چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 139045

باور اینکه کسی یا کسانی زباله های بیمارستانی را به رودخانه و دریا می ریزند دشوار است، آیا این اقدام عامدانه صورت می گیرد؟ کسی پاسخگوی رفتاری چنین خطرناک هست؟چطور می توان این همه سلامتی هزاران نفر را به بازی گرفت؟ نگاهی به این تصاویر بیندازید. حس فرو رفتن یکی از این سرنگ ها و سوزن های طبعاً آلوده به دست و پای شما یا فرزند خردسالتان که شما را وحشت زده نمی کند؟

عکس/دفع زباله های بیمارستانی در دریای خزر

سلامت نیوز: باور اینکه کسی یا کسانی زباله های بیمارستانی را به رودخانه و دریا می ریزند دشوار است، آیا این اقدام عامدانه صورت می گیرد؟ کسی پاسخگوی رفتاری چنین خطرناک هست؟چطور می توان این همه سلامتی هزاران نفر را به بازی گرفت؟ نگاهی به این تصاویر بیندازید. حس فرو رفتن یکی از این سرنگ ها و سوزن های طبعاً آلوده به دست و پای شما یا فرزند خردسالتان که شما را وحشت زده نمی کند؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از زیست بوم، آلودگی های نفتی، ورود فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی به دریای خزر، صیادی های گاه بی رحمانه و حتی آلودگی نوری هر بار این عرصه ارزشمند را تهدید می کرد اما تخلیه مستقیم زباله های عفونی بیمارستان ها و مراکز درمانی به رودهای منتهی به دریای خزر و سواحل از سوی دیگر فاجعه زیست محیطی دیگری را رقم زده است که با توجه به اثراتش می توان آن را یک جنایت تمام عیار قلمداد کرد.

 در حالیکه میان کارشناسان در خصوص آلوده بودن ریزگردها به رادیواکتیو اختلاف نظرهایی وجود دارد اما هیچکس حتی با اندکی سواد و دانش در مورد خطرات زباله های بیمارستانی تردیدی ندارد.

 بهنمیر یکی از شهرهای شهرستان بابلسر در استان مازندران است. منطقه ساحلی بهنمیر که به عنوان منطقه نمونه گردشگری استان مازندران تعیین شده بود، مدتی است که چهره اسف باری به خود گرفته است.

در خطوط ساحلی این منطقه زباله های بیمارستانی مانند سرنگ های آلوده و مصرف شده، سرم، لباس های بیمارستانی، شیشه های دارو ... به تعداد زیاد و قابل توجهی مشهود است که ناشی از دفع غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله های عفونی بیمارستان ها و مراکز درمانی و رهاسازی آنها به درون رودخانه هایی است که به خزر می ریزند.

دفع زباله های بیمارستانی در دریای خزر

باور اینکه کسی یا کسانی زباله های بیمارستانی را به رودخانه و دریا می ریزند دشوار است، آیا این اقدام عامدانه صورت می گیرد؟ کسی پاسخگوی رفتاری چنین خطرناک هست؟چطور می توان این همه سلامتی هزاران نفر را به بازی گرفت؟ نگاهی به این تصاویر بیندازید؟ حس فرو رفتن یکی از این سرنگ ها و سوزن های طبعاً آلوده به دست و پای شما یا فرزند خردسالتان که شما را وحشت زده نمی کند؟

اگر چه محیط دریا دارای ویژگی خود پالایی است اما زمانی که سطح آلودگی در آب، از حد استاندارد خود تجاوز کند، خاصیت پالایش مختل شده و تاثیرات منفی حاصل از گسترش آلاینده ها در محیط شیوع پیدا می کند و به دنبال بروز این امر آلاینده ها در محیط دریا انباشته شده و در یک چرخه مرتبط بین انسان و محیط زیست به طور مداوم در گردش باقی مانده و نه تنها از میراث طبیعی قربانی می گیرد بلکه به طور مستقیم بر سلامت انسانی تاثیر منفی می گذارد.
یک جنایت در دریای خزر + تصاویر

عدم مدیریت پسماندهای عفونی، وضعیت اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی منطقه را به شدت تحت تأثیر خود قرار خواهد داد که به اختصار به آن می پردازیم:

اکولوژیکی:

آلودگی های عفونی ناشی از این زباله ها به سادگی و با سرعت در سطح گسترده ای از محیط، پراکنده و با شیوع بیماری ها حیات انسانی، گیاهی و جانوری را با خطر نابودی و بروز بحران مواجه می سازد. آلودگی های میکروبی مرگ ماهی ها و جلوگیری از باروری تخم های آنها را در پی دارد.

به دلیل بالا بودن سطح آب های زیرزمینی در استان های شمالی کشور احتمال خطر نفوذ آلودگی ها به درون سفره های آب زیرزمینی بسیار زیاد است از این رو آلاینده های عفونی به آسانی در سطح آب های زیر زمینی نفوذ کرده و به تبع آن منابع آب و خاک منطقه آلوده شده و این آلودگی ها از محیطی به محیط دیگر انتقال می یابد.

ورود آب های آلوده به آلاینده های عفونی، صنعت کشاورزی منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است و از این طریق آلودگی های میکروبی وارد چرخه مواد غذایی و حیات مردم می شوند.

اجتماعی:

وجود این زباله ها زیبایی طبیعی منطقه را تهدید کرده و صنعت توریسم را تحت اثر خود قرار می دهد. اطراف نوار ساحلی بهنمیر به شدت آلوده هستند و مردم در هنگام شنا و تفریح در این ساحل، در معرض بیماری های مختلف قرار می گیرند و این می تواند منجر به تعطیل شدن شناگاه ها و درنتیجه کاهش گردشگران به این منطقه شود.

اقتصادی:

علاوه بر آن که کاهش توریسم و تعطیلی شناگاه ها سبب ضرر و زیان های اقتصادی برای مراکز گردشگری می شود، باید به این نکته اشاره کرد که دریای خزر و آبزیان آن نقش به سزایی در اقتصاد کشور داشته و جزء منابع با اهمیت و درآمد زا محسوب می شوند. آلودگی دریا و نابودی نسل ماهیان خاویاری برای میلیون‌ها ایرانی که در سواحل خزر زندگی می‌کنند، زیان‌های اقتصادی جبران ناپذیری ‌به بارخواهد آورد. از این رو شیوع آلودگی های عفونی و میکروبی در رودخانه ها و دریا، تأثیر مستقیم بر درآمد زایی از طریق پرورش و صید ماهی دارد و بی توجهی به این امر ضررهای جبران ناپذیری را نه تنها بر اقتصاد منطقه بلکه در سطح کشور وارد می کند.

توسعه نامتوازن شهرها، تراکم بیش از حد جمعیت در اکثر نواحی ساحلی، ضعف مدیریتی در رابطه با جانمایی درست و ساماندهی این مناطق، توسعه روزافزون گردشگری و صنعت توریسم، عدم مدیریت صحیح در رابطه با دفع فاضلاب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی از دیگر دلایل آلودگی خزر عنوان شده است.

تقریباً تمام شهرهای استان‌های شمالی با مشکل جمع‌آوری و بازیافت استاندارد زباله روبرو هستند انتظار می رود مسئولان استان هر چه سریع‌تر اقدام کنند تا از شیوع بیماری‌های واگیر و فاجعه بهداشتی جلوگیری شود.

دفع زباله های بیمارستانی در دریای خزر

دفع زباله های بیمارستانی در دریای خزر

دفع زباله های بیمارستانی در دریای خزر

دفع زباله های بیمارستانی در دریای خزر

دفع زباله های بیمارستانی در دریای خزر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha