پزشکان به چه مرداني سردمزاج مي‌گويند؟

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۱۱:۰۱ - کد خبر: 138470
پزشکان به چه مرداني سردمزاج مي‌گويند؟

سلامت نیوز: سردمزاجي اصطلاح عاميانه‌اي است که در ميان مردم براي مردان يا زناني که دچار کاهش يا فقدان ميل جنسي هستند، به کار مي‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، سردمزاجي يا کاهش ميل جنسي مفهومي علمي دارد و نمي‌توان به راحتي به هر کسي گفت سردمزاج. بايد شرح‌حال درستي از فرد گرفته شود تا منظورش از به کار بردن اين کلمه مشخص شود. هرگاه مردي که بيشتر از 20 سال سن دارد، ازدواج کند و فاصله بين دو رابطه زناشويي‌اش 10 روز يا بيشتر باشد، به او سردمزاج گفته مي‌شود.

ميل جنسي رابطه مستقيم با سن انسان‌ها دارد و اين ميل در هر 2 جنس با افزايش سن کاهش مي‌يابد ولي شدت کاهش متفاوت است. اگرتناسب نسبي در نيازها و تمايلات جنسي هر دو نفر وجود داشته باشد مشکلي نيست مشکل وقتي است که يکي از طرفين هر روز تمايل به برقراري رابطه زناشويي داشته باشد و ديگري هر ماه! اينجاست که موضوع سردمزاجي يا همان کاهش ميل جنسي مطرح مي‌شود. سردمزاجي 2 نوع است؛ اوليه که از همان روزهاي نخستين بعد از ازدواج، مرد مايل به برقراري روابط زناشويي با فاصله زياد است و سردمزاجي ثانويه. در اين نوع مرد از ابتدا چنين مشکلي نداشته و بعدها دچار کاهش ميل جنسي شده است. کاهش ميل جنسي ممکن است خفيف، متوسط يا شديد باشد. در نوع شديد ممکن است مرد ماه‌ها يا اصلا تمايلي به برقراري رابطه زناشويي نداشته باشد. سردمزاجي در آقايان خيلي زودتر آشکار مي‌شود، در حالي که در زنان به‌خصوص در مراحل خفيف معمولا پنهان باقي مي‌ماند.

عواملي مانند مشاغل نامناسب، مشغله فکري زياد، مشکلات زندگي، افسردگي و اضطراب و اختلال در رابطه عاطفي با همسر از مشکلاتي هستند که به روان مرد صدمه مي‌زنند و مي‌توانند باعث کاهش ميل جنسي او شوند.

از موارد مهمي که روي ميل جنسي تاثير مي‌گذارد، کاهش هورمون مردانه است. هورمون مردانه در سنين بالا به‌تدريج کاهش مي‌يابد و متعاقب آن ميل جنسي کمتر مي‌شود ولي گاهي در افراد جوان يا ميانسالان روند کاهش اين هورمون سريع است و مشکل‌هايي را براي مرد پديد مي‌آورد. مرداني که کاهش ميل جنسي تدريجي دارند، بهتر است سطح هورمونشان به روش آزمايشگاهي اندازه گرفته شود.

يکي ديگر از مواردي که باعث کاهش ميل جنسي مردان مي‌شود، مصرف داروهاي روانگردان است. اين داروها فقط بايد به وسيله پزشک تجويز شوند. در صورتي که بيماران با مصرف دارو دچار سردمزاجي شدند، بايد موضوع را به پزشک اطلاع دهند و هرگز نبايد خودسرانه اقدام به ترک دارو يا تغيير دوز آن کنند.

نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.09354s, 20q