یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 107308

وزیر بهداشت، چه ملاحظاتی دارد؟!

سلامت نیوز : پس از انتخابات 24 خرداد و خواست واضح مردم و به ویژه جوانان و دانشگاهیان برای تغییر، همه نگاه‌ها به سمت رئیس جمهور و ترکیب کابینه اش رفت. وزرای بهداشت، علوم و تحقیقات و ورزش و جوانان به دلیل ارتباط مستقیم با جوانان و دانشگاهیان از همان ابتدا زیر ذره بین این قشر قرار گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ وزارت علوم از همان ابتدا با نگاه جناحی جبهه پایداری در مجلس مواجه بود و پس از کش و قوس‌های فراوان، فرجی دانا توانست رای اعتماد  بگیرد و راهی پاستور شود. وزیر علوم با وجود فشارهای افراطی ها، توانست مطالبات دانشجویان و دانشگاهیان را در دستور کار قرار دهد و تا امروز نیز بخشی از شور و نشاط از دست رفته، به این فضا باز گشته است.

در این میان اما، وزارت بهداشت وضعیت دیگری داشت. هاشمی وزیر بهداشت همان ابتدا با رای بالا توانست راهی پاستور شود.با این حال در این مدت انتقادهای زیادی به انتصابات وزیر بهداشت  از سوی حامیان رئیس جمهور وارد شده است. هاشمی در این مدت علاوه بر به کار گیری شمار زیادی از اصولگرایان میانه رو در سمت مدیران ارشد وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بسیاری از اصولگرایان افراطی و نزدیک به جبهه پایداری را نیز به جمع همکاران خود افزود که در نوع خود تعجب برانگیز است. بسیاری از مدیرانی که وی منصوب کرده یاران باقری لنکرانی در دوره استیلای پایداری ها بر وزارت بهداشت و دولت نهم است. باید یادآور شد که کامران باقری لنکرانی کاندیدای  مورد نظر جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود.

معصومه باروتی:  معاون دانشجویی وزارت بهداشت در دولت نهم او هم اکنون با حکم وزیر حائز دوسمت شده است؛ مشاور وزیر در امور بانوان و مدیر پیگیری طرح‌های جامع سلامت.

عباس مسجدی: کاندیدای حزب پایداری در شورای شهر تهران که هم اکنون عضو هیات جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت است و همچنین او در شرف انتصاب به سمت دوم خود در وزارت بهداشت، یعنی ریاست صندوق رفاه دانشجویان است.

کامران باقری لنکرانی : وزیر بهداشت در دولت نهم و کاندیدای پایداری‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، وی هم اکنون رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت  در استان فارس است.

رسول دیناروند: اصولگرای نزدیک به احمدی نژاد و معاون دارو و غذای دولت نهم که به همین سمت در دولت یازدهم منصوب شد.

محمد حسن آیتی: حامی احمدی‌نژاد که در دولت دهم به سمت معاون دانشجویی وزیر بهداشت رسید و در دولت روحانی نیز در همین پست  حساس منصوب شده است. وی که عملکردش  انتقادهای زیادی را  در حوزه دانشجویی برانگیخته است در آخرین اقدام خود طرح ناتمام خود در دولت احمدی نژاد در تبدیل شوراهای صنفی دانشجویی از حالت نظارتی به مشورتی و با عنوان شورای امور رفاهی دانشجویان را در دولت روحانی کامل کرد.

عباس زارع نژاد: عضو جبهه پایداری، کارمند رسمی صدا وسیما و از مدیران و مشاوران ارشد این سازمان که به سمت مدیر روابط عمومی، دبیر جشنواره رسانه های سلامت و عضو هیات عالی گزینش وزارت بهداشت منصوب شد.

مدیران حراست دانشگاه‌های علوم پزشکی: بی شک بخش مهمی از انتقادات دانشجویان ایجاد فضای امنیتی در 8 سال گذشته است که متهم اصلی این وضعیت مدیران و کارکنان حراست دانشگاه‌ها بوده اند. اما ابقای تعدادی از این مدیران و انتصاب مدیرانی با سابقه سیاسی افراطی و حتی حامی سعید جلیلی در انتخابات نشانه خوبی از بهبود اوضاع در آینده نیست.

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور: در این حوزه نیز انتصابات وزیر بهداشت قابل تامل است. به جز انتصاب تعدادی اصولگرای میانه رو، برخی انتصاباتش، از وابستگان احزاب تندروی اصولگرا نظیر پایداری هستند. اما در این بین ابقای محمد هادی ایمانیه به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز که دانشجویان، کارکنان ، اعضای هیات علمی و کارکنان حوزه سلامت استان فارس پس از انتخابات ریاست جمهوری به اشکال مختلف اعتراض خود را به عملکرد 8 سال گذشته وی نشان داده بودند ، باعث تعجب فراوان و دلسردی عمیق حامیان رئیس جمهور   در این استان شده است به طوری که محمد علی قادری دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکان فارس این ابقا را آب سردی دانست که بر پیکره دانشگاهیان ریخته شده است. او همچنین گفته است: خبر ابقای ایمانیه شوک بزرگی بود که به دانشگاه وارد شد و اگر به نظر سنجی یکی از سایت‌های خبری در این زمینه دقت کنید متوجه خواهید شد که بیش از ۹۲درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی هم مخالف ادامه حضور ایمانیه بودند. در دانشگاه هم از اساتید و کارمندان گرفته تا دانشجویان با ادامه ریاست ایشان مخالف هستند.

نامه بیش از 1000 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به وزیر بهداشت در مهرماه امسال و درخواست 303 تن از فعالان دانشگاهی ، مدنی، اجتماعی، اصلاح طلب و اعضای اصلی ستاد روحانی در فارس به رئیس جمهور و در خواست از ایشان جهت عزل ایمانیه و رایزنی های فراوان دانشگاهیان و فعالان عرصه سلامت فارس نیز نتوانست نظر وزیر بهداشت را برای ابقای وی تغییر دهد تا اینکه در 5 اسفندماه امسال وزیر بهداشت با ابقای محمد هادی ایمانیه  برای بار سوم به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عدم اختصاص وقت جهت دیدار حضوری با منتقدین،  تحسین هماهنگ رسانه های اصولگرا و در مقابل دلسردی حامیان رئیس‌جمهور را برای دولت خرید.

   تندروهای مجلس، حامیان وزارت بهداشت
حضور نیروهای موثر جبهه پایداری در وزارت بهداشت و انتصابات جدید وزیر بهداشت از میان نیروهای اصولگرای افراطی بیش از پیش در خلاف جهت اراده مردم در انتخابات 24 خرداد است. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت البته پسرعموی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری است. امیر‌حسین قاضی زاده هاشمی تا آذر ماه امسال سخنگوی جبهه پایداری بود که از این سمت استعفا داد و برخی این استعفا را با حضور پسرعمویش در وزارت بهداشت مرتبط دانستند. نکته جالب توجه آنکه او یکی از حامیان اصلی وزیر بهداشت در مجلس است، این در حالی است که اعضای جبهه پایداری در مجلس، پای ثابت انتقاد، تذکر و سوال از کابینه یازدهم هستند اما وزارت بهداشت به شکل معناداری از این حملات مصون مانده است.

   بودجه کلان وزارت بهداشت و هشدار به دولت
نکته حائز اهمیت دیگر بحث بودجه وزارت بهداشت است، در جریان بررسی بودجه سال 93 در مجلس با وجود انقباضی بودن بودجه بیشتر حوزه ها، در بودجه بهداشت شاهد افزایش قابل توجهی بودیم.همچنین قرار است که از مرحله دوم هدفمندی بیش از 4 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند.
علاوه بر آن مبلغ 3 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات ارزش افزوده به حوزه سلامت وزارت بهداشت تعلق گرفت.

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است: 25 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت و درمان اختصاص داده شده است که این اعتبار نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به افزایش ۳۳ درصدی اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از بودجه سال آینده وزارت بهداشت و درمان ۶۶ درصد اعتبارات است.

حمایت اعضای جبهه پایداری هم در بحث بودجه وزارت بهداشت قابل توجه است. این مسئله زمانی بیشتر قابل تامل می‌شود که مبلغ 3 هزار میلیارد اختصاص یافته به حوزه وزارت بهداشت باید در بخش های درمان بیماران روستایی و شهرهای کوچک هزینه شود. در واقع جبهه پایداری با علم به آنکه در انتخابات مجلس دهم، نمی تواند در فهرست تهران جایی داشته باشد، از هم اکنون برنامه خود را برای حضور در شهرستان‌های کوچک و راهیابی به مجلس دهم از آن مناطق در دستور کار قرار داده است و بودجه کلان وزارت بهداشت در دست مدیرانی از جبهه پایداری بیش از پیش خطر سوء‌استفاده از بودجه های مردم در جهت منافع جناحی و سیاسی را هشدار می دهد.

   اما محمد هادی ایمانیه کیست؟
محمد هادی ایمانیه دوست دیرینه و صمیمی کامران باقری‌لنکرانی است که با حمایت قاطع او در سال 1384 به ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز رسید.  انتقادهای زیادی به عملکرد وی در حوزه‌های دانشجویی و بهداشت و درمان فارس مطرح است که سرفصل های آن در دو نامه جداگانه از سوی فعالان دانشجویی و فعالان عرصه سلامت برای وزیر بهداشت ارسال شده است .

   انتقادهای وارده در حوزه دانشجویی ، فرهنگی ، صنفی و آموزشی:
در مهرماه امسال 54 فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تهیه گزارشی مفصل از تخلفات 8 سال گذشته ایمانیه به همراه 150 برگ مستندات خود از وزیر بهداشت خواستند که وی را عزل کند.

بر اساس این گزارش که در ۶ سرفصل مختلف تهیه شده است در بخش نشریات به لغو مجوز نزدیک به ۲۰نشریه، لغو مجوز همزمان و فله‌ای ۸نشریه با هم، تحت فشار گذاشتن و صدور احکام انضباطی برای مدیران مسئول و دست اندرکاران نشریات، حمایت از جعل نشریات، سانسور و بازبینی نشریات پیش از چاپ، عدم اختصاص بودجه به نشریات منتقد، کارشکنی جهت صدور مجوز نشریه به دانشجویان منتقد، جلوگیری از پخش نشریات مجوز‌دار در دانشگاه به عنوان مواردی از تخلفات به صورت مفصل و با جزئیات و تفکیک مستندات ذکر شده است. در سرفصل کانون ها و تشکل‌های دانشجویی به تعطیلی کانون های فرهنگی ، تصرف شبانه دفاتر انجمن اسلامی دانشجویان و تحویل آن به نیروهای همسو، برخوردهای انضباطی گسترده و اعمال فشار بر فعالان دانشجویی، عدم صدور مجوز برای برنامه های درخواستی تشکل های منتقد، لغو مراسم مجوز دار تشکل‌ها و کانون ساعاتی قبل از اجرای برنامه ، به عنوان تخلفات ۸سال گذشته اشاره شده است.

همچنین در گزارش تفصیلی و مستندات ۵۰ فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یک سرفصل طولانی و مفصل، برخوردهای گسترده انضباطی شرح داده شده است. در این قسمت مواردی همچون تعطیل کردن  انجمن اسلامی دانشجویان، تفتیش و بازرسی اتاق های دانشجویان و وسایل شخصی آنها، تفتیش کیف و وسایل شخصی دانشجویان دختر در ورودی دانشکده ها، نصب گسترده دوربین های مدار بسته در کلیه اماکن عمومی و خصوصی، انگشت نگاری از دانشجویان هنگام ورود و خروج از خوابگاه، حضور گسترده و مستمر حراست در خوابگاه‌ها، موارد متعدد ازپرونده سازی و ارائه گزارشات خلاف واقع از دانشجویان به نهادهای مربوطه جهت فراهم آوردن مقدمات برخورد با دانشجویان، ذکر شده است که به عنوان نمونه می توان به احضار ۱۳ نفر از دانشجویان دانشگاه پس از انتخابات ۲۴ خرداد و بازداشت یکی از متخصصین  نخبه و البته مخالف مدیریت دکتر ایمانیه پس از یک جلسه پرسش و پاسخ اشاره کرد که نویسندگان این گزارش بر این باورند این اقدامات باعث ایجاد فضای امنیتی در دانشگاه شده است.

امضا کنندگان این گزارش با ارائه اسناد و آماری اعتقاد دارند دانشگاه علوم پزشکی شیراز رکورد دار برخوردهای انضباطی در کشور است. آنها برای اثبات ادعای خود موارد متعددی از تهدید و ارعاب دانشجویان،محرومیت از تحصیل ده ترم برای هشت نفر در یک روز در جریان اتفاقات انجمن اسلامی، صدور احکام انضباطی برای اعضای شوراهای صنفی، رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات شوراهای صنفی، احضار همه اعضای کمیته تغذیه دریک مقطع خاص به کمیته انضباطی، صدور احکام انضباطی برای فعالان کانون‌های فرهنگی، احضار گسترده اعضای انجمن اسلامی دانشجویان به حراست وکمیته انضباطی، چندین مورد از احضارهای دسته جمعی دانشجویان  را نام برده اند. این فعالان دانشجویی به مشکلات صنفی خود و افت وضعیت رفاهی در ۸سال گذشته نیز معترض بوده و تلاش رئیس دانشگاه برای فروش چند خوابگاه، تغییر کاربری خوابگاه‌های دانشجویی علی‌رغم افزایش دانشجویان، اسکان دانشجویان در نمازخانه‌ها، شلوغی اتاق های دانشجویی، مشکلات سلف سرویس های دانشگاه، مسمومیت‌های غذایی دانشجویان، حذف مدیران با تجربه و شایسته و به کار گیری مدیران ناکارآمد اما همسو در حوزه دانشجویی و فرهنگی، کاهش پوشش بیمه درمانی دانشجویان را از دیگر مشکلات این حوزه دانسته‌اند.در ادامه این گزارش به مواردی از تفکیک جنسیتی در دانشگاه از جمله ایجاد واحد کنترل پوشش، جداسازی ورودی های دانشگاه برای دختران و پسران و برخوردهای توهین آمیز با دانشجویان اشاره شده است.

مشکلات آموزشی، خدماتی و حوزه بهداشت و درمان دانشگاه نیز از دیگر دغدغه های دانشجویان در این گزارش است. پذیرش سیاسی دانشجویان میهمان از سایر دانشگاهها، پولی کردن برخی از واحدهای دانشجویان، تغییر رشته برخی از دانشجویان همسو به رشته‌های بهتر، مشکلات آموزشی دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌ها، انتصابی کردن مدیران گروه‌های آموزشی به‌کارگیری افرادی مرتبط در پست‌های آموزشی بازنشستگی و اخراج اساتید با تجربه و باسواد، در اختیار گذاشتن امکانات دانشگاه برای اجرای برنامه های حزب پایداری، اجرای طرح پزشک خانواده با اهداف سیاسی و بدون در نظر گرفتن مصالح بهداشت و درمان مردم و تهدید پزشکان متخصص به لغو مجوز مطب در صورت همکاری نکردن با این طرح اختیاری ،کمبود داروها ولوازم پزشکی در استان به علت نادرستی سیاست های توزیع، تهدید بیماران خاص که به علت کمبود داروهای خود تحصن کرده بودند، دخالت و اعمال فشار برنهادهای صنفی پزشکان  از مواردی است که در این سرفصل با توضیحات و ارائه مدارک مربوطه گزارش شده است.

   رویه تغییر ناپذیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز
با همه این انتقادها و درخواست ها نه وزیر بهداشت توجهی کرد و نه ایمانیه رویه سابق خود را تغییر داد. احضار دانشجویان به حراست ادامه دارد و همچنان دانشجویان منتقد جهت انتخابات شورای صنفی رد صلاحیت می شوند. یکی از مواردی که به کرات در بیانیه‌های دانشجویان، فعالان دانشگاهی و سلامت بارها بر آن تاکید شده است تبدیل شدن دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پایگاه حزبی اصولگرایان افراطی در ۸ سال گذشته است. اوایل بهمن ماه امسال و با وجود گذشت حدودا ۶ ماه از آغاز به کار دولت تدبیر وامید همایشی در این دانشگاه برگزار شد که نشان داد رویه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تغییر نکرده است. همایشی که اگر چه “ سیره نبوی در طب” نام داشت اما فعالان دانشگاهی با توجه به سخنرانان و فضای همایش از آن به عنوان  “همایش گردهمایی ناکامان انتخابات” یاد می کنند. همایشی که کامران باقری لنکرانی و غلامعلی حداد عادل سخنرانان ویژه آن بودند. البته علی اکبر ولایتی طبق اعلام مسئولان این همایش دعوت شده بود اما غیبت داشت. فعالان این دانشگاه  به استفاده از امکانات دانشگاه جهت مطرح کردن چهره‌های حزبی یک گروه خاص سیاسی، معترض هستند. این فعالان برگزاری چنین همایش‌هایی را از این دست می‌دانند. برخی دیگر از فعالان دانشگاه علوم پزشکی شیراز این همایش را نمایش قدرت رئیس این دانشگاه به دولت جدید جهت جلوگیری از عزل خود ارزیابی کرده بودند.

 از سوی دیگر دو روز پس از اعلام ابقای ایمانیه بر ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز توسط وزیر بهداشت، در اتفاقی عجیب‌تر اصولگرایان فارس محمد هادی ایمانیه را به عضویت هیات منصفه مطبوعات درآوردند. کسی که سابقه انواع روش‌های برخورد با نشریات دانشجویی و توقیف و لغو مجوز نشریاتی همچون رهپویه، نسیم شمال، صدا، بانو، ایران آرمانی، توتم، ایده نو، خاک پربار، راه سوم، طلایه ، کیان، فردا و ...را دارد هم اکنون می خواهد با رعایت اصل انصاف در مورد تخلفات مطبوعات فارس تصمیم بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha