شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 120994

پولیپ‌های بینی به ‌خودی‌ خود نرم و فاقد حس هستند و بنابراین اگر کوچک باشند، ممکن ‌است شخص به ‌وجودشان آگاه نباشد. جوانه‌های متعدد یا یک پولیپ بزرگ ممکن‌ است گذرگاه‌های بینی و سینوس‌ها را مسدود کند.

سلامت نیوز: پولیپ‌های بینی به ‌خودی‌ خود نرم و فاقد حس هستند و بنابراین اگر کوچک باشند، ممکن ‌است شخص به ‌وجودشان آگاه نباشد.  جوانه‌های متعدد یا یک پولیپ بزرگ ممکن‌ است گذرگاه‌های بینی و سینوس‌ها را مسدود کند.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر خشایار احمدی،متخصص گوش، گلو و بینی در روزنامه شهروند نوشت: پولیپ‌های بینی جوانه‌های نرم، بدون درد و غیر‌سرطانی هستند که بر آستر راهگذرهای بینی یا سینوس‌ها به ‌وجود می‌آیند. این جوانه‌ها شبیه قطرات اشک یا انگور آویزان هستند. 
این ضایعات حاصل التهاب مزمن به ‌علت آسم، عفونت راجعه، آلرژی‌ها، حساسیت دارویی یا بعضی نابسامانی‌های ایمنی بروز می‌کند. 
پولیپ‌های کوچک بینی، نشانه‌ای ایجاد نمی‌کنند. اما جوانه‌های بزرگتر یا گروه‌های پولیپ‌ بینی، سبب انسداد راهگذرهای بینی می‌شوند و به بروز مشکلات تنفسی، از‌ بین ‌رفتن حس ‌بویایی و عفونت‌های مکرر منتهی می‌شوند. 
پولیپ‌های بینی در همه‌ افراد دیده می‌شوند، اما در بزرگسالان بیشتر بروز می‌کند. اغلب استفاده از دارو سبب جمع‌شدن یا از بین رفتن پولیپ بینی می‌شود ولی گاهی لازم است با عمل جراحی پولیپ خارج شود. حتی پس از درمان موفق، اغلب پولیپ‌های بینی عود می‌کنند. 
پولیپ‌های بینی با التهاب آستر راهگذرهای بینی و سینوس‌ها همراه است که بیش از ١٢هفته طول کشیده باشد (رینوسینوزیت مزمن که به سینوزیت مزمن نیز معروف است) اما امکان دارد که سینوزیت مزمن بدون پولیپ بینی موجود باشد. 
پولیپ‌های بینی به ‌خودی‌ خود نرم و فاقد حس هستند و بنابراین اگر کوچک باشند، ممکن ‌است شخص به ‌وجودشان آگاه نباشد.  جوانه‌های متعدد یا یک پولیپ بزرگ ممکن‌ است گذرگاه‌های بینی و سینوس‌ها را مسدود کند. 
درمان پولیپ بینی اغلب با دارو آغاز می‌شود و ممکن است حتی پولیپ‌های بزرگ با دارو جمع شوند یا از بین بروند. درمان دارویی کورتیکوستروئیدهای بینی برای کاهش التهاب کاربرد دارد. 
با تجویز افشانه بینی، پولیپ‌ها چروکیده می‌شوند یا به‌طور کامل از بین می‌روند. 
در ‌صورتی‌ که کورتیکوستروئیدهای خوراکی و تزریقی بینی موثر نباشند می‌توان از کورتیکوستروئید‌های خوراکی مانند پردنیزون چه به ‌تنهایی و چه در ترکیب با افشانه‌ ‌بینی استفاده کرد.  از آن‌جا که مصرف کورتیکوستروئیدهای خوراکی سبب بروز عوارض جدی می‌شوند، باید به ‌مدت کوتاه مورد استفاده قرارگیرند. در صورتی ‌که پولیپ‌ بینی شدید باشد می‌توان از کورتیکوستروئیدهای تزریقی استفاده کرد. 
ممکن است برای درمان حالاتی که در ایجاد التهاب مزمن سینوس‌ها یا راه گذرهای بینی سهم دارند، از داروهای دیگری استفاده شود. این داروها شامل آنتی‌‌هیستامین‌ها برای درمان‌ آلرژی‌ و آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت مزمن مراجع  است. 
در بعضی بیماران حساسیت‌زدایی آسپیرین و درمان پولیپ‌های بینی و حساسیت آسپیرین سودمند  است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha