چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12012

مدیر كل داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد : داروهای گران قیمت از 3 ماه آینده برچسب‌گذاری می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس : مدیر كل داروی وزارت بهداشت با اشاره به این كه داروی ضد انعقاد پلاویكس مهم‌ترین داروی تقلبی در كشور است ، گفت : به منظور شناسایی داروهای تقلبی از داروهای معتبر ، داروهای گران قیمت مجاز از 3 ماه آینده برچسب‌گذاری می‌شوند.

اكبر عبداللهی افزود: برای شناسایی داروهای تقلبی موجود در بازار و اعتبارسنجی داروها روش‌های مختلفی در دنیا وجود دارد، مهم‌ترین روش این است كه سیستم شبكه توزیع دارو در كشور كاملاً بسته باشد یعنی همه داروها از مرحله تولید در داخل یا ورود به كشور تا توزیع و رسیدن به داروخانه كاملاً در یك شبكه بسته، كنترل شده ، تحت نظارت باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در كشور ما شبكه توزیع دارو كاملاً بسته است و به جز موارد بسیار محدودی كه افرادی با كیف سامسونت داروهای قاچاق را در مطب پزشكان یا حتی برخی داروخانه‌ها وارد می‌كنند، سیستم توزیع دارو تا مرحله داروخانه‌های كشور بسته است.

عبداللهی گفت: اما برای كنترل شبكه توزیع دارو حتی اگر بسته باشد نیز روش‌هایی وجود دارو یك روش استفاده از RFID یا چیبست‌های الكترونیك است كه مانند یك دیسكت در هر جعبه دارو قرار می‌گیرد و تمام اطلاعات محل تولید، نحوه نگهداری و محل انبار دارو آن و تمام مراحل توزیع آن را تا مرحله داروخانه در آن ذخیره می‌شود.

وی ادامه داد : قاچاقچیان معمولاً داروهای زیر 50 هزار تومان را به صورت تقلبی نمی‌سازند و وارد بازار نمی‌كنند چون برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت تأكید كرد: این روش یك سیستم پیشرو است كه توسط FDA آمریكا اجرا می‌شود، نقطه ضعف این روش است كه همه مردم امكان خواندن این برچسب‌ های الكترونیك را ندارند و فقط تا مرحله داروخانه امكان كنترل دارو وجود دارد در حالی كه بیش‌ترین مشكلات در مرحله بعد از داروخانه و خرید مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha