رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ارایه آگاهی های ضروری و آموزش مداوم به مردم در مناطق آلوده و توزیع ماسک های با کیفیت و مناسب در مواجهه با ریزگردهای اهواز خبر داد و گفت: همه مراکز درمانی استان نیز برای ارایه خدمات به مراجعان در آماده باش کامل به سر می برند.

ماسک هایی که سرپوش آلودگی اهواز شدند

سلامت نیوز:  رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ارایه آگاهی های ضروری و آموزش مداوم به مردم در مناطق آلوده و توزیع ماسک های با کیفیت و مناسب در مواجهه با ریزگردهای اهواز خبر داد و گفت: همه مراکز درمانی استان نیز برای ارایه خدمات به مراجعان در آماده باش کامل به سر می برند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  خبرآنلاین؛ خوزستان برای سومین بار در دهه دوم بهمن ماه رنگ خاک به خود گرفت. خاک هایی که در همه جای این شهر پاشیده شده است از ماشین های در حال عبور در خیابان تا ریه های تک تک شهروندان. کارگروه ها پشت هم تشکیل شده و علت خشکسالی بیان شده است.

حتی شاخص آلودگی های اهواز به مرزی رسید که دستگاه های کنترل آلودگی هوا را شگفت زده کرد و از کار انداخت.

در طی روزهای گذشته پخش ماسک میان مردم جای تعطیلی های این شهر را گرفته بود. در ابتدا ادارات برای سهولت کار کارمندان خود این کار را کردند حالا آمبولانس ها و ماشین های هلال احمر دست به کار شده اند.

 خسرو صادق نیت،‌ رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دراین باره به ایرنا گفت: منشاء آلودگی هوای اهواز، داخلی است، از این رو دو اقدام در حوزه پیشگیری و درمان با هدف کنترل آسیب و درمان افراد با مشکلات قلبی و تنفسی تاکنون انجام شده است. ارایه آموزش های مداوم به مردم در خصوص نحوه مقابله با ریزگردها، آگاه سازی آنان نسبت به ساعات اوج حضور ریزگردها و شدت آلودگی و تشریح باید و نبایدهایی که مردم در این ساعات باید به آن توجه کنند تا کمترین آسیب متوجه آنها شود، از جمله اقدام های انجام شده است.

او گفت: تلاش شده در ارایه آموزش ها تمامی گروه های سنی با هر شرایط زندگی و شغلی مورد توجه قرار گیرند و آموزش های لازم به آنان ارایه شود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در کنار اقدام های آموزشی، در حوزه عملیاتی و تصمیم گیری نیز اقدام هایی مانند تعطیلی مدارس و اداره ها در روزهای شدت آلودگی با هدف کاهش آسیب های ریزگردها در منطقه ،صورت گرفته است.

او گفت : اطلاع رسانی ها از روش های مختلف بوده و از تمام ابزارهای اطلاع رسانی مانند صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری ها و تبلیغات محیطی و نصب آگهی های آموزشی و اطلاع رسانی ، بهره گرفته شده است.

صادق نیت گفت: برای افرادی که به هر دلیلی ناچار به حضور در هوای آلوده هستند، ماسک تدارک دیده شده و بین آنان توزیع شده است؛ در تهیه ماسک ها دقت شده است که کیفیت لازم را در مقابله با نوع ریزگردهای حاضر در منطقه داشته باشند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: در مواقعی که به یکباره شدت آلودگی به طور ناگهانی افزایش می یابد، در اقدامی فوری به تعداد کافی ماسک از طریق آمبولانس ها و ماشین های هلال احمر در سطح شهر بین مردم توزیع می شود تا افرادی که به طور ناگهانی حین انجام فعالیت های روزانه خود گرفتار آلودگی شدید ریزگردها شدند بتوانند تا حدودی از آسیب بیشتر در امان بمانند.

او همچنین از امکان تهیه این ماسک ها از داروخانه های هلال احمر در سطح منطقه خبر داد و گفت: افراد می توانند با مراجعه به داروخانه ها نیز با حداقل قیمت ماسک های استاندارد و مناسب مقابله با وضعیت آلودگی فعلی هوای منطقه را تهیه کنند، اگرچه ماسک ها به صورت رایگان و به میزان کافی نیز در مواقع مورد نیاز در سطح شهر توزیع می شود.

همه مراکز درمانی آماده باش هستند

صادق نیت در خصوص اقدام های درمانی صورت گرفته برای بیماران و افراد ناتوان که در مواجهه با ریزگردها دچار مشکل شده و به مراکز درمانی منتقل شده اند، گفت: تمام درمانگاه ها، پایگاههای اورژانس و بیمارستانهای منطقه در حال آماده باش هستند و با هماهنگی های انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی اهواز تمامی داروهای مورد نیاز اینگونه مراجعه کنندگان نیز تامین و در اختیار مراکز درمانی قرار داده شده است.

او ادامه داد: تمامی افراد مراجعه کننده و بیماران قلبی و تنفسی مورد مداوا قرار گرفته اند و با اقدام های فوریتی، تاکنون آماری مبنی بر افزایش مرگ و میر به دلیل مواجهه با ریزگزدها و آلودگی نداشته ایم اما مراجعه به مراکز درمانی به دلیل آلودگی هوا افزایش داشته است.

صادق نیت ضمن قدردانی از اقدام های دانشگاه علوم پزشکی اهواز از هماهنگی مستمر تیم های دانشگاهی و تیم معاونت بهداشت با هدف کنترل آسیب ناشی از آلودگی هوا و هجوم ریزگردها خبر داد و گفت: ارتباط با ستاد مرکزی به طور مستمر برقرار است و تمام اقدام ها در سطح مناطق آلوده با هماهنگی انجام می شود و جلسه های مشترک وزارت بهداشت با ستاد استان نیز به صورت مداوم برگزار می شود.

او ادامه داد: امیدواریم با آگاهی بخشی به مردم بتوان میزان آسیب های وارده در نتیجه مواجهه با ریزگردها و آلودگی شدید هوا را کاهش داد.

صادق نیت از مردم خواست کرد جز در مواقع اضطراری حدالامکان در روزهای آلوده از منازل خارج نشوند و اطلاعیه های ستاد مرکزی را نیز با جدیت دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha