دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 116431

گرمای هوای پایتخت به اوج خود رسیده است، روز گذشته اعلام شد هوا به 42 درجه رسیده است، ‌میزانی كه از نگاه هواشناسی برای این فصل از سال در تهران طبیعی است. اما در آستانه تعطیلات عید فطر، قرار است شاهد كاهش دما با شروع از استان‌های شمالی كشور باشیم و در حالی كه در استان‌های شمالی باد می‌وزد و هوا خنك‌تر است، در تهران باد همراه با گردو غبار بر سر تهرانی‌ها بریزد.

هواشناسی هوای تعطیلات را پیش‌بینی كرد

سلامت نیوز : گرمای هوای پایتخت به اوج خود رسیده است، روز گذشته اعلام شد هوا به 42 درجه رسیده است، ‌میزانی كه از نگاه هواشناسی برای این فصل از سال در تهران طبیعی است. اما در آستانه تعطیلات عید فطر، قرار است شاهد كاهش دما با شروع از استان‌های شمالی كشور باشیم و در حالی كه در استان‌های شمالی باد می‌وزد و هوا خنك‌تر است، در تهران باد همراه با گردو غبار بر سر تهرانی‌ها بریزد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد كارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینكه با نفوذ هوای خنك طی روزهای آینده دمای هوا در نیمه شمالی كشور تا ? درجه سانتی‌گراد كاهش می‌یابد، گفت: وزش باد طی یكشنبه و دوشنبه موجب غبار‌آلود شدن شهرهای غربی كشور می‌شود.

فریبا گودرزی در این خصوص از نفوذ هوای خنك به عرض‌های شمالی كشور به فارس خبر داد و گفت: از یكشنبه شاهد نفوذ هوای خنك در عرض‌‌های شمالی‌تر به سواحل دریای خزر خواهیم شد. بر همین اساس انتظار می‌رود كه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دمای هوا در سواحل جنوبی دریای خزر 5 تا 8 درجه سانتی‌گراد و در نیمه شمالی كشور 3 تا 5 درجه كاهش یابد.

وی در ادامه با اعلام اینكه از بعدازظهر امروز تا سه‌شنبه هفته جاری دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود، ابراز داشت: انتظار می‌رود طی همین مدت به خصوص در ساعات بعدازظهر در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی بارش پراكنده همراه با رعد و برق و وزش باد رخ دهد. این شرایط در استان گلستان از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود، وزش باد طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پدیده جوی غالب در كشور خواهد بود.

اما به گفته گودرزی، وزش باد شدید در سمنان هم سبب تولید گرد و خاك در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خواهد شد. انتظار می‌رود كه طی امروز و فردا در قزوین، البرز و مناطق غربی تهران شاهد وزش باد باشیم كه این امر موجب می‌شود آسمان تهران، البرز، قم، یزد و شمال اصفهان طی دو روز آینده غبارآلود شود.

گودرزی همچنین با اشاره به بروز توفان گرد و غبار در زابل بیان داشت: «از اواخر وقت دوشنبه هفته جاری توفان گردو غبار در منطقه زابل آغاز می‌شود كه تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.» به گفته وی، وزش باد و بروز گرد و غبار موجب كاهش كیفیت هوا در شرق و جنوب شرق كشور می‌شود. این كارشناس سازمان هواشناسی در ادامه درباره شرایط جوی تهران ادامه داد: آسمان تهران امروز صاف پیش‌بینی می‌شود و از اواخر وقت روز جاری وزش باد و گرد و خاك درشهرهای غربی پایتخت دور از انتظار نخواهد بود. وی همچنین با اعلام اینكه حداكثر دمای هوای تهران امروز 42 درجه سانتیگراد خواهد بود، گفت: انتظار می‌رود كمینه دمای هوای این كلانشهر صبح فردا 30 درجه سانتیگراد باشد.

بیش از یك هفته است كه پیش بینی‌های هواشناسی از افزایش دمای هوای تهران خبر می‌دهد تا جایی كه این روزها تهرانی‌ها گرم‌ترین روزهای سال را تجربه می‌كنند، دمای 41 و 42 درجه‌یی دمایی است كه شاید تابستان‌ها سراغ شهرهای بیابانی‌تر می‌آید و از نگاه مدیركل هواشناسی استان تهران هوای تهران همچون سال‌های گذشته در چنین روزهایی است.

محمدعلی عزیز اوقلی در این باره می‌گوید: دمای فعلی هوای تهران طبیعی است و جای نگرانی ندارد و هر سال در اوایل مردادماه با دمای 40 تا 42 درجه هم در پایتخت روبه‌رو می‌شویم. تا پایان روز دمای تهران به 42 درجه هم می‌رسد و احتمال دارد این گرمای هوا تا 20 مردادماه ادامه داشته باشد. شركت توزیع برق تهران از آماده‌باش صد گروه عملیاتی توزیع برق تهران در روزهای گرم خبر می‌دهد، همان‌طور كه در برخی مناطق قطعی برق در ساعاتی از شبانه‌روز ایجاد شده بود و با بالارفتن دمای هوا، امكان این قطعی و حتی جیره‌بندی آب بیشتر هم خواهد شد. این شركت اعلام كرده است كه اكیپ‌های عملیاتی مناطق 21گانه این شركت با فرماندهی ستاد مدیریت بحران شركت، نسبت به مدیریت حوادث و خاموشی‌های احتمالی در شهر تهران اقدام خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha