از موانع موجود برای برای حل مشکلات اجتماعی در ایران عدم وجود نهادی است که به صورت یکپارچه و کلان به آسیب‌های اجتماعی بپردازد. باید سازمان یا نهادی زیر نظر ریاست جمهوری، یا در یکی از وزارت خانه‌ها و یا دانشگاه‌ها وجود داشته باشدکه فقط آسیب‌های اجتماعی را به صورت کلان، یکپارچه وبا برنامه ریزی، رصد وبررسی کند. روان‌شناسی اجتماعی نیز می‌تواند به عنوان یکی از علوم موثر، در این نهاد مورد استفاده قرار بگیرد و آنچه مربوط به روان جامعه و رفتار اجتماعی مردم است را بررسی و در حل بسیاری از مشکلات مانند بی‌بندوباری‌های جنسی، ‌اعتیاد و حتی گسترش فسادهای اقتصادی بسیار موثر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا فساد اقتصادی نیز می‌تواند به عنوان یک آسیب اجتماعی تلقی شود؟» گفت: بله، هنگامی که فساد اقتصادی شامل بیش از یک فرد شود، دیگر به عنوان مسئله یک اجتماعی به حساب می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha