«به ازای هر یک نفر مبتلا به نارسایی کلیه که دیالیز می‌شوند ده نفر نارسایی کلیه دارند اما نمی‌دانند./ در بازسازی کلیه دوش به دوش دنیا پیش می‌رویم.»

سلامت نیوز: «به ازای هر یک نفر مبتلا به نارسایی کلیه که دیالیز می‌شوند ده نفر نارسایی کلیه دارند اما نمی‌دانند./ در بازسازی کلیه دوش به دوش دنیا پیش می‌رویم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، ارئیس هفدمین کنگره انجمن اورولوژی ایران گفت: بروز سنگ کلیه در ایران ۵/ ۳ در ۱۰۰هزار است که بالا‌ترین میزان بروز در سطح دنیاست.

 عباس بصیری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد، گفت: بیشترین علت نارسایی کلیه در دنیا و ایران مربوط به بیماری دیابت، فشار خون و بیماری‌های مادرزادی دستگاه ادراری است.

وی افزود: اگر نارسایی کلیه بر اثر دیابت باشد فرد مبتلا باید دیالیز و پیوند کلیه شود به ازای هر یک نفر مبتلا به نارسایی کلیه که دیالیز می‌شوند ده نفر نارسایی نسبی کلیه دارند اما نمی‌دانند.

بصیری تصریح کرد: افرادی که در مرحله مقدماتی نارسایی کلیه قرار دارند روشی وجود دارد که اگر چه به نتیجه قطعی نرسیده است اما می‌توان به کار گرفت که آن بازسازی کلیه است.

وی با اشاره به اینکه چون کلیه دارای بافتهای متنوعی است بازسازی آن بسیار مشکل‌تر است، افزود: در بازسازی کلیه دوش به دوش دنیا پیش می‌رویم.

بصیری همچنین به بازسازی مثانه و مجاری ادرار اشاره کرد و افزود: ۸۰تا ۹۰درصد در بازسازی مثانه به نتیجه می‌رسیم.

وی در ادامه سنگ کلیه را یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها دانست و افزود: بروز سنگ کلیه در ایران ۵/ ۳در ۱۰۰هزار است که بالا‌تر ین میزان بروز در سطح دنیاست زیرا میانگین جهانی نزدیک به ۲در ۱۰۰هزار است.

وی با اشاره به اینکه شیوع سنگ کلیه هم درکشور بین ۸ تا ۱۰ درصد است، افزود: براساس تحقیقات، ایران در منطقه سنگ خیز دنیا قراردارد به همین جهت میزان بروز سنگ کلیه در ایران بالاتراست.

رئیس هفدمین کنگره انجمن اورولوژی ایران خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های سنگ کلیه این است که فردی که یکبار سنگ کلیه داشته است باید او را یک بیمار سنگ کلیه در نظر گرفت زیرا احتمال پیشرفت این بیماری وجود دارد.

به گفته بصیری این آمار وجود دارد کسی که یکبار سنگ کلیه گرفته است در ظرف  ۵سال آینده ۶۰درصد احتمال سنگ کلیه دراو وجود دارد.

وی همچنین به خارج کردن سنگ کلیه از طریق آندسکوپی اشاره کرد و افزود: اخیرا توانسته‌ایم این تکنیک را بر روی دو خانم باردار انجام دهیم و سنگ کلیه آن‌ها را خارج کنیم.

وی خاطر نشان کرد: خارج کردن سنگ کلیه خانم باردار به این روش تاکنون دردنیا انجام نشده است و در حال حاضر مشغول چاپ مقاله علمی آن هستیم.

رئیس هفدمین کنگره انجمن اورولوژی ایران افزود: میزان ایجاد سنگ کلیه در زنان باردار و غیر باردار متفاوت نیست ولی بروز درد و ناراحتی در زن حامله بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha