یک کارشناس بهداشت محیط گفت: امروزه با پیشرفت علوم و بكارگیری روش های نوین در تولید محصولات كشاورزی، استفاده از مواد شیمیایی برای افزایش تولیدات زراعی و باغی بسیار رایج است، استفاده بی رویه و غیراصولی این گونه مواد در كشاورزی جان انسانها را به مخاطره می اندازد، غلظت آرسینك در انواع سبزی‌های اراضی جنوب ایران 5/6 میلی‌گرم در كیلوگرم گزارش شده است كه بالاتر از حد مجاز است، این مسئله باعث شده است تا کشورهای دیگر واردات میوه و سبزی از ایران را ممنوع کنند.

سلامت نیوز: یک کارشناس بهداشت محیط گفت: امروزه با پیشرفت علوم و بكارگیری روش های نوین در تولید محصولات كشاورزی، استفاده از مواد شیمیایی برای افزایش تولیدات زراعی و باغی بسیار رایج است، استفاده بی رویه و غیراصولی این گونه مواد در كشاورزی جان انسانها را به مخاطره می اندازد، غلظت آرسینك در انواع سبزی‌های اراضی جنوب ایران 5/6 میلی‌گرم در كیلوگرم گزارش شده است كه بالاتر از حد مجاز است، این مسئله باعث شده است تا کشورهای دیگر واردات میوه و سبزی از ایران را ممنوع کنند.

مهندس حسین متین فر محمدی کارشناس محیط زیست و عضو بسیج جامعه پزشکی در گفتو با سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: بررسی‌های انجام شده در یك تحقیق نشان داده است كه مصرف یكهزار و 500 كیلوگرم كود اوره در هكتار برای كشت كاهو،‌مقدار نیترات موجود در آن بسیار بیشتر از حد استاندارد اتحادیه اروپا افزایش می‌دهد و این در حالی است كه غلظت آرسینك در انواع سبزی‌های اراضی جنوب ایران 5/6 میلی‌گرم در كیلوگرم گزارش شده است كه بالاتر از حد مجاز است. این مسئله باعث شده است تا کشورهای دیگر واردات میوه و سبزی از ایران را ممنوع کنند.
بر اساس تحقیقات انجام شده در حال حاضر 20 تا 24 درصد مردم مبتلا به آلرژی هستند که این میزان تا 20 سال آینده به 30 درصد افزایش می یابد.


رواج بیش از اندازه استفاده از سم ها و مواد شیمیایی در کشاورزی
وی افزود: فواید فراوان میوه و سبزی برای تقویت سلامت، چنانچه تولید آنها با رعایت اصول بهداشتی همراه نباشد، مصرف خوراكی این نعمات الهی، می تواند منشاء بسیاری از بیماریها در انسان باشد. امروزه با پیشرفت علوم و بكارگیری روش های نوین در تولید محصولات كشاورزی، استفاده از مواد شیمیایی برای افزایش تولیدات زراعی و باغی بسیار رایج است، به طوری كه گاهاً استفاده بی رویه و غیراصولی این گونه مواد در كشاورزی جان انسانها را به مخاطره می اندازد. مصرف بیش از حد كودهای شیمیایی منجر به تجمع نیترات،‌ كادمیوم و عناصر سنگین خاك و ورود این عناصر به چرخه حیات می‌شود كه این امر آلودگی محصولات كشاورزی را به دنبال دارد.


در حال حاضر 20 تا 24 درصد مردم مبتلا به آلرژی هستند
این کارشناس بهداشت محیط بیان کرد: افزایش جمعیت و بدنبال آن افزایش مصرف مواد غذایی، بویژه محصولات کشاورزی، کشاورزان را بر آن داشته است که میزان محصولات خود را افزایش دهند. افزایش کشت محصولات متعاقباٌ افزایش سموم آفتکش را به همراه داشته است. به دلیل بی توجهی کشاورزان در مصرف سموم، ریزشهای جوی و چندین عامل دیگر سموم کشاورزی وارد آب رودخانه ها و دریاها می شوند. در این خصوص افزایش آگاهی متخصصین و به طور کلی عموم مردم از خطرات ناشی از تماس کوتاه مدت و دراز مدت، شامل سرطانزایی، بیماریهای سیستم عصبی ، تنفسی و زادآوری و ... توجه عموم و دولتمردان را به خود جلب نموده است.


تهدید سلامتی انسان ها
وی با اشاره به فصل سم پاشی محصولات کشاورزی اظهار داشت: ‌در زمان سم پاشی باغات و زمین های کشاورزی به منظور جلوگیری از آسیب به چشم باید از وسایل حفاظتی استفاده کرد. در گذشته به لحاظ عدم شناخت و استفاده نكردن از مواد شیمیایی، محصولات كشاورزی تولیدی ارگانیك (طبیعی) محسوب می شد و مصرف آنها توسط انسان فاقد هرگونه خطری بود و مردم بدون دغدغه مورد استفاده خوراكی قرار می دادند.در حال حاضر به لحاظ تعدد مواد شیمیایی نظیر انواع سموم دفع آفات نباتی و كودهای شیمیایی و مصرف بی رویه آنها توسط تولیدكنندگان محصولات كشاورزی، سلامتی انسانها دچار تهدید جدی گشته است. 


عوارض سموم دفع آفت در انسان و گیاه
این عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: کم کار شدن  سیستم ایمنی بدن از مهمترین عوارض استفاده بی رویه از سموم دفع آفت است.همان طور که در بدن انسان سیستم ایمنی مسئول مبارزه با عوامل مهاجم است به همین ترتیب در گیاهان سیستمی وجود دارد که در مقابل عوامل مهاجم محافظت می کند به طور مثال وقتی میوه ای سم پاشی می شود و سم بیشتر از حد معمول درآن وارد می شود آن میوه عکس العمل نشان می دهد و یک سری پروتئین های دفاعی را تولید می کند که انها را  به نام پی آر پروتئین ها می شناسیم  که ورود این پروتین ها به داخل بدن انسان موجب ایجاد آلرژی می کند.


راحت طلبی کشاورزان
متین فر تصریح کرد: در محصولات گلخانه‌ای به دلیل وجود شرایط مساعد برای رشد و توسعه گیاه،چون شرایط مساعدی برای گسترش آفات و عوامل بیماری زا هم فراهم است، نیاز به اعمال کنترل بیشتر برای جلو گیری از طغیان آفات و بیماری‌ها است؛ ولی متاسفانه کشاورزان به جای استفاده از راهکارهای کنترل غیر شیمیایی، بلافاصله برای کنترل آفات از سموم کشاورزی استفاده می‌کنند. از طرف دیگر وقتی وسایط نقلیه استفاده می شود که به طور مرتب گازهای دی اکسید کربن را رها می کنند فی الواقع مواد آلاینده ، گیاهان را مورد تهاجم قرار داده و در نتیجه از گیاهان پروتئین هایی تولید می شود که از خودشان دفاع کنند. این پروتئین ها موجب ایجاد آلرژی در جامعه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha