چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 106498

دلایل قولنج در نوزادان

سلامت نیوز : درد قولنج در نوزادان، امری شایع است و بیشتر نوزادان، دچار این درد می شوند. با این حال از آن جا که نوزاد نمی تواند صحبت کند، فهمیدن علت گریه او سخت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ هر بار که کودک گریه می کند، ممکن است علت آن درد قولنج باشد. درباره درد قولنج در نوزادان نکات مهمی وجود دارد از جمله این که علایم درد قولنج همیشه مشخص نیست اما اگر کمی اطلاعات داشته باشید می توانید متوجه درد نوزاد شوید. شیوه های درمان درد قولنج چه خانگی چه غیرخانگی متنوع و قابل دسترس استاما لازم است که مطمئن شوید درد ایجاد شده، درد قولنج است، نه چیز دیگر بنابراین دانستن علائم آن ضروری است.

درد قولنج ۲ هفته پس از تولد شروع می شود:هنگام به دنیا آمدن نوزاد، روده ها به طور کامل کار نمی کند و در واقع پس از به دنیا آمدن است که روده ها در جای خود قرار می گیرد در نتیجه درد ایجاد می شود.

درد قولنج، طی ۴ تا ۵ ماه از بین می رود:در ۴ یا ۵ ماهگی، سیستم گوارشی نوزاد آرام می گیرد، در نتیجه نوزاد دچار حمله درد نمی شود اما اگر پس از این مدت ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید.

همه نوزادان دچار درد قولنج نمی شوند:اگرچه این پدیده در بین نوزادان شایع است، اما همه کودکان دچار قولنج نمی شوند. برخی نوزادان اصلا این درد را تجربه نمی کنند.

گریه های بی وقفه:نوزاد به ندرت گریه می کند مگر این که گرسنه باشد یا خود را کثیف کرده باشد اما هنگامی که دچار درد قولنج می شود، بی وقفه گریه می کند.

از شیر خوردن امتناع می کند:به طور معمول، شیر خوردن، نوزاد را آرام می کند اما اگر نوزاد دچار درد قولنج شود، از خوردن شیر امتناع می کند.

درد ناگهانی شروع می شود:درد قولنج، همان گونه که ناگهان ایجاد می شود، ناگهانی نیز تمام می شود. درد ممکن است از ۵ دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد.

مشت کردن دست ها:نوزاد علایم درد قولنج را با مشت کردن دست یا سفت کردن بدن نشان می دهد.

نوزادانی که شیر مادر می خورند، کمتر دچار این درد می شوند:شیر مادر نسبت به شیر خشک قابل هضم تر است. شیر خشک علاوه بر غلیظ بودن، روی سیستم گوارشی نوزاد فشار وارد می کند.

درد پس از تخلیه روده:با تخلیه گاز معده و به کار افتادن روده، درد قولنج در نوزاد تسکین می یابد. هنگام درد، شکم نوزاد سفت است.

رفلکس شیر:دریچه مری در نوزادان شل است. به همین دلیل است که نوزادان اغلب دچار رفلکس شیر می شوند. این می تواند یکی از علت های درد نوزاد نیز باشد.

زنیان برای رفع درد قولنج:مقداری زنیان در ماهیتابه تفت دهید، سپس آن را در پارچه ای بگذارید و ببندید و به عنوان کمپرس ولرم روی شکم نوزاد بکشید تا گاز معده خارج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha