یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 111640

برخی از خوردنی‌ها که در وعده‌های غذایی روزانه گنجانده می‌شوند و به نظر برای سلامتی مفید هستند می‌توانند بیماری‌زا و حتی مرگ‌آور باشند.

زیاده روی در مصرف این خوراکی ها مرگ آور است!

سلامت نیوز: برخی از خوردنی‌ها که در وعده‌های غذایی روزانه گنجانده می‌شوند و به نظر برای سلامتی مفید هستند می‌توانند بیماری‌زا و حتی مرگ‌آور باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برخی از خوردنی‌ها که در وعده‌های غذایی روزانه گنجانده می‌شوند و به نظر برای سلامتی مفید هستند می‌توانند بیماری‌زا و حتی مرگ‌آور باشند. این نوع مواد خوراکی زمانی‌که به میزان زیاد مصرف شود به دلیل سمومی که در بدن ایجاد می‌کنند به شدت برای سلامتی مضر هستند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

لوبیا

لوبیا جزء غذاهای سالم به حساب می‌آید و در تهیه خوراک‌ها و غذاهای مختلف استفاده می‌شود. این ماده خوراکی اگرچه سرشار از مواد مغذی همچون فیبر‌،‌ پروتئین، کربوهیدرات و آهن است اما در عین حال به عنوان بخشی از مکانیزم طبیعی دفاعی‌اش حاوی مقدار زیادی «لکتین» هم هست. پروتئین لکتین به طور بالقوه مانند حشره‌کش عمل می‌کند و به طبع وجود آن برای انسان‌ها عامل بیماری‌زا به حساب می‌آید. به طورمثال لوبیا قرمز حاوی ماده سمی «فیتوگلوتینین» است که به ویژه مصرف زیاد آن موجب حالت تهوع، استفراغ، دردشکمی و اسهال می‌شود.

بادام تلخ

بادام که معمولا در دسته خشکبار قرار می‌گیرد در حقیقت جزء دانه‌ها به حساب می‌آید. تعجب نکنید اگر بگوییم که بسیاری از بادام‌های خام در واقع خام نیستند زیرا بادام‌های خام تلخ به طور طبیعی حاوی سیانور هستند که در تولید قرص‌های سمی حشره‌کش‌ها هم کاربرد دارد. خرد کردن، گاز زدن و جویدن بادام تلخ می‌تواند سیانور موجود در آن را فعال کند. خوردن چهار تا پنج دانه بادام تلخ موجب سردرد خفیف، حالت تهوع و گرفتگی عضلات شکمی می‌شود.

سیب، گیلاس، هلو و آلو


دانه‌های موجود در این میوه‌ها نیز همچون بادام حاوی سیانور هستند که هنگام جویده شدن یا آسیب‌ دیدن دانه، ترکیب سیانور موجود در آن فعال می‌شود. درحالی‌که مصرف یک دانه ممکن است هیچ واکنشی به همراه نداشته باشد. خوردن بیش از یک دانه می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

ریواس

در قسمت انتهایی برگ‌های پهن و سبز ریواس ترکیب اسید «اکسالیک» وجود دارد. اگرچه مصرف این اسید مرگ‌آور نیست اما می‌تواند به گیجی، سوزش دهان، دردشکم و در بدترین حالت سنگ کلیه، تشنج و رفتن به کما منجر شود.

سیب‌زمینی


اگرچه طعم سیب‌زمینی هنگامی‌که پخته یا سرخ می‌شود لذت بخش‌ است اما برگ‌های سبز و ساقه آن حاوی سولاتین است که در دوز پایین هم بسیار سمی است. به گفته کارشناسان، سیب‌زمینی‌هایی که در قسمت زیر پوستشان لکه‌های سبزرنگی وجود دارند و یا فاسد شده‌اند نباید مورد استفاده قرار گیرند. وارد شدن ماده سمی سولاتین به بدن موجب هذیان، اسهال، تب، توهم و فلج‌ شدن می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قالبسازی ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مطالب مفیدی بود متشکرم