در چند سال اخیر اخبار آلودگی ها از مواد غذایی گرفته تا آب و هوا نقل محافل عمومی و تخصصی است.این اخبار اما از همان روزهای سال ۱۳۸۸ که موضوع آلوده‌ بودن برنج‌های هندی رسانه‌ای شد و سازمان استاندارد تهران اعلام کرد ۱۳ نوع از برنج‌های وارداتی آلوده هستند، رنگ و بوی جدی به خود گرفت و تا این اواخر که وزیر بهداشت اعلام کرد در ماست پرچرب بعضی از شرکتها روغن پالم استفاده می شود، رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است.

زنجیره مواد غذایی آلوده همچنان ادامه دارد، چه باید کرد؟

سلامت نیوز: در چند سال اخیر اخبار آلودگی ها از مواد غذایی گرفته تا آب و هوا نقل محافل عمومی و تخصصی است.این اخبار اما از همان روزهای سال ۱۳۸۸ که موضوع آلوده‌ بودن برنج‌های هندی رسانه‌ای شد و سازمان استاندارد تهران اعلام کرد ۱۳ نوع از برنج‌های وارداتی آلوده هستند، رنگ و بوی جدی به خود گرفت و تا این اواخر که وزیر بهداشت اعلام کرد در ماست پرچرب بعضی از شرکتها روغن پالم استفاده می شود، رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است.
به گزارش سلامت نیوز، سایت شفاف در ادامه نوشت: نتیجه هم این شده است که افکار عمومی تصور کند همه چیزهایی که می خورد آلوده اند حتی آب و هوا! این برآیند اخباری است که مدت ها است روی خط رسانه ها می رود و حالا شبکه های اجتماعی نیز به آنها اضافه شده تا هر روزخبر آلودگی یکی از مواد خوراکی سوهان روح افکار عمومی شود.

این روزها این نوع اخبار آنقدر زیاد شده که خبر آلودگی مواد غذایی می رود به امری عادی برای مردم تبدیل شود. یک روز ماجرای برنج های آلوده مطرح می شود و روز دیگر گوشت آلوده. یک روز ماهی های پرورشی آلوده هستند و روز دیگر مرغ های مرغداری ها آلوده به سرب اند و دراین میان چه این خبرها تایید شوند و چه تکذیب بر اعصاب و روان افکار عمومی تاثیرات منفی می گذارند.

در این میان اما هستند آلودگی هایی که به راستی تایید می شوند و هشدار در خصوص آنها لازم است چرا که بازار مواد غذایی تقلبی این روزها به روایت وزارت بهداشت داغ شده اند.
به همین دلیل است که به تازگی وزارت بهداشت لیستی از مواد غذایی تقلبی و آلوده را اعلام کرده است.

عسل تهیه شده از آب و قند، زعفران رنگ شده با رنگ‌های شیمیایی، فرآورده‌های پروتینی دارای خمیر مرغ و لبنیات آغشته به پالم جدیدترین فهرستی است  که این روزها به عنوان محصولاتی كه همچنان در تولید آنها تقلب می‌شود از سوی مدیر كل آزمایشگاه‌های مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام شده است.

بنا بر گفته حسین رستگار، عسل در صدر فهرست محصولات غذایی تقلبی قرار گرفته به این معنا كه بیشترین تقلب در تولید عسل صورت می‌گیرد و افزایش ١٠ الی ٢٠ برابری حجم تولید و عرضه عسل در یك بازه زمانی كوتاه این ظن را تقویت كرده كه تولید كنندگان برای افزایش محصول، به جای قرار دادن گل و گیاه طبیعی در مقابل كندو، از قند استفاده می‌كنند كه در واقع، محصول به دست آمده، معجونی از آب و شكر خواهد بود.

به گفته رستگار، صدور مجوز استفاده از خمیرمرغ در سوسیس و كالباس از سوی سازمان دامپزشكی نیز با وجود دستور سه سال قبل سازمان ملی استاندارد و تاكید مكرر سازمان غذا و دارو طی چند ماه گذشته درباره ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های پروتینی، همچنان ادامه دارد و هنوز متوقف نشده است.

از سوی دیگر،  در حالی كه چند روز قبل رییس سازمان غذا و دارو هشدار داد كه با وجود الزام صنایع لبنی به حذف كامل روغن پالم از لبنیات و جایگزینی روغن پالم با چربی طبیعی از پاییز امسال، همچنان ردپای روغن پالم كه دارای درصد بالا و زیان آوری از اسید چرب ترانس است، در برخی فرآورده‌های لبنی مشاهده شده و رستگارتاكید كرده كه بنا بر نتایج آزمایش‌های انجام شده پنج درصد از محصولات لبنی، به طور غیرمجاز همچنان آلوده به روغن پالم هستند.

در هر حال هر چند بررسی و شناسایی تقلب در مواد غذایی كه ظرف چند ماه گذشته در دستور كار سازمان غذا و دارو قرار گرفته، اما ظاهرا به حدی گسترده بوده كه مدیر كل آزمایشگاه‌های مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت از ارایه پیشنهاد طرح شناسایی و كنترل آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی به وزیر بهداشت خبر داده و تاكید كرده: تقلبات روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و بررسی آنها از جنبه آزمایشگاهی سخت‌تر شده است. ما بسیاری استانداردها را در اختیار داریم اما بسیاری از مواد مضر دستكاری می‌شوند و به همین دلیل تقلبات جدید رخ می‌دهد.

در این میان اما زیر سایه این تقلبات و آلودگی ها،  اعلام شده سرطان معده شایع ترین سرطان در ایران است و به گفته رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی تهران سرطان معده عامل اصلی مرگ و میر بیماران سرطانی است. بنا به تحقیقات مرکز گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنار مصرف کم میوه و سبزی تازه، مصرف دخانیات و نمک، بالا بودن میزان نیترات در رژیم غذایی از عوامل مهم خطر ابتلا به سرطان معده است.

سرطانی که سالانه بیش از سی هزار نفر در ایران به خاطر آن جان خود را از دست می‌دهند. نیترات و نیتریت مواد سرطان زایی هستند که وجود آنها در مواد غذایی تهدید کننده سلامت انسانها است که به عنوان نگهدارنده  در نگهداری بسیاری از مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس استفاده می شود.

با این تفاسیر به نظر می رسد پرونده آلودگی های مواد غذایی به این زودی ها بسته نخواهد شد هر چند که وزارت بهداشت تلاش می کند مبارزه جدی با سودجویان مواد غذایی تقلبی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha