سلامت نیوز :بیماری سیلیکوزیس می تواند تا چندین سال بدون علامت بماند و تنها از طریق عکس و رادیو گرافی ریه دیده شودیک کارشناس بهداشت حرفه ای گفت: غبار سیلیس در دسته سرطان‌زاها دسته بندی می شود که تنفس غبار سیلیس گرد و غبار را وارد ریه‌ها کرده و موجب تشكیل اسكار بر روی بافت ها شده، لذا سبب كاهش قدرت اكسیژن خواهد شد و می تواند کشنده باشد که این بیماری تا چندین سال بدون علامت بوده و تنها از طریق عکس و رادیو گرافی ریه قابل دیده شدن است.

مهندس معصومه سیگارچیان کارشناس بهداشت حرفه ای شهرستان سیاهکل در گفتگو  با سازمان بسیج جامعه پزشکی درخصوص بیماری سیلیکوزیس گفت: سیلیكوزیس بیماری ناتوان كننده، برگشت ناپذیر و در بسیاری از اوقات كشنده است كه در اثر تماس با گردو غبار سیلیس یكی از تركیبات مهم سنگ، خاك و سنگ آهن به صورت آزاد و قابل تنفس، بوجود می‌آید.


این کارشناس بهداشت حرفه ای گفت: این بیماری در کشورهایی که صنایع درحال رشد دارند و کارگران در معرض با گردوغبار بسیار هستند، رشد فزاینده ای پیدا می کند.


وی ادامه داد: كارگران معدن، کارخانه ها و سنگبریها، كارگران ساختمانی و صنایع صابون و مواد شوینده بیشتر در معرض گردو غبار سیلیس هستند. سیلیس در دسته سرطان‌زاها دسته بندی می شود که تنفس غبار سیلیس گرد و غبار را وارد ریه‌ها کرده و موجب تشكیل اسكار بر روی بافت ها شده، لذا سبب كاهش قدرت اكسیژن خواهد شد.


سیگارچیان گفت: بیماری سیلیکوزیس به سه دسته تقسیم می شود سیلیکوزیس حاد، تحت حاد و مزمن.
این کارشناس بهداشت حرفه ای افزود: این بیماریهای شغلی می تواند تا چندین سال بدون علامت بماند و تنها از طریق عکس و رادیو گرافی ریه آثار سیلیس را مشاهده نمود .


علایم بیماری سیلیکوزیس
وی گفت: علائم بیماری سیلیکوزیس شامل کم شدن طول تنفس، کم شدن حجم ریه ، تنگی نفس ،سرفه شدید ، خس خس سینه و احساس فشار در سینه می باشد. تب ، کاهش وزن و عرق زیاد نیز از علائم دیگر سیلیکوزیس می باشد که در صورت ادامه تماس می تواند سبب مرگ شود. همچنین تنفس سیلیکای کریستال می تواند باعث بیماریهای دیگر مانند سل ، بیماری کلیه و سرطان شود.


مهندس سیگارچیان تنها راه پیشگیری از بیماری سیلیکوزیس را دور نگه داشتن کارگران از استنشاق  گرد و غبار سیلیس و جلو گیری از نفوذ گرد و غبار سیلیس به ریه ها و راههای تنفسی معرفی کرد که از طریق کنترل مهندسی، مدیریتی و فردی امکان پذیر است.لازم به ذکر است؛ وجود این نوع کارخانجات علاوه براینکه بر سلامت کارگران اثرات منفی دارد بلکه سلامتی مردم منطقه و محیط زیست را تحت تاثیرات منفی خود قرار می دهد. کارخانه سیمان در بخش دیلمان شهرستان سیاهکل، کارخانه سیمان لوشان و از همه مهم تر کارخانه سیمان مشیریه در تهران را می توان نام برد که برای سلامتی مردم منطقه مشکلاتی را داشته اند.


کارخانه سیمان واقع در شهرک مسکونی مشیریه با 200 هزار نفر جمعیت، مشکلات فراوانی را برای ساکنین این منطقه به وجود آورده است که با وجود تعطیلی‌های متعدد کارخانجات آلاینده برای کاهش آلودگی هوای استان تهران ولی کارخانه سیمان مشیریه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به نظر می‌آید با توجه به موثر بودن آلایندگی این کارخانجات در مناطق متعدد می بایستی قوانین کنترل بر دستورالعمل های پایش و کنترل عوارض آلایندگی واحد های صنعتی به محیط زیست را توسط آزمایشگاه های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر بررسی کرد تا جلوی آلایندگی بیشتر و صدمه به سلامت مردم گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha