معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست از زمانی که عضو شورای شهر تهران بود پیگیر ماجرای «پارازیت»ها و عوارض آن برای سلامتی انسان‌ها بود. حالا در آخرین‌روز هفته گذشته معاون محیط‌زیستی انسانی او پس از کش‌وقوس‌های بسیار اعلام کرد «پارازیت»‌ها سرطانزاست و خواستار توقف ارسال آنها شد.

سلامت نیوز: معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست از زمانی که عضو شورای شهر تهران بود پیگیر ماجرای «پارازیت»ها و عوارض آن برای سلامتی انسان‌ها بود. حالا در آخرین‌روز هفته گذشته معاون محیط‌زیستی انسانی او پس از کش‌وقوس‌های بسیار اعلام کرد «پارازیت»‌ها سرطانزاست و خواستار توقف ارسال آنها شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، این خبر اگرچه روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه منتشر شد اما آنقدر اهمیت داشت که بلافاصله به خبر اول بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شد. سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه «سازمان محیط‌زیست از کمیته رسیدگی به وضعیت «پارازیت»‌ها درخواست کرد، با توجه به سرطانزابودن «پارازیت»‌ها، تصمیم دیگری برای مقابله با تهاجم فرهنگی اتخاذ شود» گفت: «برای رسیدگی به وضعیت «پارازیت»‌ها کمیته مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده و تاکنون جلسات آن در سطح وزیر تشکیل شده و مصوباتی نیز داشته است. بر اساس این مصوبات قرار شد مبحث مربوط به «پارازیت»‌ها و تاثیر آن روی انسان با جدیت پیگیری شود زیرا بحث سرطانزابودن «پارازیت»‌ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال بروز این بیماری به‌علت تاثیر «پارازیت»‌ها در انسان وجود دارد.» متصدی اظهار کرد: «پیشنهاد سازمان محیط‌زیست بر حذف کامل «پارازیت»‌هاست اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شأن و کیان کشور اقدامی انجام شود بهتر است راه‌های دیگری برای آن پیشنهاد شود.
اکنون در کمیته مشترک رسیدگی به «پارازیت»‌ها کار با جدیت دنبال می‌شود و یکسری آزمایش‌ها در حال انجام است تا با بررسی نتایج آن بتوانیم به راهکاری اساسی و قطعی دست یابیم، رسیدن به این هدف نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و شرایط کشور است. ما پیگیری‌های خود را تا رسیدن به نقطه مطلوب انجام می‌دهیم اما روند روبه‌جلو کارها نشان می‌دهد در آینده‌ای نزدیک مشکلات برطرف خواهد شد.»
متصدی با بیان اینکه «در موضوع «پارازیت»‌ها بحث‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و سلامت وجود دارد»، ابراز امیدواری کرد «در آینده نزدیک به نقطه قابل‌قبولی برسیم تا این نگرانی هم در جامعه برطرف شود.»
اعلام خبر احتمال سرطانزابودن «پارازیت»‌ها در حالی توسط این مقام‌مسوول مطرح می‌شود که پیش از این و در دولت‌های نهم و دهم، مسوولان دولتی بارها بر بی‌خطربودن این «پارازیت»‌ها تاکید کرده بودند. در یک مورد مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد در مهرماه سال91 در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: «در اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تحقیقاتی مبنی بر تاثیر امواج «پارازیت» بر سلامت انسان‌ها و سقط جنین در حال انجام است. طبق مطالعاتی که در ظرف دوسال گذشته صورت گرفته هیچ خطری مردم را از لحاظ «پارازیت»‌ها تهدید نمی‌کند و مردم نباید نگران این موضوع باشند.»
«پارازیت»هایی که معاون محیط‌زیست دولت روحانی از سرطانزایی آنها و وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد از بی‌خطربودن آنها سخن گفته‌اند امواجی است که جهت ایجاد اختلال در سیستم پخش شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال می‌شود. سابقه تلاش برای ایجاد اختلال در سیستم پخش کانال‌های ماهواره‌ای به اوایل دهه80 و اولین سال‌های رواج گسترده ماهواره در کشور برمی‌گردد. 
بر اساس خبری که دی‌ماه سال1390 وب‌سایت خبری عصر ایران منتشر کرده است نهاد ناظر بر رادیو و تلویزیون‌های بین‌المللی آمریکا اعلام کرد در برخی موارد «پارازیت» روی شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای ارسالی به ایران از بیرون از ایران فرستاده می‌شود. به گزارش عصر ایران یکی از مسوولان بخش مهندسی این نهاد ناظر آمریکایی مدعی شده است که منشا ارسال «پارازیت»‌ها روی ماهواره یوتل‌ست که شبکه بی‌بی‌سی‌فارسی و صدای آمریکا روی این ماهواره قرار دارد است. نخستین‌بار نبود که این نهاد آمریکایی نسبت به ارسال امواج «پارازیت» روی شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای واکنش نشان می‌داد، آنها پیش‌تر در سال2003 نیز مدعی شده بودند «پارازیت»‌ها از مکانی در نزدیکی شهر هاوانا (پایتخت کوبا) ارسال می‌شود.
در دوروز گذشته یک مقام دولتی دیگر نیز درباره «پارازیت»ها اعلام نظر کرد. این مقام داوود پرهیزگار، رییس سازمان هواشناسی کشور است و گفته بود: «رادار هواشناسی پایتخت احتمالا به‌دلیل امواج «پارازیت» دارای نویز است و این موضوع یک‌سوم تصاویر هواشناسی این شهر را نامفهوم کرده است. عدم پیش‌بینی توفان تهران در خردادماه سال‌جاری می‌تواند به‌دلیل همین نویز و نامفهومی تصاویر باشد.»
در اغلب خبرهایی که تاکنون در رابطه با «پارازیت»ها منتشر شده، از «پارازیت»های ارسالی در پایتخت سخن به میان می‌آید اما این در حالی است که شهروندان برخی دیگر از شهرهای بزرگ کشور نیز از وجود «پارازیت» در محل سکونت خود خبر می‌دهند. تاکنون مسوولانی که پیگیر این ماجرا بوده‌اند از «پارازیت»های دیگر شهرها به‌جز تهران حرفی نزده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha