هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران با اشاره به افزایش امید به زندگی در مبتلایان به ایدز از احتمال تهیه واکسن ایدز تا 30 آینده خبر داد.

سلامت نیوز: هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران با اشاره به افزایش امید به زندگی در مبتلایان به ایدز از احتمال تهیه واکسن ایدز تا 30 آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر فرداد درودی هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران در بازدید از بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها درباره وضعیت بیماری ایدز در ایران و نقش رسانه در تامین سلامت خانواده و جامعه در نشست خبری که به این منظور ترتیب داده شده بود،گفت:« وقتی صحبت از ایدز می کنیم صحبت از یک بیماری مسری می کنیم که باعث نقص در سیستم ایمنی بدن می شود. سیستم ایمنی فرد مبتلا به ویروس HIV در سطح پایین تری از افراد سالم است.افراد مبتلا به این ویروس راحت تر از سایر افراد در معرض انواع بیماری  ها قرار می گیرند و بیماری هایی که برای افراد سالم کشنده نیست می تواند برای مبتلایان به این بیماری کشنده باشد.این بیماری درمان قطعی ندارد، واکسن ندارد لذا باید از ابتلای به آن پیشگیری کنیم».
وی با بیان اینکه پیشگیری از این بیماری باید در سه سطح انجام بگیرد،گفت:«اول اینکه باید پیشگیری کنیم تا به این بیماری مبتلا نشویم.در سطح دوم پیشگیری باید بدانیم که اگر مبتلا به این ویروس شدیم چگونه از گسترش آن در بدن و در میان افراد جامعه پیشگیری کنیم و در سه سطح سوم اگر فرد مبتلا به این بیماری دچار ناکارآمدی شد چطور به وی کمک کنیم که به جامعه برگردد».
درودی ادامه داد:«بیماری ایدز مثل بسیاری از بیماری های دیگر ناشی از عدم اطلاع فرد از این بیماری و نحوه انتقال آن است. افرادی که رفتار پرخطر دارند متوجه نیستند که این رفتارها آنها را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می دهد».
وی با اشاره به برنامه کاهش آسیب ایدز در کشور گفت:«برنامه ای در کشور وجود دارد به اسم برنامه کاهش آسیب برای این منظور که اکنون که فرد دچار اعتیاد شده است بخصوص اعتیاد تزریقی چه کند که به ویروس HIV مبتلا نشود. اینکه فرد از سرنگ مشترک برای تزریق استفاده نکند و حتما از وسایل پیشگیری از ابتلا به ایدز در روابط جنسی استفاده کند».
افزایش امید به زندگی مبتلایان به HIV به 60 سال
وی با تاکید بر اینکه ما در این کارزار با ویروس مبارزه می کنیم نه با مبتلایان به آن؛گفت:«هدف ما کنترل ویروس HIV است بنابراین تمامی اقدامات ما در راستای پیشگیری از سرایت این ویروس است و در صورت سرایت آن به فرد کنترل حجم ویروس در بدن فرد مبتلا است. برای این منظور سه هدف داریم:اول اینکه از کارافتادگی فرد مبتلا به این ویروس را به تاخیر بیندازیم و طول عمر وی را افزایش دهیم در مرحله دوم مرگ فرد را به تاخیر بیندازیم یعنی امید به زندگی فرد مبتلا به ویروس HIV را بالا ببریم. در 15 سال پیش اگر فرد جوانی به این ویروس مبتلا میشد امید به زندگی در وی تنها هشت سال بود این در حالی است که اکنون با داروهای جدید کنترل این بیماری، امید به زندگی در مبتلایان به این ویروس به بیش از 60 سال افزایش پیدا کرده است».
وی با بیان اینکه ایدز دیگر بیماری کشنده بیست سال پیش نیست،گفت:« این بیماری شبیه بیماری قند و یا سرطان است با این تفاوت که قابل انتقال از فردی به فرد دیگر می باشد.لذا باید مراقب انتقال این بیماری به افراد دیگر باشیم».
درودی ادامه داد:«با درمان های جدید طول عمر مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا کرده است. دنیا به این نقطه رسیده است که عوارض جانبی داروهای کنترل کننده این بیماری را کاهش داده است و وقتی فرد مبتلا این داروها را استفاده می کند میزان ویروس در خون وی بسیار کاهش پیدا می کند لذا احتمال انتقال ویروس به دیگران نیز کاهش می یابد».
به گزارش سلامت نیوز، دکتر درودی در ادامه با اشاره به اهداف توسعه هزاره سوم گفت:«هدف توسعه هزاره سوم این است که تا سال 2015 مبتلایان به ایدز در جهان به نصف برسد و  روند آن رو به برگشت باشد. به صفر رساندن ایدز ممکن است هرچند واکسن ندارد».
راه های انتقال HIV
وی با اشاره به راه های انتقال HIV از طریق اعتیاد تزریقی ، رابطه جنسی محافظت نشده و از رحم مادر مبتلا به این ویروس به جنین و نیز از طریق خون آلوده خاطرنشان کرد:«مادران بارداری که به این بیماری مبتلا هستند اگر در سه ماهه اول بارداری اشان متوجه بیماری خود شوند با مصرف داروهای این بیماری می توانند مانع انتقال به جنین خود شوند.درمان نوزادان مبتلا به این ویروس ده برابر هزینه درمان و مراقبت فرد بالغ است.بهترین راه در مورد کودکان پیشگیری است».
وی ادامه داد:«هدف گذاری نسل عاری از HIV تا سال 2020 است.به هیچ عنوان نباید با انگ و تبعیض با این بیماری برخورد کنیم. چه بسا فردی که به این بیماری مبتلا شده است ناخواسته دچار آن شده است.هدف این است که 90 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند تحت درمان قرار بگیرند و 90 درصد سطح ویروس در خون این افراد به صورت مداوم پایین باشد تا احتمال انتقال آن کاهش پیدا کند.اگر به این هدف برسیم می توانیم مدعی باشیم که HIVرا به صفر رسانده ایم.دیدگاه جهانی به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به HIV ، به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز و به صفر رساندن تبعیض است».
وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در اطلاع رسانی نسبت به این بیماری گفت:«رسانه ها نقش مهمی در آموزش «نه» گفتن به افراد و حفظ حریم خانواده و اطلاع رسانی در مورد مراکز تست HIV دارند. همچنین نقش مهمی در از بین بردن انگ و تبعیض به مبتلایان،آموزش چهره به چهره افراد و یا آموزش درون گروهی دارند. نقش مهمی در حمایت جویی داشته و با مراجعه به مسئولان و سیاستگذاران برنامه هایشان در این زمینه را پیگیری کرده و کمک به اجرای برنامه ها می کنند».
احتمال تهیه واکسن ایدز تا 30 سال آینده
وی در ادامه از احتمال تهیه واکسن ایدز تا 30 سال آینده خبر داد و گفت:«برای این ویروس سعی شده کارآزمایی بالینی انجام شود و با مطالعه بر روی افراد داوطلب واکسن این بیماری تهیه شود و به نتایج خوبی در این زمینه رسیده ایم.این مطالعه به ما نشان داد که می توان برای ایدز واکسن ساخت ولی فاصله ما تا ساخت واکسن حداقل 30 سال است. این مطالعه در تایلند انجام گرفته است و مطالعه چند مرکزی با هدایت دانشگاه های اروپا و امریکا بوده است».
آمار رسمی مبتلایان به HIV در کشور چیست؟
وی با طرح این سئوال که آمار رسمی مبتلایان به HIV چیست و آمار واقعی این بیماری درکشور ما کدام است؛گفت:«برای برنامه ریزی و مقابله با همه بیماری ها باید آماری از مبتلایان به آن داشته باشیم تا براساس مقدار تخمینی از بیماران بتوانیم برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.نسل سوم تخمین از HIV در حال انجام است و هر سال این کار اجرایی می شود که همین تخمین به ما نشان داد وضعیت کشور ما از لحاظ ابتلا به این بیماری به چه صورتی است به همین دلیل دکتر دستجردی وزیر اسبق بهداشت کشور از سونامی ایدز خبر داد و همچنین نسبت به تغییر راه انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی به انتقال جنسی هشدار داد».
80 هزار نفر بی اطلاع با ویروس HIV زندگی می کنند
هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران ادامه داد:« در مورد بیماری HIV در کشورمان یک آمار تخمینی در کشور داریم و یک آمار ثبت شده و تنها منبع این آمار وزارت بهداشت است. حدود 27 هزار نفر در کشور از 10 سال پیش تاکنون به این بیماری مبتلا شده اند که ما تخمین می زنیم در حدود 80 هزار نفر با این بیماری زندگی می کنند».

راه انتقال ایدز در ایران از ایدز تزریقی به ایدز جنسی تغییر یافته؟
وی با طرح این سئوال که آیا درست است که راه انتقال HIV در ایران تغییر پیدا کرده و با موج سومی از HIV مواجه هستیم؛ گفت:« این سئوال هم درست است و هم غلط. چراکه موج دوم ایدز که اعتیاد تزریقی است همچنان به عنوان عمده ترین راه انتقال این بیماری در کشور ما محسوب می شود اما با این تفاوت که در گذشته 95 درصد موارد ابتلا به این بیماری از راه اعتیاد تزریقی بود و اکنون این رقم به 60 درصد رسیده و بقیه موارد انتقال مربوط به انتقال از راه رابطه جنسی محافظت نشده و نیز از راه مادر به  جنین و مواردی هم دلیل ناشناخته دارد».
آیا می توان ایدز را کنترل کرد و به صفر رساند؟
وی همچنین با طرح این سئوال که آیا می توان ایدز را کنترل کرد و به صفر رساند؛تاکید کرد:« پاسخ به این سئوال مثبت است. کشورهای امریکای لاتین وحوزه کارائیب به این هدف نزدیک شده اند و70 درصد مبتلایان به این بیماری از ابتلای خود به این بیماری آگاه بوده و تحت درمان قرار دارند. کشورهای فقیر مثل آفریقا هم توانسته اند به این هدف نزدیک شوند به طوری که در افریقای جنوبی ایدز اپیدمی شده است اما توانسته اند بار بزرگ انتقال این بیماری از طریق مادر به جنین را به صفر برسانند».
مشارکت فعال رسانه ها را در اطلاع رسانی ایدز نداریم
وی درباره اینکه در ایران از لحاظ ابتلا به ایدز در چه وضعیتی قرار داریم؛گفت:« ما یک سیستم مراقبت بهداشتی خوبی داریم. بدنه علمی برای پیشگیری از ایدز داریم و تعداد زیادی NGO هم داریم که در این زمینه برای کاهش آسیب ایدز فعالیت می کنند.اما مشارکت فعال رسانه ها را در این زمینه نداریم. حتی رسانه ملی با وجودی که اخیرا بیشتر در این زمینه اطلاع رسانی کرده است ولی به نظر می رسد باید بیشتر در مورد این بیماری و راه های انتقال آن اطلاع رسانی شود.اما متاسفانه این بیماری به گونه ای است که نمی توان در مورد همه جنبه های آن در صدا و سیما اطلاع رسانی کرد و لازم است اطلاع رسانی ها به کمک سایر رسانه ها بیشتر شود».
وی خاطرنشان کرد:«اگر این بیماری از حالت یک هیولا در میان مردم خارج شود و مانند سایر بیماری ها با آن برخورد شود می توان به کنترل آن امیدوار شویم».
درودی تاکید کرد:« رسانه ها نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی به تصمیم گیرندگان کشور دارند و این تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست و باید وضعیت این بیماری در کشور را از  طریق مجلس، انجمن های علمی و تخصصی پیگیر باشیم».
آیا قبل از ازدواج تست HIV بدهیم؟
دکتر درودی با طرح این سئوال که آیا تست HIV قبل از ازدواج بدهیم؛گفت:« ما مروج تست در تمام دوران های زندگی هستیم و این  مسئله نباید فقط مربوط به قبل از ازدواج باشد.اما اگر نتیجه تست فرد منفی باشد به این معنی نیست که وی از ابتلا به این بیماری مصون است بلکه اگر فرد رفتار پرخطری داشته باشد ممکن است به این بیماری مبتلا شود. از طرفی در مورد تست HIV محدودیت داریم چراکه از زمان ورود این بیماری به بدن تا ساخته شدن آنتی بادی در بدن یک زمانی طول می کشد که به آن دوره پنجره می گوییم که در این دوره این ویروس بیشترین فعالیت را دارد.لذا آن را برای غربالگری پیشنهاد نمی کنیم و تاکید ما بر پرهیز از رفتارهای پرخطر است».
وی ادامه داد:«در مورد خانواده هایی که یکی از اعضای آنها رفتار پرخطر داشته است توصیه به انجام تست داوطلبانه می کنیم به این دلیل که اگر تست با میل فرد نباشد فرد دیگر به دنبال نتیجه آن نمی رود و براساس نتیجه آن عمل نمی کند. در این میان مشاوره قبل از تست بسیار ضروری است چراکه در بین مشاوره رفتارهای پرخطر فرد استخراج می شود که برای هرکدام از رفتارها مسیری انتخاب می شود.بنابراین پیشگیری باید رفتاری باشد و فرد باید رفتارش را عوض کند».
پیشگیری از ایدز به آموزش های قبل از ازدواج راه پیدا می کند؟
وی با اشاره به گنجاندن بحث ایدز در آموزش های قبل از ازدواج گفت:«در ایران یک مشاوره قبل از ازدواج داریم که مواردی را در آن تدریس می کنند. از سال گذشته وزارت بهداشت پروتکلی با هدف کاهش احتمال ابتلا به HIV بخصوص در میان زنان جوان و مادران آینده با هدف به صفر رساندن HIV در میان خانواده ها در حال تدوین دارد بخصوص و در نظر است در برنامه های قبل از ازدواج وارد شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha