جلوه های زیبا و دیدنی استان، از دریای عمان تا دریاچه هامون در فصول مختلف، تنوعی دل انگیز را همراه دارد. یادگارهای تاریخی، سرسبزی ها و سربلندی های درختان خرما و قامت بلند و صبور تفتان اینک پذیرای علاقه مندانی خواهد بود تا طبیعت بکر و شرایط منحصر به فردش را دریافته و از تنوع آن کسب فیض و لذت نمایند.

از قدیمی ترین شهر جهان دیدن کنید

سلامت نیوز :جلوه های زیبا و دیدنی استان، از دریای عمان تا دریاچه هامون در فصول مختلف، تنوعی دل انگیز را همراه دارد. یادگارهای تاریخی، سرسبزی ها و سربلندی های درختان خرما و قامت بلند و صبور تفتان اینک پذیرای علاقه مندانی خواهد بود تا طبیعت بکر و شرایط منحصر به فردش را دریافته و از تنوع آن کسب فیض و لذت نمایند.

جاذبه های گردشگری ودیدنی سیستان وبلوچستان

رودخانه هیرمند

رودخانه هیرمند

زندگی در سیستان همیشه به آب این رودخانه بسته بوده است . رودخانه هیرمند پس از طی 1100 كیلومتر در مسیر بارها تغییر مصب داده و باعث شكل گیری شهر های متعدد شده است . در اوستا از آن به نام هتومنت یاد شده است بقایای سدهای ساخته شده بر روی آن و سدهای جدید از جاذبه های منطقه است.

دریاچه هامون 

دریاچه هامون

این تالاب كه به عنوان هفتمین تالاب دنیا می باشد نقش بسیار زیادی در اكوسیستم منطقه دارد باعث اعتدال هوا گشته و تاثیر مستقیم در معیشت مردم دارد (شكار،ماهیگیری،دامداری و حصیر بافی) دارای چشم انداز طبیعی زیبا و حیات وحش مناسب است. بزرگترین پهنه آب شیرین ایران و خاور میانه در مواقع پرآبی است كه به سه قسمت هامون پوزك در شرق،هامون صابوری در شمال و هامون هیرمند در غرب دشت سیستان تقسیم می شود در اوستا از آن به نام كیانسه دریاچه مقدس یاد شده است.

تفتان

تفتان

تفتان تنها آتشفشان نیمه فعال در جنوب شرق ایران در فاصله 50 كیلومتری شمال شرقی شهرستان خاش با تصاعد بخارآب و گوگرد است در واقع این كوه نعمتی برای این منطقه محسوب می شود.كوه تفتان كه 3941 متر از سطح دریا ارتفاع دارد در وضعیت آب و هوایی منطقه تاثیر به سزایی گذارده است . اطراف این كوه پوشش گیاهی فراوانی از جمله گیاهان دارویی و خوراكی و ... را داراست. چشمه های اب معدنی گرم و سرد، دامنه های زیبا و دریاچه ای بر فراز كوه هر ساله تعداد زیادی از كوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی را از دور و نزدیك به خود جذب می كند. این جاذبه طبیعی دارای قله های متعددی است. قله آتشفشان آن معروف به چهل تن در منتهی الیه جنوب شرق كوه قرار دارد و دارای دو دهانه آتشفشان اصلی است . كوه تفتان در فرهنگ عامه مردم بومی منطقه جایگاه ویژه ای دارد.

دیدنی های چابهار

چابهار

جنوبی ترین شهرستان بلوچستان است كه در فاصله 761 كیلو متری زاهدان قرار دارد. این شهر در زمان های قدیم " تیس" نام داشته كه در حال حاضر خرابه های آن در 5 كیلو متری چابهار امروزی به جای مانده است.  بندر تیس در آن ایام اهمیت و اعتبار فراوان داشت و یكی از مراكز مهم تجاری كرانه های دریای عمان بود، ولی در قرن گذشته در اثر كم توجهی از رونق آن كاسته شد.  در سالهای پس از انقلاب به علل مختلف ، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت . اینک بندرچابهار اهمیت سوق الجیشی ممتازی دارد و در حال حاضر یكی از مناطق آزاد تجاری ایران محسوب می شود .

آتشکده کرکویه سیستان وبلوچستان

آتشکده کرکویه سیستان وبلوچستان

آتشکده کرکویه با کرکوشاه، این آثار و همچنین آثار تخته پل در میان کنگی شهرستان زابل ، در غرب روستای خمک و هشت کیلومتری تپه منطقه شهرستان و در میان زمین های باتلاقی سیستان و نزدیک مرز ایران با افغانستان قرار دارد. تخته پل، پل آجری بوده است که به نوشته استخری، راه زرنک (سیستان) و هرات را به هم متصل می‌کرده است.

شهرسوخته

شهرسوخته

شهر سوخته نام بقایای شهری باستانی است که در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده است . این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال ‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند .

شهری که گفته می ‌شود پیشرفته‌ ترین شهر جهان قدیم بوده است و حتی بسیار پیشرفته ‌تر از شهر کرت که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده است . به اعتقاد برخی باستان ‌شناسان اگر بخواهیم به معنای کامل و دقیق شهر توجه کنیم ، این شهر را باید قدیمی ‌ترین شهر دنیا دانست چرا که معدود شهر ‌های پیش از آن ، از نظر امکانات و اصول شهرنشینی با آن قابل مقایسه نیستند .شهر سوخته دارای تشکیلات منظم و مرتبی بوده است . آثار باقی مانده نشان دهنده این امر است که در این شهر طی هزاره سوم پیش از میلاد ، دارای یک نظام مرتب و منظم آبرسانی ، تخلیه فاضلاب و دانش پزشکی بوده تا آن حد که پزشکان این شهر نه تنها از فنونی چون شکسته‌ بندی آگاه بوده ‌اند ، بلکه می ‌توانسته ‌اند به اجرای اعمال شگفت‌ انگیز جراحی مغز دست بزنند .

قلعه مچی

قلعه مچی

قلعه مچی ، مقر و کاخ خاندان رئیسی ، فرمانروایان جنوبی سیستان می ‌باشد که از خشت و گل ساخته شده است . این قلعه و بنا های وابسته به آن در سه کیلومتری شرق حوضدار سیستان و ۶ کیلومتری شهر سوخته و ۷۰ کیلومتری جنوب غربی زابل قرار دارد .

كوه خواجه
كوه خواجه
تنها عارضه دشت سیستان می باشد كه به وسیله مواد آتشفشانی سخت در 30 كیلومتری غرب زابل وسط دریاچه هامون شكل گرفته و دارای 609 متر ارتفاع می باشد.
سواحل دریای عمان

سواحل دریای عمان
در كناره های دریای عمان صخره های بزرگی در اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ های رسوبی به وجودآمده كه چشم اندازی زیبا را خلق نموده است این بخش از سواحل را به خصوص به هنگام غروب می توان به عنوان یكی از دیدنی ترین سواحل جنوبی ایران نام برد چرا كه دیواره های صخره ای و مناظر دلنشین كه در برخی جاها خزه ها و دیگر روییدنی های سبزفام دریایی آن را زینت بخشیده اند مانند آكواریمی طبیعی با انواع ماهی های رنگین ، بیننده را به شگفتی وا می دارد.

چشمه آبگرم بزمان
چشمه آبگرم بزمان

در شهرستان ایرانشهر9چشمه آبگرم معدنی وجودداردكه معروفترین آن ها چشمه آبگرم بزمان است .این چشمه در بخش بزمان درفاصله 100كیلومتری شمال غربی ایرانشهرواقع شده است .چشمه آبگرم از شكاف سنگ های بیرون می آید،علت گرمی آب فعالیت های آتشفشان است كه دمای آب 5/35 درجه است

ایرانشهر

ایرانشهر

ایرانشهر قدیمی ترین شهر بلوچستان و بزرگترین شهر منطقه مکران و پایتخت قدیم آن بوده است.در شهرستان ایرانشهر قلعه ناصری متعلق به  دوره قاجاریه، قلعه بمپور با قدمتی از دوره ساسانی، قلعه دامن، قلعه پیشین متعلق به دوره اسلامی، قلعه چهل دختر، قلعه سرباز و قلعه اسپیدژ واقع در مسیر بزمان- دلگان از جمله اثار باستانی است که نظر بسیاری از مسافران و گردشگران را به خود جلب می کند.

 

تمساح پوزه كوتاه :( گاندو)

تمساح پوزه كوتاه :( گاندو)
این جانورباقی مانده ای است ازرسته كروكودیل هاكه خزندگانی بوده انددردوران فروزئین كه 225 تا265 میلیون سال قبل می زیسته اند.آنهادرطول 65 میلیون سال گذشته تغییراتی اندكی یافته اند.درایران تنهاناحیه زیست این گونه،منطقه حفاظت شده باهوكلات درجنوب استان سیستان وبلوچستان می باشدمردم محلی به آن گاندومی گویند.

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha