سقوط مرگبار اتوبوس مسافربری به دره جاده‌ هراز

سلامت نیوز :  پلیس می‌گوید سالانه در ایران بیش از 18 هزار نفر جان خود را به دلیل سوانح جاده‌ای از دست می‌دهند كه این رقم، بعد از بیماری‌های قلبی و مغزی بیشترین مرگ و میر را در كشور به خود اختصاص داده است. به همین منظور دیروز كنگره بین‌المللی ایمنی راه‌ها حوادث ترافیكی در ایران آغاز به كار كرد اما متاسفانه دقیقا در روزی كه كارشناسان در این كنگره سخنرانی می‌كردند، اتوبوس دیگری در جاده هراز به دره سقوط كرد و جان 18نفر از هموطنان ایرانی را گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ سقوط اتوبوس مسافربری ولوو در دره در 5 كیلومتری منطقه پلور جاده هراز در حالی كام ایرانی‌ها را تلخ كرد كه شهریورماه نیز در حادثه دیگری دو دستگاه اتوبوس اسكانیا در جاده قم با یكدیگر برخورد كردند كه در آن حادثه 44نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش تهران امروز در حالی كه دیروز برخی مسئولان در بررسی‌های اولیه علت حادثه را تركیدگی لاستیك اتوبوس اعلام می‌كردند اما سرهنگ صمد اسفندیاری، معاون عملیات پلیس‌راه كشور كه در محل حادثه حضور پیدا كرده بود اعلام كرد: علت حادثه تركیدگی لاستیك اتوبوس نبوده است. بلكه اتوبوس ولوو بعد از انحراف از مسیر با گارد بلوك و گاردریل برخورد كرده كه این برخورد باعث پارگی لاستیك شده است. این سانحه به دلیل عدم توجه به جلو از سوی راننده اتوبوس به دلیل خواب آلودگی رخ داده است.

دكتر محمدتقی طالبیان، رئیس اورژانس كشور نیز در مورد این تصادف می‌گوید: در ساعت 4:48 روز سه‌شنبه با مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی مازندران تماس گرفته و واژگونی یك دستگاه اتوبوس درجاده هراز، اطلاع داده شد. به همین سبب 32 تكنیسین اورژانس، 14دستگاه آمبولانس و یك دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس پیش‌بیمارستانی به محل واژگونی اتوبوس اعزام شدند. اولین آمبولانس كه پس از 5 دقیقه به محل حادثه رسیده‌ بود به انجام اقدامات اولیه پزشكی همچون مایع درمانی، آتل‌گیری،‌ ‌پانسمان، ثابت‌سازی اندام‌ها و انتقال 25 مصدوم این حادثه به بیمارستان اقدام كرد. همچنین بالگرد امدادی اورژانس نیز به محل حادثه اعزام شد كه علاوه بر انتقال 5 مصدوم به بیمارستان به ارائه خدمات پزشكی پرداخت.

مهران قربانی،مدیركل دفتر ایمنی راه‌ها و حریم سازمان راهداری نیز اعلام كرد: بی‌توجهی راننده به جاده باعث وقوع این حادثه شده است. در محل وقوع سانحه عوامل راهداری و راهسازی حضور داشتند كه بلافاصله با استفاده از بولدوزر و بیل مكانیكی، راه انحرافی ایجاد كردند. وی در ادامه با بیان اینكه، نیروهای هلال‌احمر، پلیس راه و راهداری از دقایق اولیه در صحنه حاضر بودند، می‌گوید: آخرین مجروحان در خودرو، یك مادر و سه فرزند بودند كه نجات یافتند و عملیات نجات مادر حدود چهار ساعت به طول انجامید كه به‌رغم آسیب‌های جدی زنده ماندند.

سقوط 35متری در دره

مرتضی مرادی‌پور، مدیر مركز كنترل هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات نیز به تهران امروز می‌گوید: این اتوبوس 35 متر سقوط داشته است كه بلافاصله بعد از حادثه 16 تیم امداد و نجات استان مازندارن و تهران به منطقه اعزام شدند و به غیر از متوفیان، مصدومانی كه گیر افتاده بودند را آزاد كردند و همه را راهی بیمارستان كردند. وی می‌گوید: در كل 43 نفر در این اتوبوس بودند كه 25 نفر از آنها مصدوم شده‌اند.

رتبه ایران از میانگین تلفات رانندگی آسیا بالاتر است

دیروز بعد از حادثه تلخ جاده هراز، رئیس پلیس راهور ناجا نیز برای چندمین بار در سال‌جاری از سوانح متعدد جاده‌ای در كشور اظهار تاسف كرد.سردار اسكندر مومنی با اشاره به اقدامات پلیس برای كاهش تلفات رانندگی، می‌گوید: ایران تا اواسط دهه 80 یكی از كشورهای پرتصادف دنیا به حساب می‌آمد ولی با اقداماتی كه بخش‌های مختلف با محوریت پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی انجام دادند سعی كردیم این تلفات را به حداقل برسانیم كه ثبت كاهش 40 درصدی تلفات جاده‌ای با وجود افزایش سفرها حاصل این تلاش‌هاست. رئیس پلیس راهور ناجا ادامه می‌دهد: آموزش‌های همگانی، هماهنگی و تعامل همه نهادها، ایمنی وسایل نقلیه موتوری، بازتوسعه به كارگیری سامانه‌های ترافیكی هوشمند، جلب مشاركت سازمان‌ها در ارتقای فرهنگ ترافیك، ایجاد بزرگ‌ترین مركز كنترل ترافیك منطقه، تحول بنیادین در نظام صدور گواهینامه و اعمال قانون و همچنین اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات از جمله مهم‌ترین اقدامات پلیس برای كاهش تلفات رانندگی در كشور است.

ایران دارای رتبه پنجم بیشترین تلفات جاده‌ای دنیا

محمد حاجی‌آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت و درمان نیز در مورد تصادف‌های جاده‌ای می‌گوید: ایران در سكوی پنجم بیشترین تلفات جاده‌ای در دنیا ایستاده است. تصادف‌ها فقط تلفات جانی ندارد. براساس گزارش‌های بین‌المللی متاسفانه ایران به ازای آمار مرتبط با 100 هزار نفر، در رتبه پنجم جهان قرار دارد و حوادث ترافیكی در كشور ما پس از سكته قلبی و مغزی سومین علت فوت محسوب می‌شود.به گفته محمدحاجی آقاجانی مرگ بیش از 14 هزار نفر در 9 ماهه نخست سال‌جاری بر اثر تصادف‌های ترافیكی، كاهش 10 درصدی براساس برنامه پنجم توسعه داشته است. خوشبختانه در سال نخست اجرای این طرح شاهد كاهش 13.7 درصدی بودیم ولی شیب كاهش در سال‌های بعدی كند شد و در سال‌های بعد این میزان كاهش به 4.9 درصد و 6.5 درصد رسید. دكتر احمد شجاعی، رئیس پزشكی‌قانونی نیز با تایید كشته شدن بیش از 14 هزار نفر در 9 ماه نخست امسال بر اثر وقوع حوادث رانندگی جاده‌ای، می‌گوید: سالانه در مجموع حدود چهار میلیون پرونده در سطح مراكز پزشكی‌قانونی كشور، در این ارتباط تشكیل و رسیدگی می‌شود.

ارسال تخلفات مبلمان جاده‌ای به مراجع قضایی

سرهنگ سیاح البرزی درمورد اجباری شدن تست اعتیاد در بین رانندگان جاده‌ای به تهران امروز می‌گوید: برابر قانون ما از رانندگانی كه رفتارهای پرخطری انجام می‌دهند و منجر به تصادف یا فوت می‌شوند، این تست سلامت را می‌گیریم. البته تمام راننده‌ها قبل از اینكه بخواهند وارد ناوگان حمل‌ونقل بشوند به دلیل آنكه باید كارت هوشمند و دفترچه مدت كار و بازرسی سرعت بگیرند، حتما باید به مراكز درمانی رفته و تست عدم اعتیاد بگیرند.

جانشین رئیس پلیس راه ناجا در پاسخ به این سوال آیا درست است كه ثبت سرعت و ساعت در جاده‌های شمال دست‌كاری می‌شود، می‌افزاید: دست‌كاری در دفترچه‌ها امكان ندارد. درگذشته دفترچه‌ها همه یك مدل بودند ولی حدود دو سال است كه دفترچه‌ها را تغییر دادیم تا تفاوت بین راننده‌های پرخطر كه منجر به فوت یا جرح شده بودند و راننده‌های منظم مشخص شوند.

دفترچه‌ها را به دو رنگ آبی و قرمز طراحی كردیم. رانندگانی كه دفترچه قرمز دارند دارای رفتارهای پرخطری‌اندو كنترل بر آنها بیشتر خواهد شد. دفترچه هم به‌گونه‌ای نیست كه دست‌كاری یا تغییرات در آن صورت بگیرد. تا به حال تخلفی در این مورد صورت نگرفته است اما به راحتی قابل شناسایی و تشخیص است. زیرا ارائه دفترچه باید با ارائه گواهینامه باشد و به گواهینامه‌ها به صورت آنلاین دسترسی داریم امكان تخلف خیلی كم است و اگر هم باشد سریع تشخیص داده می‌شود. در رابطه با سرعت هم شاید رانندگان GPS را از كار بیندازند اما به دلیل سیستمی كه پلیس دارد به راحتی قابل تشخیص است. بعضی از راننده‌ها این تخلف را می‌كنند و در كنترل‌های ما مشخص می‌شود زیرا در ساختمان اصلی GPS نمی‌توانند دست ببرند.

وی با اشاره به اینكه تصادف‌های جاده‌ای علاوه بر تخلف راننده به مبلمان جاده‌ای نیز ارتباط دارد می‌گوید: قطعا در آمارهایی كه اعلام شده سهم راننده، وسیله نقلیه و مبلمان جاده‌ای و راه را مشخص كرده‌اند. در تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعلام شده براساس تشخیص كارشناسان، نقش راه یا وسیله نقلیه به مراجع قضایی برابر كروكی اعلام می‌شود امروزه كارشناسان تصادف‌ها یا ایمنی حمل‌ونقل به این موضوع رسیده‌اند كه ممكن است عامل انسانی دچار خطا شود ولی ما باید وسیله نقلیه یا راه را طوری طراحی كنیم كه اگر انسان اشتباه كرد مبلمان جاده و وسیله نقلیه از فوت یا جرح او و دیگران جلوگیری كند. ما از سال 84 به بعد با سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای نقاط حادثه‌خیز را مشخص كردیم و در رابطه با نواقص جاده‌ای كه نیاز به اصلاح باشد پلیس به سازمان راهداری اعلام می‌كند كه باید جهت رفع آن برایند. چنانچه اصلاحاتی را پلیس اعلام كند و منجر به تصادف شود، به عنوان نقص راه به مراجع قضایی اعلام خواهد شد.

سرهنگ سیاح البرزی در مورد عادی شدن این تصادف‌ها برای پلیس می‌گوید: تصادف‌ها روی ما تاثیر می‌گذارد و برای ما عادی نمی‌شود. همیشه در صدد این هستیم كه تصادف‌ها هم شود و تلفات ناشی از آن هم كاهش پیدا كند. برای رسیدن به این مهم قطعا باید با یك روحیه مسئولیت‌پذیری و تفاوت (نه بی‌تفاوتی) نگاه كرد. ضمن آنكه پلیس ما مسلمان است، با فرهنگ ایرانی كه در مورد همنوع خودش دارد و عاطفی هستند تاثیر می‌گذارد. مانند پزشك‌ها كه سعی و تلاش خود را می‌كنند كه یك بیمار را نجات دهند و در صورت فوت بیمارشان قطعا ناراحت می‌شوند. چون پزشك‌ها، پلیس‌ها و همه آنهایی كه با اینگونه موارد ارتباط دارند هم انسان هستند و عاطفه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha