یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 120420

استفاده از مشروبات الکلی اگرچه در کشور ما متناسب با موازین شرع ممنوع است اما هستند کسانی که به صورت پنهانی از این مایع ممنوع و حرام استفاده می کنند.

سلامت نیوز: استفاده از مشروبات الکلی اگرچه در کشور ما متناسب با موازین شرع ممنوع است اما هستند کسانی که به صورت پنهانی از این مایع ممنوع و حرام استفاده می کنند.

از آنجا که ورود مشروبات الکلی به ایران نیز قانونی نیست و معمولا مشروبات الکلی موجود در کشور یا از طریق قاچاق وارد می شوند، یا دست ساز هستند لذا ممکن است اصل نبوده و با ناخالصی همراه باشد که ضرر و زیان استفاده از مشروبات الکلی را چند برابر می کند تا جایی که فرد نابینا شده یا در بدترین حالت جان خود را از دست می دهد.

درنتیجه شاید استفاده از مشروبات الکلی و مضراتی که به بار می آورد دغدغه بسایری از خانواده ها باشد.

اما چرا استفاده از مشروبات الکلی منع شده است؟ چه تاثیرات مخربی روی بدن دارد؟ به مغز چه آسیب هایی می زند؟ مشروبات ناخالص دار چه بلایی سر مصرف کننده می آورند؟ افراد معتاد به الکل را چگونه می توان ترک داد و ...

مشروبات الکلی خطر سکته را بالا می برد 

دکتر سید علی کشاورز متخصص تغذیه و بهداشت و استاد دانشگاه در گفتگو با شفقنا زندگی در پاسخ به سوالات فوق گفت: مشروبات الکلی چسبندگی پلاکتی را زیاد می کند بنابراین خطر سکته را بالا می برد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته گفته شده بود که مقدار کمِ شراب برای قلب مفید است در صورتی که مطالعات بعدی این گفته را کاملا رد کرده و نشان می دهد که حداقل الکل هم می تواند برای بدن ضرر داشته باشد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات علمی که در آمریکا انجام شد نشان داد الکل معمولا «اچ دی ال 3 » را بالا می برد اما آنچه که باعث محافظت قلب و عروق می شود «اچ دی ال 2 » است. مطالعات بعدی نشان داد که اگر فردی مشروبات زیادی مصرف کند مقدار زیادی «اچ تی ال 3 » در بدن او ساخته می شود که می تواند به «اچ دی ال 2» تبدیل شود اما آن مقدار الکلی که بتواند مقدار زیادی «اچ دی ال 3» بسازد که به 2 تبدیل شود زیان آور است.

وی یکی دیگر از پیامدهای مصرف مشروبات الکلی را «کبد چرب الکلی» عنوان کرد و گفت: کبد چرب الکلی در نهایت منجر به «سیروز» و سرطان کبد می شود. بنابراین برخلاف تصورات قبلی که گفته می شد مقدار کم الکل از سکته جلو گیری می کند به علت اینکه چسبندگی پلاکتی را بالا می برد خطر سکته و کبد چرب الکلی و سرطان کبد در دراز مدت را افزایش می دهد.

مشروبات الکلی به طور کلی نمی تواند برای سلامت مفید باشد

کشاورز با اشاره به اینکه مشروبات الکلی به طور کلی نمی تواند برای سلامتی مفید باشد عنوان کرد: در گذشته بعضی از مطالعات نشان داده بود که فرانسوی ها در میان اروپای غربی کمترین بیماری قلب و عروقی را دارند و در ابتدا این را نسبت دادند به الکل، اما مطالعات بعدی نشان داد که رنگدانه ای که در انگور یاقوتی وجود دارد خطر بیماری قلب و عروقی را کم می کند نه الکلی که در مشروبات الکلی است.

مشروبات الکلی نه کم و نه زیاد برای بدن مفید نیست

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابراین رنگدانه موجود در انگور یاقوتی است که می تواند از سکته و سرطان جلوگیری کند و ما به طور کلی می توانیم نتیجه گیری کنیم که مشروبات الکلی نه کم و نه زیاد برای بدن مفید نیست.

وی درباره تاثیرات مخرب مصرف مشروبات الکلی بر روی مغز نیز گفت: افرادی که طولانی مدت از مشروبات الکلی استفاده می کنند تعادل و تمرکز بدنی خوبی ندارند و این به خاطر ضایعات مغزی است که اثرات سویی بر مغز انسان می گذارد. اگر افراد مشروبات زیادی مصرف کنند در حال مستی، تعادل ندارند اما در دراز مدت در شرایط عادی هم تعادل کافی و کامل را ندارند و این در اثر ضایعات مغزی است که مشروبات الکلی ایجاد می کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به افراد معتاد به الکل اظهار داشت:کسانی که به مشروبات الکلی اعتیاد دارند ضایعات مغزی، کبدی و سرطان کبد در آنها خیلی جدی تر است و زودتر هم بروز پیدا می کند. طبیعتا وقتی کمتر مصرف می شود خطرات هم محدود تر است.

تاثیر مخرب مشروبات دارای ناخالصی بر مغز و بینایی

او همچنین در ادامه درباره مضررات استفاده از مشروبات الکلی دارای ناخالصی عنوان کرد: به علت اینکه گاهی اوقات نکات لازم در تهیه شراب رعایت نمی شود مثلا وقتی چوب دُم دانه انگور جدا نمی شود و با همان تهیه می شود الکل «میل تیلیک» ایجاد می شود و این مقدار الکل می تواند باعث نابینایی و ضایعات مغزی سریع و شدید باشد.

راه هایی برای ترک الکل

کشاورز در پایان در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان افراد معتاد به الکل را ترک داد؟ گفت: کسی که معتاد است، به تدریج باید مقدار را کم کند؛ نهایتا گفته می شود که معادل پنج درصد انرژی دریافتی روزانه افراد معتاد حداکثر می توانند از الکل استفاده کنند و به مرور این را کم کنند تا بدن کم کم وابستگی خود را از دست بدهد. در واقع یک کار تدریجی و انگیزه ای، که فرد در خصوص سلامتی اش داشته باشد و بتواند خود را از ورته سقوط و ابتلا به سرطان کبد و ضایعات قلبی و عروقی و مغزی نجات دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهرداد ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    1 0
    بسیار مفید بود ممنون از توضیح خوبتون