آیا شما هم از مشکلات گوارشی رنج می‌برید؟ آیا بعد از غذا خوردن دچار نفخ و دل درد می‌شوید؟ شاید حتی خودتان هم ندانید که کدامیک از مواد غذایی که مصرف نموده‌اید باعث بروز چنین مشکلی در شما شده‌اند.

مواد غذایی که باعث مشکلات گوارشی می‌شوند

سلامت نیوز: آیا شما هم از مشکلات گوارشی رنج می‌برید؟ آیا بعد از غذا خوردن دچار نفخ و دل درد می‌شوید؟ شاید حتی خودتان هم ندانید که کدامیک از مواد غذایی که مصرف نموده‌اید باعث بروز چنین مشکلی در شما شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه در ماهنامه دنیای تغذیه نوشت: در اینجا به برخی مواد غذایی که باعث بروز چنین مشکلاتی در شما می‌شوند اشاره می‌کنیم. بهتر است شما نیز یک به یک اثر آنها را بر روی سیستم گوارشی‌تان امتحان کنید تا ببینید به کدامیک واکنش بیشتری نشان می‌دهید، مصرف آن را محدود یا حتی ماده غذایی دیگری جانشین آن نمایید.
مرکبات
سیب، پرتقال، گریپ فروت، زردآلو و توت همگی دارای پکتین فراوان و فیبرهایی هستند که به کاهش کلسترول کمک کرده اما می‌توانند ایجاد احساس نفخ و تورم در شکم کنند. همچنین سس گوجه فرنگی و مرکبات که خاصیت اسیدی دارند هم می‌توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شوند.
شیرین کننده های کم کالری
شیرینی‌ها، آدامس‌ها و داروهای بدون قند و یا حتی خمیردندان‌ها حاوی شیرین کننده‌های کم کالری مانند زایلتول و سوربیتول می‌باشند. سوربیتول به طور طبیعی در میوه‌هایی مثل هلو،  آلو و میوه‌های خشک مثل آلو بخارا وجود دارد. محققان حدس می‌زنند که سوربیتول ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد علائم  گوارشی شود. سوربیتول به عنوان یک ملین مطرح است و می‌تواند باعث اسهال شود. اگر برای شما چنین مشکلی پیش آمده است سعی کنید از  سایر نمونه‌های این مواد غذایی استفاده کنید. 
حبوبات
حبوبات سرشار از فیبر و برای سلامتی دستگاه گوارش و قلب و عروق مفید‌ هستند ولی در برخی افراد باعث ایجاد نفخ می‌شوند. حبوبات حاوی فیبر‌هایی هستند که سیستم گوارش ما با آنها به خوبی کنار نمی‌آید، اما باکتری‌های روده‌ از آن تغذیه می‌کنند. نفخی که بر اثر خوردن حبوبات ایجاد می‌شود، علامتی است که نشان می‌دهد باکتری‌های گوارشی ما دارای عملکرد هستند و نشانه‌ای از بیماری نیست. اگر شما از ایجاد گازهای گوارشی رنج می‌برید می‌توانید از آنها کمتر استفاده کنید و یا با خیس کردن حبوبات یک شب قبل از پخت غذا و چند بار تعویض آب آنها علائم را کاهش دهید.
کلم
از همان دسته قندهایی که حبوبات را برای سیستم گوارشی ما چالش آور می‌سازند، در آرتیشو، کلم بروکلی و دیگر سبزیجات خانواده کلم یافت می‌شوند. خوردن مقادیر زیاد آنها باعث ایجاد  نفخ شکم می‌شود. پختن این سبزی‌ها به کاهش چنین مشکلاتی کمک می‌کند. 
مواد غذایی با طعم تند
مواد غذایی مانند کاری، سیر یا پیاز خام، می‌توانند باعث ایجاد رفلاکس (برگشت اسید معده به مری و حلق) و ایجاد سوزش سردل شوند. بنابراین اگر با این دسته از خوراکی‌ها مشکل دارید بهتر است آنها را از جیره غذایی خود حذف کنید.
لبنیات
اگر شما دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، شیر و دیگر مواد غذایی تهیه شده از شیر، می‌توانند باعث نفخ، درد شکمی و اسهال در شما شوند. در این صورت سعی کنید برای رساندن کلسیم به جیره غذایی‌تان از شیر بدون لاکتوز یا شیر سویا استفاده نمایید. افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند ممکن است قادر به جذب تنها برخی مواد غذایی تهیه شده از شیر نباشند نه همه آنها، پس همه این مواد را از لیست غذایی خود حذف نکنید بلکه یکی یکی آنها را امتحان کنید.
فروکتوز
فروکتوز یک قند ساده است که به طور طبیعی در میوه‌ها و آبمیوه‌ها یافت می‌شود. بر خلاف دیگر قندهای طبیعی، جذب فروکتوز برای برخی افراد مشکل است. اگر فروکتوز جذب نشود در طول روده به حرکت در می‌آید و بوسیله باکتری‌های روده، تخمیر شده ایجاد نفخ و اسهال می‌کند. سیب، عسل، انبه و هلو به طور طبیعی غنی از فروکتوز هستند و ممکن است باعث ایجاد چنین مشکلاتی در برخی افراد شوند. برای کاهش آن بهتر است این مواد غذایی را بعد از غذا یا به مقدار کمتری مصرف نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha