پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶
کد خبر: 108436

بسیاری افراد در تمام طول سال دچار علائم رودل می شوند و از این علائم رنج می‌برند. رعایت توصیه‌های زیر می‌تواند برای این افراد مفید باشد: ...

سر دلتان سنگین است؟

سلامت نیوز: بسیاری افراد در تمام طول سال دچار علائم رودل می شوند و از این علائم رنج می‌برند. رعایت توصیه‌های زیر می‌تواند برای این افراد مفید باشد: ...


• باید در گام اول شیوه غذاخوردن صحیحی داشته باشیم؛ غذا را آهسته بخوریم و خوب بجویم. کسانی که سریع غذا می‌خورند، مجبورند برای پایین فرستادن لقمه غذا پشت‌سر هم آب بنوشند. تند غذاخوردن باعث بلع متناوب هوا و به دنبال آن آروغ زدن و سوءهاضمه یا همان رودل هم می‌شود. به علاوه، معده طوری عادت می‌كند که یک شكل غذا را كه همیشه می‌خوریم راحت‌تر هضم می‌کند؛ در واقع، معده دچار نوعی حالت سردرگمی در هضم غذا و ترشح شیره‌های گوارشی می‌شود.

• پرخوری باعث رودل می‌شود. این یک اصل است، یعنی بدون توجه به محتوای غذا، پرخوری به‌عنوان یک عامل ایجادکننده «سنگینی سردل» عمل می‌کند. علاوه بر آن، غذاهای چرب یا ادویه‌دار نیز می‌توانند باعث رودل شوند. زیره چه به‌صورت دم‌کرده چه همراه با غذا اثر مفید و مثبتی روی دستگاه گوارش دارد.

• حبوبات منبع غذایی مفیدی برای تامین فیبر و پروتئین هستند اما بعضی افراد حبوبات را خوب هضم نمی‌کنند. علت این است که در اثر تخمیر حبوبات با باکتری‌های روده، گاز به وجود می‌آید. توصیه می‌شود چنین افرادی حجم حبوبات مصرفی را کاهش دهند یا یک روز قبل از پختن، حبوبات را در آب بخیسانند. می‌توان از حبوبات پوست‌کنده هم استفاده کرد یا اینکه لعاب آنها را دور ریخت.

• عفونت‌های میکروبی هم در درازمدت ممکن است باعث سوءهاضمه مزمن شوند. همچنین بعد از ابتلا به اختلال حاد جسمی مثل سرماخوردگی شدید یا عفونت ویروسی شدید نیز معمولا بیماران حالت نفخ یا سوءهاضمه پیدا می‌کنند.

• مصرف چای، قهوه یا نوشیدنی‌های دارای شکلات باید بااحتیاط باشد و آنها را ?? تا ?? دقیقه با فاصله از زمان غذاخوردن مصرف کرد.

منبع: سامانه جامع آموزش انجمن متخصصان گوارش و كبد ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha