سوالی که ذهن هر آدم عاقلی را به خود درگیر می کند این است که دلواپسانی که امروز نگران آلودگی هوا هستند 4 سال پیش (که کارشناسان بارها و بارها هشدار می دادند بنزینی که تولید می شود سرطان زاست) چرا سکوت کرده بودند؟ چرا دلواپسان امروز، آن زمان فریاد نمی زدند "آقای محمدی‌زاده، رئیس سازمان محیط زیست دولت دهم، سلام! مردم دارند در هوای تهران جان می دهند کاری کنید..." ‌ ‌

محیط زیست دولت دهم، سلام! مردم در هوای تهران جان می دهند

سلامت نیوز: سوالی که ذهن هر آدم عاقلی را به خود درگیر می کند این است که دلواپسانی که امروز نگران آلودگی هوا هستند 4 سال پیش (که کارشناسان بارها و بارها هشدار می دادند بنزینی که تولید می شود سرطان زاست) چرا سکوت کرده بودند؟ چرا دلواپسان امروز، آن زمان فریاد نمی زدند "آقای محمدی‌زاده، رئیس سازمان محیط زیست دولت دهم، سلام! مردم دارند در هوای تهران جان می دهند کاری کنید..." ‌ ‌

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: گویا عده ای دیواری کوتاه تر از بنزین پیدا نکرده اند که این روزها مقصر اصلی آلودگی هوای تهران را بنزین می دانند. بنزینی که جرقه آن در دولت قبل زده شد درست همان زمان که اکثر کارشناسان محیط زیست فریاد سر می دادند که بنزین تولید پتروشیمی سرطان زاست اما کسی صدای آنها را نشنید؛ نشنیدند چون نمی خواستند که بشنوند اما دولت یازدهم که روی کار آمد و تولید بنزین پتروشیمی متوقف شد و دولت اقدام به واردات بنزین یورو4 کرد همان عده که پیشتر ناشنوا شده بودند حالا گوش هایشان را تیز کرده اند و هرجا اسمی از آلودگی، هوا، بنزین و... می شوند فلفور انگشت اتهامشان را به سمت بنزین های یورو4 و سازمان محیط زیست دراز می کنند.
 
اینکه چرا و به چه علت عده ای سنگ بنزین های پتروشیمی را به سینه می زنند مهم نیست اما موضوع از آنجا شروع می شود که فرافکنی ها جان می گیرد؛ فرافکنی برای یورو4 نبودن بنزین های وارداتی و مقصر جلوه دادن رئیس سازمان محیط زیست درست آنجا که روزنامه ای خطاب به ابتکار می نویسد:" هوای نفسگیر این روزهای پایتخت ادعاهای مسئولان دولتی درباره پاک بودن بنزین وارداتی و آلوده بودن بنزین داخلی را دود کرد؛ سلام خانم ابتکار!"

سوالی که در اینجا ذهن هر آدم عاقلی را به خود درگیر می کند این است که دلواپسانی که امروز نگران آلودگی هوا هستند 4 سال پیش (که کارشناسان بارها و بارها هشدار می دادند بنزینی که تولید می شود سرطان زاست) چرا سکوت کرده بودند؟ چرا دلواپسان امروز، آن زمان فریاد نمی زدند "آقای محمدی‌زاده، رئیس سازمان محیط زیست دولت دهم، سلام! مردم دارند در هوای تهران جان می دهند کاری کنید..." ‌ ‌

ماجرا زمانی جالب تر می شود که دلواپسان حتی گفته های سازمان کنترل کیفیت هوا مبنی بر پاک تر بودن هوا در سال جاری در مقایسه با سال پیش(92) را نیز قبول ندارند و همچنان پایشان را در یک کفش کرده اند که بنزین وارداتی نه تنها یورو4 نیست(علیرغم تایید یورو4 بودن بنزین های وارداتی از سوی سازمان محیط زیست، وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و...) که حتی مقصر صددرصدی آلودگی هوای این روزها چیزی نیست جز بنزین وارداتی... و در اینجا نیز این سوال پیش می آید که فارغ از غرض ورزی ها و دلواپسی هایی که در نهایت چیزی نیست جز منفعت طلبی، به راستی عوامل آلوده کننده هوای تهران چه چیزهایی هستند؟

[quote-left]گویا این افراد در منزلشان لابراتوآرهای شخصی دارند و دائم بنزین را آزمایش می‌کنند و با قاطعیت اعلام می کنند بنزین عامل اصلی آلودگی هواست یا بنزین وارداتی  یورو 4 نیست و یورو 2 و آلوده است. [/quote-left]

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در پاسخ به این سوال که با توجه به آلودگی مجدد هوای تهران، آیا تنها بنزین مسبب و مقصر اصلی آلودگی هواست؟< اظهار کرد: اولا باید بگویم متاسفانه آنهایی که امروز از آلودگی هوا و بنزین صحبت می‌کنند مغرض هستند و نه اطلاعاتی از آلودگی هوا دارند نه بنزین و بدون کوچکترین علمی در این باره اظهارنظر می‌کنند. گویا این افراد در منزلشان لابراتوآرهای شخصی دارند و دائم بنزین را آزمایش می‌کنند و با قاطعیت اعلام می کنند بنزین عامل اصلی آلودگی هواست یا بنزین وارداتی  یورو 4 نیست و یورو 2 و آلوده است. این کارشناس محیط زیست در ادامه افزود: زمانی که وزارت نفت و سازمان محیط زیست اعلام می کنند که بنزین فقط "یورو 4 " در ایران مصرف می‌شود چه کسی و با چه علم و اطلاعاتی می تواند بیاید و گفته‌های این دو سازمان متولی و صاحبنظر را رد کند؟

وی با بیان اینکه بنزین تنها مقصر نیست اظهار کرد: اگر هوای شهری مثل تهران آلوده می شود یکی از عوامل بنزین است. یکی از مهمترین علل آلوده شدن هوای این روزهای تهران سردی هواست. ما در روزهای گرم تابستان و بهار امسال آلودگی نداشتیم یا در سال های گذشته آلودگی هوا در این دو فصل بسیار کم بوده است. کهرم با بیان اینکه حال چرا سردی هوا باعث آلودگی می شود، گفت: زیرا دود و دمی که دو میلیون و 800 هزار اتومبیل و همین حدود موتورسیکلت در تهران ایجاد می کنند، وقتی بالا می روند، یک جبهه هوای سرد و سنگین مثل دم کنی روی این دود و دم می ماند و مانع از متفرق شدن آلودگی می شود. سپس همین دود و دم به زمین برمی‌گردد و به همین علت است که اگر برای چند ساعت یک بلوز سفید در تهران (این روزها) بر تن کنید سیاه و کثیف می شود.

وی در ادامه به عامل اصلی دیگر آلوده کننده هوا اشاره کرد و گفت: عامل دیگری که امروز موجب تشدید آلودگی ها شده مسئله ذرات معلق به ویژه ذرات زیر دو و نیم  میکرون است که این ذرات وارد مرحله تبادل با اکسیژن می شوند و نمی گذارند مردم به راحتی تنفس کنند. کهرم در پاسخ به اینکه  این ذرات معلق از کجا می آیند؟ بیان کرد: اولا ذرات معلق هیچ ربطی به بنزین ندارد. در ثانی 30 درصد صنایع مملکت ما در اطراف تهران قرار دارد مثل کارخانه سیمان، پتروشیمی، پالایشگاه و حتی یک کارگاه ساده فلزکاری که این صنایع به وجود آورنده های ذرات معلق هستند که اکنون دیگر مشکل ما بنزین نیست بلکه این ذرات معلق هستند.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: در ابتدای مدیریت خانم ابتکار در سازمان محیط زیست (دولت خاتمی) ساختن کارخانه ها در شعاع 120 کیلومتری تهران ممنوع اعلام شد اما متاسفانه در دولت آقای احمدی نژاد مجددا دادن مجوز از سر گرفته شد. کهرم در بیان عامل دیگر آلودگی هوای این روزهای تهران اظهار کرد: مسئله دیگر آلودگی ریزگردها هستند. متاسفانه ما در داخل ایران منشا تولید ریزگرد داریم از اطراف ایران هم ما شاهد هجوم ریزگردها به کشور هستیم مثل بین ایران و عراق یا در ترکیه، سوریه، عربستان سعودی به این صورت که یک باد حتی یک یا دو متر در ثانیه هم در این مناطق موجب بلند کردن ریزگردها و وارد شدن آنها به کشور ما می شود. کهرم خاطرنشان کرد: پس همه این عوامل در آلودگی هوا مقصرند اما عده‌ای آن را منحصر به بنزین می کنند.

شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرده اکنون مشکل اصلی ما ذرات معلق در هواست و چون جاذبه بر آنها اثر ندارند با کوچکترین باد یا نسیم وارد حلق و بدن مردم می شوند و در نتیجه جلوگیری از تبادل اکسیژن و بیماری های مختلف از جمله سرطان. این کارشناس محیط زیست با ابراز تاسف از وجود دعواهای سیاسی در موضوع آلودگی هوای تهران بیان کرد: دعواهای سیاسی در حدی است که 70 نماینده درخواست انحلال سازمان محیط زیست را مطرح کرده اند. حال سوال من از این 70 نماینده این است که به فرض سازمان محیط زیست به رغم گام های موثری که در واردات بنزین یورو 4 و سایر فعالیت‌های مثمرثمر مربوط به محیط زیست داشته، منحل شود شما چه پیشنهادی به جای آن دارید؟ درحالی که همه می دانند تنها دغدغه برخی نمایندگان دعوای سیاسی و خصومت با فلان مسئول است و لاغیر. از سوی دیگر، این دعواهای سیاسی چقدر تاکنون وقت رسانه ها و مردم را گرفته درحالی که می شد به جای پرداختن به  این گونه دعواها به فکر حل مشکلات بود.

وی تاکید کرد: من با قاطعیت اعلام می کنم ما در ایران بنزین یورو 2 نداریم، بنزین یورو 2 را پتروشیمی ها در دو دولت قبل تولید می کردند که تا 50 درصد حاوی بنزن بود؛ ترکیبی معطره و حلقوی خطرناک. درحالی که میزان آن در بنزین یورو 4 کمتر از 5 درصد است. برای اثبات حرفم می توانید به پالایشگاه اراک سر بزنید که روزی 5/16 میلیون لیتر بنزین یورو چهار تولید می کند که گوگرد ندارد و کاملا پاک است. این شانزده و نیم میلیون لیتر مصرف تهران و کرج می شود.

[quote-right] با قاطعیت اعلام می کنم ما در ایران بنزین یورو 2 نداریم، بنزین یورو 2 را پتروشیمی ها در دو دولت قبل تولید می کردند که تا 50 درصد حاوی بنزن بود؛ ترکیبی معطره و حلقوی خطرناک.[/quote-right]

وی بیان کرد: به عقیده من آن عده ای که دنبال حاشیه می گردند و اصل موضوع آلودگی را به بیراهه می کشانند بی مسئولیتی می کنند. کهرم در پاسخ به این سوال که به نظر شما بنزین چند درصد در آلودگی هوا مقصر است اظهار کرد: اگر بخواهم بنزین پتروشیمی را در نظر بگیرم که بیشتر تولید می شد، در شرایط سکون و بی بادی و سرما نقش این بنزین در آلودگی هوا بسیار زیاد است (بالای 50 درصد.) منتها در شرایط فعلی که بنزین یورو 4 داریم و عوامل دیگری در آلودگی هوا دخیل اند مثل ذرات معلق کشنده، دوده های کارخانه ها، مصرف گازوئیل و ... نقش بنزین را کمرنگ می کنند (زیر 5-6 درصد. )

به عبارت دیگر بنزین وارداتی در آلودگی هوای این روزهای تهران کمترین نقش را دارد. کهرم به عامل دیگری اشاره کرد و گفت: ما این روزها مصرف گازوئیل هم داریم آن هم گازوئیل هایی با کیفیت نازل که به مراتب مخرب تر از بنزین هستند. این کارشناس محیط زیست در ادامه اظهار کرد: متاسفانه عده ای مغرضانه برخورد می کنند و کسی هم نیست که از آنها بپرسد دلایل‌تان برای حرف‌هایی که می زنید چیست؟ مثلا برخی می‌گویند اکنون بنزین یورو 2 در ایران مصرف می شود و کسی نیست از این عده مدرک بخواهد. مگر منشا اطلاع رسانی ها وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست یا سازمان کنترل کیفیت نیست؟

کهرم در پایان تاکید کرد: من از کسی دفاع نمی کنم و همه حرفم این است که انرژی که عده ای دارند بابت خصومت شخصی و دعوای سیاسی صرف می کنند اگر صرف رفع مشکل آلودگی هوای تهران کنند ما دیگر در هوای آلوده نفس نخواهیم کشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha