یک متخصص داخلی، دیابت و فشار خون را دو عامل اصلی ایجاد نارسایی مزمن کلیه عنوان کرد.

نارسایی مزمن کلیه در کمین مبتلایان به دیابت و فشار خون

سلامت نیوز: یک متخصص داخلی، دیابت و فشار خون را دو عامل اصلی ایجاد نارسایی مزمن کلیه عنوان کرد.

دکتر تورج احمدی جویباری به مناسبت روز جهانی "کلیه" در گفت وگو با ایسنا، کلیه‌ها را عضو تصفیه کننده بدن از مواد زائد عنوان و تصریح کرد: این عضو بدن علاوه بر دفع مواد زائد، تنظیم و تعادل اسید و باز، الکترولیت‌ها، سدیم و پتاسیم بدن را نیز بر عهده دارد.

جویباری با اشاره به وجود دو نوع نارسایی مزمن و حاد کلیه، عنوان کرد: افت عملکرد کلیه‌ها و عدم کارایی مناسب آنها در دفع متابولیت‌های سمی بدن را نارسایی کلیه می‌نامند.

به گفته این متخصص داخلی، نارسایی مزمن کلیه که شیوع بیشتری دارد تا زمانی که کارکرد کلیه‌ها به زیر 10 درصد برسد بدون علامت بوده و خود را نشان نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: پس از این مرحله، بیماری خود را با علائمی همچون تهوع و استفراغ مقاوم به درمان، بی اشتهایی، ضعف و علائم قلبی و عروقی مانند تنگی نفس نشان می دهد.

به گفته جویباری، سلامت کلیه‌ها در این بیماری غیرقابل برگشت بوده و تنها راه درمان آن دیالیز و در نهایت پیوند کلیه است.

وی افزود: در همین راستا ضروری است افراد زیر 40 سال هر سال یکبار و افراد بالای 40 سال هر شش ماه یکبار با انجام آزمایش از سلامت کلیه‌های خود اطمینان حاصل کنند.

جویباری توصیه کرد: افرادی که فاکتورهای ابتلا به نارسایی کلیه از جمله دیابت و فشار خون را دارا هستند هر سه ماه یکبار نسبت به انجام این آزمایشات اقدام کنند.

وی دیابت و فشار خون را دو عامل اصلی بروز نارسایی کلیه عنوان و تصریح کرد: در صورت کنترل مناسب این دو می توان تا حد زیادی از بروز موارد نارسایی کلیه پیشگیری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به ابتلای شش تا هشت درصد افراد جامعه به دیابت و نیز نیمی از افراد بالای 60 سال به فشار خون خاطرنشان کرد: آمار نارسایی مزمن کلیه در کشور نسبت به میانگین جهانی بالاتر است و باید در این زمینه اقدامات موثری صورت گیرد.

وی همچنین تغذیه نامناسب، کاهش مصرف شیر، افزایش مصرف چربی و نوشابه و کم تحرکی را از دیگر عوامل افزایش آمار موارد ابتلا به نارسایی کلیه در سطح کشور عنوان کرد.

به گفته جویباری، در صورت بروز نارسایی مزمن کلیه برای بیماران دیالیز تجویز شده و با پیشرفت بیماری تنها راه حل درمانی آن پیوند کلیه است.

وی به هزینه‌های بسیار دیالیز و پیوند اشاره و اظهار کرد: در صورت پیشگیری از ایجاد نارسایی کلیه می‌توان به راحتی بخش بسیاری از هزینه‌های سنگین دیالیز در کشور را کاهش داد.

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: هزینه‌های سنگین دیالیز در حالی پرداخت می‌شود که دیالیز تنها 10 درصد کارایی کلیه‌ها را برای فرد انجام می دهد.

جویباری در این زمینه کنترل ریسک فاکتورهای دیابت و فشار خون را بصورت غربالگری راه حل مناسبی به منظور پیشگیری از موارد نارسایی مزمن کلیه عنوان کرد و گفت: چنانچه بتوان در یک برنامه غربالگری مبتلایان به فشار خون و دیابت را شناسایی و آنها را تحت درمان قرار داد، قطعا می توان از بروز موارد بسیاری از نارسایی کلیه پیشگیری کرد.

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه، عنوان کرد: چنانچه بین چند ساعت تا حدود سه ماه کارکرد کلیه‌ها مختل شد نارسایی حاد کلیه نامیده می شود که علامت دار بوده و فرد در صورت تشخیص به سرعت باید تحت درمان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این نوع نارسایی در صورت عدم توجه و درمان 30 تا 50 درصد مرگ و میر داشته و فرد بصورت اورژانسی باید بستری شده و تحت درمان قرار گیرد.

جویباری خاطرنشان کرد: در صورت اقدام به موقع و درمان مناسب نارسایی حاد کلیه، معمولا کارکرد کلیه ها به حالت اولیه باز می‌گردد.

به گفته این متخصص داخلی، نارسایی حاد کلیوی دارای سه دسته علل پیش کلیوی، کلیوی و پس کلیوی است که در صورت رفع این علل نارسایی حاد کلیوی نیز برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha