سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 134047

می‌دانید برق زدن خانه به معنای تمیز بودن آن نیست؟ شما ممکن است خانه‌تان از شدت براق بودن چشم هر مهمانی را درآورد، اما دلیل نمی‌شود که خانه شما تمیزترین خانه باشد. ممکن است نکته‌هایی کلیدی را فراموش کنید و خانه‌تان تبدیل به محل موردعلاقه میکروب‌ها شود.

سلامت نیوز: می‌دانید برق زدن خانه به معنای تمیز بودن آن نیست؟ شما ممکن است خانه‌تان از شدت براق بودن چشم هر مهمانی را درآورد، اما دلیل نمی‌شود که خانه شما تمیزترین خانه باشد. ممکن است نکته‌هایی کلیدی را فراموش کنید و خانه‌تان تبدیل به محل موردعلاقه میکروب‌ها شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، اگر می‌بینید که در خانه‌تان آدم‌ها به سرعت سرما می‌خورند یا بدنشان ضعیف است، نشان می‌دهد که خانه خوش و آب و رنگ شما، خانه تمیزی نیست.

1.از ماشین لباسشویی شروع کنید: فکر می‌کنید ماشین لباسشویی شما یکی از تمیزترین مکان‌ها در خانه شماست؟ دوباره فکر کنید؟ شما لباس‌های کثیف خود را در آن می‌اندازید و هر بار این کار را تکرار می‌کنید. اگر فکری به حال تمیز کردن ماشین لباسشویی‌تان نکنید، در واقع ماشینی پر از باکتری‌ها و ویروس‌های همیشگی دارید. برای تمیز نگهداشتن آن، می‌توانید هفته‌ای یکبار ماشین را روی دور کند و در کوتاه‌ترین زمان برنامه‌ریزی‌ شده‌ و البته با بالاترین دمای قابل تنظیم راه بیندازید و با یک فنجان سفیدکننده آن را بشویید.

2.حوله‌هایتان را بشویید: حتی اگر برای هر نفر یک حوله درنظر گرفته‌اید، باید هفته‌ای یکبار این حوله را بشویید. اگر که فرد استفاده کننده مریض شده است، پس از هر بار استفاده آن را بشویید. درباره حوله‌هایی که با خود به باشگاه ورزشی یا استخر هم می‌برید، چنین قانونی حکم‌فرماست، باید پس از هربار استفاده آن را بشویید. دقت کنید که حوله‌های آشپزخانه‌تان را با لباس‌های زیر یا حوله‌های حمام یا حوله‌های شستشوی دست و صورت نشویید. این حوله‌ها را نیز هر چند روز یک‌بار باید بشویید و پس از آنکه مهمان به خانه‌تان آمد آنها را تعویض کنید.

3.اتاق خواب تمیز: تمام ملافه‌های استفاده شده را هفته‌ای یکبار با آب داغ بشویید، مخصوصا اگر یکی از افراد مریض است. درنظر داشته باشید که لباس‌های لک‌دار، مثل لباس‌های بازی بچه‌ها که لکه‌های چمن روی آن است، همراه با ملافه‌ها در ماشین لباسشویی نیندازید. غذاها و اسنک‌ها را از اتاق خواب دور نگهدارید. خرده‌های باقیمانده از غذا، برای میکروب‌‌ها و قارچ‌ها مثل آهن‌ربا عمل می‌کنند.

4.اتاق نشیمن را جدی بگیرید: میکروب‌ها جایی جمع می‌شوند که شما وقت می‌گذرانید. مخصوصا در کنار اشیایی که در دسترس تمام افراد قرار می‌گیرد؛ مثل تلفن‌ها، میز ناهارخوری، کنترل تلویزیون یا دسته‌های بازی پلی‌استیشن. برای تمیزکردن آنها باید از دستمال‌های مرطوب ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. برای تمیز کردن صفحه تلویزیون هم می‌توانید از پارچه نم‌دار بدون پرز استفاده کنید و آن را به آرامی روی صفحه بکشید. پس از هر بار غذا خوردن روبه‌روی تلویزیون یا جلوی کامپیوتر نیز بهتر است خرده‌های غذا را جمع کنید تا میکروب‌ها فرصت جمع شدن بر روی فرش یا مبلمان خانه را پیدا نکنند.

5.دستگیره‌ها و نرده‌ها را بشویید: ممکن است ظاهری ساده و معصوم داشته باشند، آنقدر که ذهن کسی به سمت آنها نرود. اما در واقعیت، دستگیره‌های در، دستگیره کابینت‌ها، نرده‌ها، پریز‌های برق یا کلید چراغ‌ها یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای تجمع میکروب‌ها هستند. باید در برنامه تمیزکاری هفتگی‌تان آنها را نیز مدنظر قرار دهید. هفته‌ای یک‌بار با پارچه نم‌دار یا دستمال مرطوب ضدعفونی آنها را تمیز کنید. وقتی یکی از افراد خانه نیز مریض است، باید این حرکت را به کررات انجام دهید.

6.میکروب‌های محل کار را به خانه نیاورید: کیبورد کامپیوتر، کامپیوتر رومیزی و تلفن‌ مثل جاذب میکروب عمل می‌کنند، مخصوصا اگر به صورت اشتراکی از آنها استفاده می‌کنید یا عادت به غذاخوردن در هنگام کار دارید. باید هرازگاهی تکانی به کیبوردهایتان بدهید و آشغال‌های باقیمانده را از آن خارج کنید. سپس با یک دستمال مرطوب ضدعفونی آن را پاک کنید. راه ساده‌تر این است که از پوشش‌های پلاستیکی مخصوص کیبورد بخرید و هر چند وقت یک‌بار آن را بشویید. صفحه نمایش کامپیوتر را هم باید شبیه به صفحه تلویزیون تمیز کنید؛ پارچه بدون پرز نم‌دار را به آرامی روی آن بکشید.

7.میکروب‌زدایی از اتاق بازی بچه‌ها: بچه‌ها به سرعت میکروب‌ها را پخش و پلا می‌کنند. هفته‌ای یکبار، با پارچه‌ای نم‌دار سطوح مختلف در اتاق بچه‌ها را تمیز کنید. اگر که نوزاد در خانه دارید، پوشک او را در جای مشخصی تعویض کنید و حواستان را جمع کنید که آن محدوده را به خوبی تمیز کنید. اسباب‌بازی‌ها نیز میکروب‌پسندترین اشیا هستند. می‌توانید اسباب‌بازی‌های پلاستیکی را به مدت 30 ثانیه در آب گرم قرار دهید و سپس با پارچه‌ای بدون پرز و تمیز آن را خشک کنید.

8.بهداشتی‌ترین سینک ظرفشویی: اینقدر برای شستن حمام استرس نداشته باشید، دومین جای کثیف در هر خانه‌ای، سینک ظرفشویی آن است. اسکاچ ظرفشویی هم نقش اول را بازی می‌کند. میکروب‌هایی که از گوشت یا سبزیجات به خانه وارد می‌شوند، همه‌شان در همین محدوده تجمع می‌کنند. به همین خاطر است که وقتی با گوشت یا سبزیجات سروکار دارید، ابتدا باید تمام ظرف‌های درون سینک را بشویید و از جلوی دستتان بردارید. باید سینک ظرفشویی را به صورت روزانه با مایع شستشویتان بشویید. درباره اسکاچ هم می‌توانید آن را خیس کنید و پس از قراردادنش در یکی از این پلاستیک‌های محافظی که زیپ‌دار هستند، به مدت 2 دقیقه در مایکروفر قرار دهید یا از همان روش ساده که برای سینک ظرفشویی استفاده می‌کنید، استفاده کنید.

9.تمیز نگهداشتن پیشخوان آشپزخانه: چه روی میز آشپزخانه غذا را آماده می‌کنید و چه روی سنگ اوپن، ما به آن پیشخوان می‌گوییم و بهتر است پس از هر بار تهیه غذا آن را به خوبی پاک کنید. اول، با آب گرم و پارچه‌ای مناسب، تمام لکه‌هایی که می‌بینید و بقایای باقیمانده را تمیز کنید. سپس با مایعی صابونی که در باقت پیشخوان شما تاثیر منفی نمی‌گذارد، آن را پاک کنید. اجازه بدهید تا با هوا خشک شوند. حواستان باشد که به خاطر بی‌حوصلگی یا عجله کیف دستی، لپ‌تاپ، موبایل، نامه‌ها و مجله‌ها را روی این پیشخوان قرار ندهید.

10.داخل یخچال را فراموش نکنید: درون یخچال یا فریزر نیز احتیاج دارد که هر چند ماه یکبار به صورت کامل تمیز شود. یادتان نیست؟ هر کجا که بقایای غذا باقی بماند، احتمال فراوانی برای حمله میکروب‌ها وجود دارد. باید دیوارها، طبقه‌ها و در یخچال و فریزر را هر چند ماه یکبار با محلولی صابونی و آب گرم بشویید. درباره بوی یخچال و فریزر هم لازم نیست خودتان را به دردسر بیندازید، می‌توانید از محلول تلفیقی نصف آب و نصف سرکه سفید استفاده کنید. پس از شستشوی کامل، باید چند ساعت اجازه دهید تا هوا به درون یخچال و فریزر برود.

11.پاک کردن حمام: بالاخره به حمام و دستشویی رسیدیم، جایی که از ابتدای متن منتظرش بودید. برای این کار باید آب گرم را با محلول مخصوصی که خریداری کرده‌‌اید مخلوط کنید. وان، سینک، طبقه‌ها و دوش را با آن تمیز کنید. سپس با آب تمیز این محلول را از روی تمام آنها پاک کنید. برای خلاص شدن از لکه‌ها نیز می‌توانید از محلول جوش شیرین استفاده کنید. اما فراموش نکنید به جای آنکه دردسر اضافه بکشید، می‌توانید با پارچه‌ای حوله‌ای پس از هر بار دوش گرفتن، دیوارها را خشک کنید تا از شر قارچ‌ها و لکه‌ها خلاص شوید.

12.درپوش همه‌کاره: درپوش توالت‌های فرنگی را جدی بگیرید، مخصوصا زمانی که فکر می‌کنید ممکن است سیفون توالت کثافت را به تمام محوطه حمام پرتاب کند. برای آنکه از این احساس چرک‌آلود خلاص شوید، درنظر بگیرید که درپوش توالت باید تمام مدت پایین باشد. از طرف دیگر، باید هفته‌ای یکبار توالت فرنگی را تمیز کنید. می‌توانید با پارچه‌ای نم‌دار دوروبر آن را بشویید و سپس از برس مخصوص و مایع شوینده برای شستشوی درون کاسه دستشویی استفاده کنید.

13.اگر می‌خواهید هر روز تمیزکاری کنید: برای استفاده روزانه، مایع‌های ضدعفونی‌کننده شیمیایی چندان توصیه نمی‌شود. اما می‌توانید با کمی خلاقیت خودتان را از شر میکروب‌ها خلاص کنید. می‌توانید در یکی از همین اسپری‌های پلاستیکی که برای آب دادن به گل‌ها از آن استفاده می‌شود، با نسبت یک به ده سرکه سفید تقطیرشده بریزید و نه قسمت دیگر را با آب پر کنید. برای استفاده روزانه چنین محلولی بهتر است و استفاده آن در نزدیکی کودکان نیز مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند.

14.فرش و راهروها را فراموش نکنید: وقتی که با کفش به خانه وارد می‌شوید، در واقع تمام میکروب‌هایی که در بیرون از خانه از روی آنها رد شده‌اید با خود به خانه می‌آورید، همان میکروب‌هایی که می‌خواهید از شر آنها فرار کنید. برای تمیز کردن راهروها، زمین و فرش، بهتر است کفش‌هایتان را بیرون از خانه دربیاورید. اگر این کار برایتان ممکن نیست، فرش را جمع کنید و زمین را هفته‌ای یک یا دوبار بشویید.

منبع: WebMD

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha