گسترش بیابانها به همراه گرمایش زمین دو تهدیدی هستند که آینده بشریت را با تغییرات آب و هوایی تهدید می کنند.

سلامت نیوز: گسترش بیابانها به همراه گرمایش زمین دو تهدیدی هستند که آینده بشریت را با تغییرات آب و هوایی تهدید می کنند.


ایران در منطقه ای قرار دارد که تقریبا 60 تا 70 درصد آن گرم و خشک محسوب می شود. ایران دو بیابان بزرگ در مقیاسهای جهانی دارد که عدم بهره‌برداری صحیح از آنها و چرای مراتع توسط دام‌ها، قطع درختان در شهرهای حاشیه ای، جاده‌سازی و یالاخره خشکسالی‌های پی در پی در سالهای اخیر که موجب کاهش سطح آب تالاب ها و دریاچه های داخلی شده است، همگی دست به دست هم داده اند تا گسترش کویربه یک واقعیت هشدار دهنده تبدیل شود.

بر‌اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، 5میلیارد هکتار از اراضی جهان در 110 کشور، با پدیده بیابان‌زایی روبه‌رو هستند. مقابله با این پدیده، یک مقوله ملی و بین‌المللی است.

17 ژوئن برابر با 27 خرداد روز جهانی بیابان‌زدایی بود. بیابان‌زایی در کنار تغییرات جوی، یکی از بزرگترین چالش‌های بشر در قرن اخیر است. با نامیدن یک روز در سال به این مناسبت، تلاش می‌شود تا علاوه بر آشنا کردن مردم با این مساله و جلب توجه جهانیان به مساله بیابان‌زایی در بسیاری از کشورهای جهان، راهکارهایی برای مهار این پدیده پیدا شود. 191کشور در جهان عضو کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با بیابان‌زایی هستند. این کنوانسیون در کنار مهار بیابان‌زایی، به دنبال ریشه‌کن کردن فقر و رسیدن به توسعه پایدار در کشورهای مبتلا است.

نامگذاری یک روز در سال به این پدیده، بهانه‌ای است برای تحکیم و گسترش همکاری‌ها، در مبارزه با پدیده زایش بیابان و تاکید بر این نکته که با همکاری کشورهای عضو، می‌توان راه‌حلی برای این مشکل اساسی یافت. با نهایی شدن کنوانسیون بیابان‌زدایی سازمان ملل متحد در 17 ژوئن سال 1994 ایران جزو نخستین کشورهایی بود که به عضویت این کنوانسیون درآمد.

این منطقه از آسیا به همراه شما ل آفریقا وقسمتهایی از آمریکای شمالی و جنوبی جزومناطق کویری دنیا به حساب می آیند
تصویر زیر نشاندهنده پراکندگی نقاط کویری در سطح جهان است.

بیابان های جهان

انواع بیابان

بیابانها معمولا به سه نوع تقسیم می شوند؛

صحراهای قطبی: این صحراها شامل نواحی وسیعی هستند که به‌وسیله یخ پوشیده شده‌اند و به علت پایین بودن دما و سرمای زیاد ناحیه خیلی خشک هستند.

صحراهای توپوگرافی: صحراهایی هستند که کمی رطوبت آنها به علت دور بودن از اقیانوس‌ها و قرار گرفتن در مرکز قاره‌ها و یا وجود کوههای بلند و مرتفع که جلوی بادهای اصلی ناحیه را گرفته و از رسیدن رطوبت به این نواحی جلوگیری می‌کنند، است. نمونه این نوع صحراها کویر مرکزی ایران است.

صحراهای استوایی: این صحراها که به مراتب وسیعتر از صحراهای قطبی هستند. در فاصله بین ۱۵ و ۳۰ درجه شمال و جنوب خط استوا قرار دارند. به عنوان مثال می‌توان صحرای شمال آفریقا و صحرای عربستان را نام برد.

 

در جدول زیر بیابان‌های بزرگ دنیا معرفی شده‌اند؛

ردیف بیابان مساحت (کیلومتر مربع) نوع
1 قطب جنوب 14000000 سرد و زمستانی
2 صحرا شمال آفریقا 9400000 حاره ای
3 صحرای عربی 2330000 حاره ای
4 گوبی (مغولستان) 1300000 سرد و زمستانی
5 کالاهاری(جنوب آفریقا) 900000 حاره ای
6 پاتاگونیا(آمریکای جنوبی) 670000 سرد و زمستانی
7 ویکتوریا (استرالیا) 640000 حاره ای
8 صحرای سوریه 520000 حاره ای
9 بیابان بسین (آمریکای شمالی) 492000 زمستانی
10 چی هوآهوآن(مکزیک و آمریکا) 450000 حاره ای
23 دشت کویر(ایران) 77000 حاره ای 
24 بیابان لوت (ایران) 52000

حاره ای

بیابان‌زدایی در ایران

61‌ درصد از مساحت کشور ایران دارای اقلیم خشک و فراخشک است. به این ترتیب ایران تقریبا 4 درصد از مناطق بیابانی جهان  را به خود اختصاص می‌دهد. تقریبا ۱۰۰هزار هکتار از اراضی در ایران در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار دارند.

ایران در زمینه کنترل بیابان یکی از کشورهای فعال است گرچه خشکسالی های اخیر و زمزمه های خشک شدن دریاچه ارومیه ویترین ناکارآمدی طرحهای ملی محسوب شده است اما نمی توان تلاشها در زمینه بیابن زدایی را نادیده گرفت.

به گفته مسئولان محیط زیست عملیات بیابان زدایی در هفت میلیون هکتار از زمین های کشور اجرایی شده که دو میلیون هکتار آن جنگل دست کاشت است. و این طرح ها با توجه به تجربه های فراوانی که در زمینه این کار دارد مورد تایید سازمان های بین المللی از جمله خواربار و کشاورزی جهانی (فائو) قرار گرفته است.

منبع:خبرآنلاین

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha