عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: مسئولان اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران را رها کرده و با اعتبار یارانه های مردم تعرفه پزشکان را 2.5 برابر کردند.

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: مسئولان اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران را رها کرده و با اعتبار یارانه های مردم تعرفه پزشکان را 2.5 برابر کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، دکتر شمس الدین شمس در برنامه رادیویی ره آورد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعرفه خدمات پیراپزشکان و پرستاران در کتاب جدید ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت، چگونه دیده  شده  است، گفت: بر اساس اطلاعی که ما داریم و آن چیزی که ما دیده ایم در این کتاب فقط پزشکان متخصص مورد توجه قرار گرفته اند و گروه پیراپزشکی و پرستاری که قشر عظیمی از نظام سلامت را تشکیل می دهند، مد نظر گرفته نشده اند.

وی افزود: تمام این قضایا در حالی صورت می گیرد که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که حدود 7 سال و نیم پیش در مجلس به تصویب رسیده است و تعرفه ها و استانداردهای مربوط به اجرای آن در سازمان نظام پرستاری تدوین و تعریف شده است، سالهاست به دلیل نبود اعتبارات و بودجه معطل مانده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: برای همه پرسنل نظام سلامت جالب توجه است که چگونه قانونی که تصویب مجلس را دارد و در هیئت دولت هم آمده و به وزارت بهداشت نیز ابلاغ شده است، سالها معطل اجرا می ماند اما کتاب ارزش گذاری نسبی خدماتی که وجود داشته، دوباره تجدید نظر شده و ظرف چند ماه نیز ماشاء الله تأمین بودجه  و اعتبار می شود و از اول مهر نیز با امضای معاون اول محترم رئیس جمهور دستور اجرایش صادر می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه امکان دارد با وجود اجرای تعرفه های جدید سهم مردم از 10 درصد به 6 درصد کاهش یابد، گفت: اولاً باید پرسید اگر این پول از جیب مردم داده نمی شود بالاخره  از کجا می آید. مگر غیر از یارانه های مردم است که قرار بود در فاز دوم اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، افزایش داده شده و به مردم داده شود که داده نشد و از طرفی نیز عده ای از دریافت یارانه انصراف دادند و این مبلغ از طریق 10 درصد کمک هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت داده شد.

شمس ادامه داد: پس این پول از جیب مردم در می آید منتهی یارانه ای است که به مردم داده نشد که خودشان از جیب شان در بیاورند بلکه با عدم افزایش یارانه ها در مرحله دوم، آمدند مستقیم از یارانه های مردم برداشتند و دادند به نظام سلامت که البته یک بخشی از آن خوب است و ما با کل این قضیه مخالف نیستیم.

وی افزود: از طرف دیگر باید متوجه بود که وقتی می گویند هزینه های مردم از 10 درصد به 6 درصد کاسته می شود به این شکل است که مثلاً قیمت یک خدمتی که 40 هزار تومان بوده و 10 درصد آن 4 هزار تومان می شده با افزایش تعرفه ها به حدود 180 هزار تومان می رسد که 10 درصدش می شود، 18 هزار تومان و 6 درصد آن حدود 12 هزار تومان می شود. به عبارتی این 6 درصد به مراتب از 10 درصد قبلی بیشتر است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: تازه تمام این قضایا مربوط به بخش های دولتی می شود، پس کسانی که به مطب ها، کلینیک ها، پاراکلینیک ها و درمانگاه ها و بیمارستانهای خصوصی مراجعه می کنند، تکلیفشان چیست؟ آنها که باید همه را از جیب خودشان بدهند.

وی افزود: لذا خواهش بنده این است که نگویند از جیب مردم نیست زیرا قطعاً این پول از جیب مردم است و کسی از جیب خودش آن را پرداخت  نمی کند و از بیت المال برداشته  می شود.

شمس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شرکت های بیمه گر این افزایش هزینه ها را از چه منبعی پرداخت می کنند، گفت: بالاخره بیمه ها از مردم می گیرند و آن را تأمین می کنند که بخشی از آن مربوط به سرانه ای است که از کارمندان کسر می شود و قطعاً با این افزایش تعرفه های پزشکی که به طور میانگین رقمی بین 220 تا 250 درصد است، این سرانه ها نمی تواند کفاف دهد لذا عمده آن از محل هدفمندی یارانه ها تأمین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha