سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷

معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعتیاد را عامل ۷۰ درصد همسرآزاری‌ها و ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها اعلام کرد و گفت: با وجودی که کودکان معتاد نباید برای درمان به کمپ ها ارجاع داده شوند، اما به دلیل نبود تشکیلات پزشکی مشخص امکان بستری شدن آنها در بیمارستان ها وجود ندارد.

سلامت نیوز:معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعتیاد را عامل ۷۰ درصد همسرآزاری‌ها و ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها اعلام کرد و گفت: با وجودی که کودکان معتاد نباید برای درمان به کمپ ها ارجاع داده شوند، اما به دلیل نبود تشکیلات پزشکی مشخص امکان بستری شدن آنها در بیمارستان ها وجود ندارد.

دکتر حبیب‌الله مسعودی فرید، با بیان این که در کودک‌آزاری‌های شدید اعتیاد همواره نقش پررنگ‌تری نسبت به سایر عوامل داشته، به ایسنا گفت: براساس آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان در سال‌های اخیر ثابت بوده اما میزان آن تشدید شده است، برای مثال ترکیبات مت‌آمفتامینی و چند مصرفی جای خود را به مواد مخدر سنتی همانند تریاک داده‌اند و البته سن ابتلا نیز کاهش پیدا کرده است، به همین دلیل باید پژوهش‌ها در این خصوص افزایش پیدا کند تا بتوان تمامی آمارها را براساس مستندات اعلام کرد.او اعتیاد نوجوانان را مربوط به سنین بالای ۱۶ سال دانست و گفت: در آسیب‌های اجتماعی فقط تعداد و کمیت مهم نیست بلکه شدت آسیب ملاک است. بر این اساس کودک پنج شش ساله‌ای که به هر طریقی اعتیاد دارد زمانی که وارد فرایند ترک اعتیاد می‌شود علائم خیلی شدیدتری نسبت به بزرگسالان داشته و تاثیرات اعتیاد بر او به مراتب بیشتر است.

او ادامه داد: وزارت بهداشت باید ساختار درمانی مناسبی برای ترک اعتیاد این کودکان ایجاد کند، درمان این کودکان نیازمند نگاه پزشکی است و پس از آن کودک می تواند وارد سیستم‌های روانشناسی و مددکاری سازمان بهزیستی ‌شود.فرید با اشاره به اعتیاد کودکان زیر ۱۰ سال گفت: هرچند تعداد کودکان معتاد بسیار کم است اما به علت بروز عوارض شدید اعتیاد در کودکان باید به آن توجه ویژه شود. به همین دلیل اگر حتی یک کودک چهار پنج ساله در جامعه اعتیاد داشته باشد حساسیت بسیار بیشتری را نسبت به اعتیاد ۱۰۰ نفر بزرگسال ایجاد می کند.

معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان این که احتمال مصرف موادمخدر، دخانیات و حتی HIVمثبت در کودکان خیابانی و هم چنین زنان آسیب دیده بیش از دیگران است، گفت: اعتیاد عامل ۶۰ تا ۷۰ درصد همسرآزاری‌ها و ۳۰ تا ۳۵ درصد کودک آزاری‌ها است.

فرید افزود: ترک اعتیاد کودکان کار خیلی سختی نیست و نیاز به مراکز جداگانه آنچنانی هم ندارد. هرچه اعتیاد در سن پایین‌تری شروع شود آسیب مغزی جسمی و ماندگاری آن بیشتر است به همین دلایل باید در موضوع اعتیاد نوجوانان و کودکان بسیار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha