عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران و معاون سابق سازمان بهزیستی گفت: آدم‌های سالمی كه قانونگذار و سیاستگذار هستند هنگام نوشتن برنامه‌ها، معلولان را نمی‌بینند به همین خاطر مشكلات معلولان در جامعه بسیار بیشتر از افراد عادی است.

به گزارش فارس، محمد كمالی، امروز در مراسم روز جهانی عصای سفید بعد از سخنان اعتراض آمیز یك زن نابینا، گفت: نابینایان و معلولان حق دارند اعتراض كنند و فریاد بكشند، هیچ كسی ادعا نمی‌كند، مشكلات معلولان حل شده است و وضع ایده‌آل یا حتی مطلوب است اما سازمان بهزیستی به تنهایی توانایی حل این مشكلات را ندارد.
وی افزود: افزایش اعتبارات نیز به تنهایی مشكلات را از بین نمی‌برد، زیرا زیرساخت لازم برای احقاق حقوق معلولان در كشور فراهم نیست، 40سال است كه به معلولان توجه نشده است حالا اگر به جای 100 میلیارد هزار میلیارد تومان هم برای معلولان اعتبار اختصاص دهند باز هم مشكلات حل نمی‌شود زیرا افزایش 10برابری اعتبارات تا سال‌ها باید جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته باشد.
معاون سابق توانبخشی بهزیستی ادامه داد: نگرش منفی به معلولان باعث شده در هیچ برنامه‌ای به حقوق معلولان توجه نشود، آدم‌های عادی و سالمی كه برنامه می‌نویسند معلولان را نمی‌بینند، معلولان باید اعتراضشان را به مسئولان سازمان مدیریت كه برنامه می‌نویسند، مسئولان وزارت اقتصاد كه مالیات را تعیین می‌كنند و مسئولان وزارت بهداشت كه متولی درمان و سلامت هستند، منعكس كنند.
در این زمان، تعدادی از نابینایان حاضر در جلسه از جاهای مختلف سالن سخنانی گفتند، یكی گفت: ما نابینایان حقمان را می‌خواهیم، كشور ما ثروتمند است چرا حق ما معلولان را نمی‌دهند. دیگری گفت: شما (مسئولان) صدقه نمی‌دهید باید درست كار كنید. معلول دیگری گفت: حرف زدن فایده ندارد و معلول دیگر گفت: با سهام عدالت كه مشكلات ما حل نمی‌شود.
كمالی در پاسخ گفت: كسی مخالف این حرف‌ها نیست، شما باید حرف‌هایتان را بزنید اما حقی كه در طول تاریخ به آن توجه نشده را نمی‌توان یك دفعه گرفت، بهزیستی هم نمی‌تواند همه مشكلات را حل كند، در قانون حمایت از زنان سرپرست خانوار مصوب سال 74 آمده است كه این افراد باید معادل حداقل حقوق كارمندان دولت مستمری بگیرند اما حالا مستمری این افراد 25 هزار تومان است.
وی افزود: سهم 3 درصدی استخدام برای معلولان را كدام ارگان اجرا كرده است، همه دستگاه‌ها در آگهی استخدامشان می‌آورند كه برخورداری از سلامت كامل جسمی و روانی الزامی است.
كمالی گفت: وزارت مسكن كه متولی تامین مسكن برای مردم است آیا نمی‌داند كه معلولان نیز جزء مردم هستند، وزارت علوم چقدر امكان تحصیل را برای فرد معلولی كه با 10 برابر زحمت یك فرد سالم در دانشگاه قبول شده فراهم كرده است در حالی كه می‌بینیم مسئول دانشگاه به دانشجوی معلول می‌گوید، چون كلاس طبقه سوم تشكیل می‌شود، نمی‌توانی درس بخوانی.
وی افزود: اگر معلولان در كنار بهزیستی بایستند و نه در مقابل آن همه با هم می‌توانیم برای حل مشكلات تلاش كنیم، اگر با هم باشیم در مقابل سیستم و افرادی كه نمی‌خواهند معلولان به حقوقشان برسند موفق می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha