دولت های گذشته ، وعده های زیادی در خصوص زنان سرپرست خانوار و رسیدگی به وضعیت آنها داده اند. پرداخت حق اولاد و عائله مندی به تمام زنان شاغل سرپرست خانوار توسط دولت، اعطای وام 10 میلیونی به زنان سرپرست خانوار، کاهش ساعت کار این زنان، تامین امنیت شغلی و دیگر وعده های ناتمام، طرح هایی هستند که دولت ها در سخن مطرح کردند اما در عمل از پس انجام آن بر نیامده و دست آخر نیز لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار که در دولت دهم مطرح شده بود، به نتیجه نرسید.

زخم و رنج و غیرت، حکایت زنان سرپرست خانوار

سلامت نیوز:دولت های گذشته ، وعده های زیادی در خصوص زنان سرپرست خانوار و رسیدگی به وضعیت آنها داده اند. پرداخت حق اولاد و عائله مندی به تمام زنان شاغل سرپرست خانوار توسط دولت، اعطای وام 10 میلیونی به زنان سرپرست خانوار، کاهش ساعت کار این زنان، تامین امنیت شغلی و دیگر وعده های ناتمام، طرح هایی هستند که دولت ها در سخن مطرح کردند اما در عمل از پس انجام آن بر نیامده و دست آخر نیز لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار که در دولت دهم مطرح شده بود، به نتیجه نرسید.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان نوشت: به او می آید صاحب عروس و داماد باشد.«همه همین تصور را دارند، دیگرکمرم خم شده؛ افسردگی و هزار درد و رنج زندگی.کسی چه می داند یک زن تنها چطور می تواند زندگی کند در حالی که هیچ حمایتی نمی شود...»کم نیستند زنانی که تجربه چنین زندگی را دارند، این ها زنانی هستند که به دلیل فوت ،طلاق،زندانی بودن یا از کار افتادگی همسر و... با نام زن سرپرست خانوار معرفی می شوند.

وقتی می گوید38 سال دارم ذهنم به عمق مشکلاتش می رود، حدود یک ماه قبل، در چهار شنبه بازار بیرجند در میان یک جمع مردانه دیدمش، از کسادی کسب و کارش، به دلیل حضور فروشندگان غیر بومی گلایه داشت و از کار و کاسبی اش دفاع می کرد.« 25ساله بودم که به اصرار مادرم با یک مرد که بعد متوجه شدم معتاد است ازدواج کردم و دو سال قبل، پس از تحمل سال ها سختی و مشکلات از مهریه ام گذشتم و طلاق گرفتم، حالا هم در یک خانه استیجاری به تنهایی زندگی می کنم و به هیچکس متکی نیستم».

مثل یک مرد کار می کند تا بتواند اجاره خانه و اقساط وامی که از کمیته امداد گرفته را بدهد . از بد روزگار 6میلیون تومان از اجناس مغازه اش به سرقت رفته وحالا باید به هر دری بزند تا این پول را برگرداند.آشپزی برای مردم ،دستفروشی و انجام کارهای سخت در خانه های این و آن؛ از نگاه های سنگین و حرف های نیشدار فامیل و غریبه و آشنا دلگیر است.او از تعصبات مذهبی اش می گوید و این که در مقابل هر آسیبی زود نمی‌شکند. از حمایت ها چندان دل خوشی ندارد و شانه هایش زیر بار ناملایمات دردناک شده است.این زن و 24هزارو 492زن دیگر در خراسان جنوبی به دلایل مختلف یک تنه بار خانواده را به دوش می کشند، هم پدر هستند هم مادر و سرپرستی می کنند.معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره)خراسان جنوبی می گوید: 54درصد زنان سرپرست خانوار، شهری و 46درصد روستایی هستند ، در مجموع 67درصد این زنان از حمایت های کمیته امداد برخوردارند.«علی اکبر نخعی» متوسط سن زنان سرپرست خانوار استان را 41تا 58سال عنوان واعلام می کند:فوت ،طلاق و زندانی همسر،عمده دلیل زیرپوشش قرار گرفتن این افراد است.وی پرداخت وام کمک معیشت،اشتغال و کارگشایی ،بیمه تامین اجتماعی،کمک به ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار،ارائه آموزش های فنی و حرفه ای و... را ازجمله مهمترین خدمات مستمر و غیر مستمر ارائه شده به زنان سرپرست خانوار می داند.وی خاطر‌نشان می کند: با توجه به برنامه های مختلف اجرایی در این نهاد،تمامی برنامه ها در راستای توانمند سازی است وارائه هر گونه خدمتی در کمیته امداد مشروط به تاثیر گذاری آن در چرخه توانمند سازی است.

وی ارائه خدمات مشاوره ای،توجه به آموزش خانواده در زمینه های اعتقادی-مذهبی و مهارت های زندگی، تلاش برای توانمندی و ایجاد اشتغال پایدار برای این زنان و... را از دیگر برنامه ها عنوان می کند.وی با بیان این که در دولت های گذشته پرداخت یارانه نقدی به سرپرستان کمک بسیار خوبی بوده است تا بتوانند مشکلات اقتصادی این افراد را کاهش دهند تلاش ها برای مسکن دار شدن آن ها ،افزایش کمک معیشت و بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و بیمه تامین اجتماعی زنان شهری را در اولویت برنامه های این نهاد حمایتی اعلام می کند.

وی همچنین گفت: معافیت فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار، کمک به تعرفه های نظام وظیفه، آموزش فنی و حرفه ای و پرداخت وام اشتغال به فرزندان زنان سرپرست از دیگر موارد برای حمایت از این افراد می باشد. دوهزارو 168زن سرپرست خانوار با میانگین سنی 25تا 70سال از خدمات بهزیستی خراسان جنوبی بهره مند هستند که این تعداد 5درصد جامعه هدف این نهاد حمایتی را تشکیل می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان این مطلب می گوید: 70 درصد این زنان به دلیل فوت یا از کار افتادگی همسرانشان زیر پوشش هستند ودلیل زیر پوشش قرار گرفتن 16درصد این تعداد طلاق است.«محمد حسن اکبری مطلق» توانمندی این زنان در ابعاد اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی را از اولویت های بهزیستی عنوان می کند و می افزاید: وام خود اشتغالی و مشاغل خانگی، سرمایه کار بلاعوض، هزینه آموزش حرفه و شغل و...برای این زنان پرداخت می شود.

وی با بیان این که پارسال 315 زن سرپرست خانوار از چرخه حمایت بهزیستی خارج شدند از بازتوانی 138 سرپرست زن در 6 ماه امسال خبر می دهد.وی رقم مستمری زنان سرپرست خانوار را براساس بعد خانوار از 53تا 100هزار تومان اعلام و خاطر نشان می کند:ودیعه و ساخت مسکن برای این افراد از طریق عضویت درتعاونی مسکن مددجویان و معلولان پی گیری و انجام می شود،علاوه براین تامین بیمه،هزینه های تحصیل و درمان و... از دیگر حمایت ها برای این گروه است. وی به برنامه های بهزیستی برای کاهش جمعیت این زنان اشاره و خاطرنشان می کند:با استفاده از توانمندسازی خانواده از طریق بالا بردن توان اقتصادی و اجتماعی وبرنامه ریزی برای ازدواج مجدد و موفق تعداد زنان سرپرست خانوار زیر پوشش کاهش می یابد و افراد نیازمند و دارای شرایط جایگزین می‌شوند که در استان 20نفر پشت نوبت هستند. به گفته وی،حمایت ها در دولت های گذشته به این افراد مالی بود و اکنون علاوه بر حمایت های مالی به صورت بیمه ای نیز حمایت می شوند و برای بازتوانی آن ها وفرزندانشان نیز برنامه وجود دارد. ایجاد طرح خدمات مالی خرد برای گروه های تحت حمایت با هدف کاهش فقر نسبی در ابعاد مختلف و توسعه عدالت اجتماعی از طریق فراهم کردن زمینه دسترسی گروه های هدف کم درآمد و بدون ضامن به تسهیلات بانکی همچنین توسعه کسب و کار های کوچک از برنامه های جدید بهزیستی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار است.

[quote-right]دولت های گذشته ، وعده های زیادی در خصوص زنان سرپرست خانوار و رسیدگی به وضعیت آنها داده اند. پرداخت حق اولاد و عائله مندی به تمام زنان شاغل سرپرست خانوار توسط دولت، اعطای وام 10 میلیونی به زنان سرپرست خانوار، کاهش ساعت کار این زنان، تامین امنیت شغلی و دیگر وعده های ناتمام، طرح هایی هستند که دولت ها در سخن مطرح کردند اما در عمل از پس انجام آن بر نیامده و دست آخر نیز لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار که در دولت دهم مطرح شده بود، به نتیجه نرسید. [/quote-right]

افزایش طلاق و کاهش سن زنان سرپرست خانوار

دولت های گذشته ، وعده های زیادی در خصوص زنان سرپرست خانوار و رسیدگی به وضعیت آنها داده اند. پرداخت حق اولاد و عائله مندی به تمام زنان شاغل سرپرست خانوار توسط دولت، اعطای وام 10 میلیونی به زنان سرپرست خانوار، کاهش ساعت کار این زنان، تامین امنیت شغلی و دیگر وعده های ناتمام، طرح هایی هستند که دولت ها در سخن مطرح کردند اما در عمل از پس انجام آن بر نیامده و دست آخر نیز لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار که در دولت دهم مطرح شده بود، به نتیجه نرسید. دکتر«امان ا... قرایی مقدم » جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران،کاهش سن زنان سرپرست خانوار را حاصل از افزایش طلاق در سنین پایین می داند.

وی می گوید: بیشتر طلاق ها در سنین 18 تا 25 سال اتفاق می افتد و در پی آن، میزان زنان کم سن و سالی که بی سر و سامان شده یا به سرپرست خانوار تبدیل می شوند ، بیش از گذشته است. این پژوهشگر حوزه اجتماعی، کاهش سن زنان سرپرست خانوار را موجب افزایش آسیب ها پیرامون این زنان می داند و با تاکید بر اینکه این زنان جوان هستند، هنوز ریشه آرزو در آن ها نخشکیده و در برابر مشکلات نیز آسیب پذیر تر و شکننده تر هستند، هشدار داد که آن ها در معرض خطرات بی شماری از جمله فحشا، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر قرار دارند که ممکن است به راحتی پای در راه آن بگذارند. «قرایی مقدم» معتقد است که کمک به این زنان بسیار ضعیف است و با حمایت های مالی اندک نمی توان این زنان را حمایت کرد. وی اشتغالزایی برای این زنان را حمایت واقعی می نامد و تاکید می کند که راهکار تنها همین است و هر چه بخواهیم برای این زنان انجام دهیم، اشتغالزایی و تامین امنیت شغلی در اولویت است.این جامعه شناس از فقر به عنوان مهم ترین مشکل این زنان نام می برد و می گوید: تامین هزینه زندگی، تنگنای بسیاری برای این افراد ایجاد می کند که ممکن است از آن ها به خاطر فراهم کردن حداقل ها برای افرادی که تحت سرپرستی خود دارند، شخصیتی بسازد که در واقع آن نیستند.

نظام حمایتی زنان سرپرست خانوار کارآمد نیست

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران هم با تاکید بر این که نظام حمایتی زنان سرپرست خانوار فراگیر و کارآمد نیست‌می گوید: میزان پرداختی نظام های حمایتی به خانواده یک نفره ۵۰۰ هزار ریال است در حالی که باید یک سوم حقوق کارمندان دولت یعنی دو میلیون ریال به آنان پرداخت شود.به گفته «سیدحسن موسوی چلک» ،بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۷۵ یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود داشت که این میزان در سال ۹۰ به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.«موسوی چلک» با بیان اینکه هر ساله شاهد افزایش میزان زنان سرپرست خانوار در کشور هستیم، افزود: یکی از مهمترین علل افزایش این زنان طلاق است.رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه می دهد: بر اساس دستورالعمل سازمان های حمایتی زنان سرپرست خانوار شامل زنان بیوه، زنان مطلقه (اعم از زنانی که پس از طلاق به تنهایی زندگی می کنند یا به خانه پدری بازگشته، ولی خود امرار معاش می کنند)، همسران مردان معتاد، همسران مردان زندانی، همسران مردان بیکار، همسران مردان مهاجر، همسران مردانی که در نظام وظیفه مشغول خدمت هستند، همسران مردان از کار افتاده، زنان خود سرپرست (زنان سالمند تنها)، دختران خودسرپرست(دختران بی سرپرستی که هرگز ازدواج نکرده اند) هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha