چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 117665

یک متخصص پوست و مو جوش سرسیاه را به عنوان یکی از تظاهرات آکنه یا جوش غرور جوانی معرفی کرد و عوامل ژنتیکی را یکی از علل بروز جوش سرسیاه توصیف کرد.

بهترین درمان جوش‌هاى سرسیاه

سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو جوش سرسیاه را به عنوان یکی از تظاهرات آکنه یا جوش غرور جوانی معرفی کرد و عوامل ژنتیکی را یکی از علل بروز جوش سرسیاه توصیف کرد.

پروانه ساکت متخصص پوست و مو در گفت‌و‌گو با فارس جوشهاى سرسیاه را یکى از تظاهرات اکنه یا همان جوش غرور جوانى برشمرد که اصطلاح پزشکى آن کومدون است.

وی افزود: جوش سر سیاه یا کومدون باز مجراى خروج چربى است که دهانه گشادترى داشته و با چربى مترشحه از غدد چربى و سلولهاى مجرا پر شده است و سیاهى قسمت انتهایی چربى داخل مجرا به علت واکنش شیمیایی با رنگدانه یا ملانین پوست و اکسیده شدن آن است.

این متخصص پوست و مو گفت: علت ایجاد جوش‌های سرسیاه تولید سلول‌هاى بیشتر در دهانه مجرا و ترکیب با چربى است که باعث گشادشدن دهانه آن مى‌شود و یکى از عوامل مهم این واکنش تاثیر هورمون‌هاى مردانه در پوست جوانان اعم از زن و مرد است که پایه ژنتیکى دارد.

ساکت تصریح کرد: این جوشها مى‌توانند در گذر زمان به جوش‌هاى چرکى تبدیل شوند.

وی درباره سن شیوع بروز جوش‌های سرسیاه نیز گفت: سن شیوع بروز جوش‌های سرسیاه همان سن شیوع آکنه یعنى نوجوانى و جوانى است.

این متخصص پوست و مو درباره نقش بهداشت فردی در بروز جوش‌های سرسیاه تأکید کرد: شروع آکنه ربطى به رعایت بهداشت فردى ندارد ولى در زمانى که فرد تحت درمان قرار مى‌گیرد شست و شو و حمام کردن مرتب کمک زیادى در پاسخ به درمان مى‌کند.

ساکت درباره درمان عارضه بروز جوش‌های سرسیاه نیز گفت: بهترین درمان جوش‌هاى سرسیاه استفاده از مواد لایه بردار خصوصاً ترکیبات (Retin A) است.

وی افزود: در صورتى‌که ضایعات سرسیاه کوچک باشند با درمان‌هاى موضعى کاهش مى‌یابند ولى در صورت بزرگ بودن و وسیع بودن مانع نفوذ داروها شده و خوب به درمان پاسخ نمى‌دهند و بهتر است توسط متخصص پوست تخلیه شوند.

این متخصص پوست گفت: بهتر است تخلیه توسط بیمار انجام نشود زیرا ممکن است جاى آن باقى بماند یا با تخلیه ناقص و تحریک پوست منجر به ایجاد جوش چرکى شود.

ساکت تأکید کرد: یکى از عوامل ایجاد کننده جوش سرسیاه استفاده از لوازم آرایش زیاد و به طور مداوم است که این مواد در دهانه مجرا نفوذ کرده و مانع خروچ چربى و سرسیاه مى شوند.

وی خاطرنشان کرد: در افرادى هم که مدام از کرم هاى مختلف استفاده کرده و پوست را شست و شو نمى‌دهند نیز ممکن است این نوع ضایعات ایجاد شوند.

این متخصص پوست و مو توصیه کرد: افراد مبتلا به آکنه در طول دوره درمان پوست را تمیز نگه داشته و در صورت استفاده از کرم هاى غیر درمانى یا لوازم آرایش زود به زود پوست را با صابون‌ها یا سایر مواد شوینده‌اى که متخصصین توصیه مى‌کنند بشویند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha