رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی گفت: 60 درصد بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی را مردان و 40 درصد را زنان شامل می شوند.

دکتر حسین نحوی نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اکنون33 هزار بیمار روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.
وی اظهار داشت: بیماری های اعصاب و روان جزو بیماری های قابل درمان است اما ذات این بیماری، چند فاکتوری است و با درگیر کردن جسم و روح، فرآیند تفکر انسان و جایگاه وی در اجتماع را دچار آسیب می کند.
وی با اشاره به عمده ترین مشکلات بیماران روانی مزمن افزود: اساسی ترین مشکل این بیماران فرهنگ غلط جامعه، از دست دادن شغل و نبود یک نظام ارجاعی و پیگیری مناسب در مورد آنهاست.
رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه که تامین هزینه های درمانی از دیگر مشکلات بیماران روانی مزمن است، گفت: بسیاری از درمان های مورد نیاز این بیماران از جمله داروهای خاص مورد مصرف آنها و درمان های غیردارویی همچون روان درمانی از شمول بیمه خارج است و بیماران خود باید هزینه کنند.
نحوی نژاد افزود: بازماندن از تحصیل، عدم امکان تشکیل خانواده با توجه به فرهنگ جامعه و حتی در صورت ازدواج تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی آنها از دیگر مشکلات بیماران روانی مزمن می باشد.
وی اظهار داشت: برای رفع مشکلات بیماران روانی مزمن نهادها و سازمان های مرتبط بیشتر از گذشته باید با یکدیگر همکاری کنند و سازمان های بیمه گر نیز در خصوص خدمات مورد نیاز این بیماران تجدید نظر کنند.
وی افزود: بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید 10 درصد تخت های بیمارستانی به بیماران روانی تعلق گیرد اما متاسفانه در عمل این طور نیست.
نحوی نژاد با بیان اینکه امسال 240 میلیارد ریال اعتبار برای تامین هزینه های مورد نیاز بیماران روانی مزمن به سازمان بهزیستی تخصیص یافته، یادآور شد: برای تحت پوشش قرار گرفتن حدود 90 هزار بیمار روانی مزمن شناسایی شده به 770 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha