چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

دانشمندان با دستکاری و ایجاد تغییرات در ذهن موش‌ها موفق شدند خاطرات مصنوعی مثبت ایجاد کنند. این مطالعه می‌تواند ابزاری برای درمان انواع افسردگی و فراموش‌ کردن خاطرات دردناک ریشه‌دار پس از حوادث برای انسان‌ها باشد.

سلامت نیوز: دانشمندان با دستکاری و ایجاد تغییرات در ذهن موش‌ها موفق شدند خاطرات مصنوعی مثبت ایجاد کنند. این مطالعه می‌تواند ابزاری برای درمان انواع افسردگی و فراموش‌ کردن خاطرات دردناک ریشه‌دار پس از حوادث برای انسان‌ها باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت نیکو، دانشمندان در مرکز تحقیقاتی CRNS پاریس کار بسیار جالبی را انجام داده‌اند. آنها برای اولین بار، احساس مثبت مصنوعی در ذهن موش ایجاد کرده‌اند که احتمالا درمان جدیدی برای افسردگی به شمار می‌آید. این مطالعه تحقیقاتی نشان داد که می‌توان خاطراتی خوش که در حقیقت مصنوعی است را در موش‌ها و در هنگام خوابشان ایجاد کرد.

دانشمندان در اولین اثبات امکان دستکاری ذهن در زمان خوابیدن موفق شدند. این کار بدین صورت بود که احساسات مثبت درباره یک مکان خاص بر روی ذهن حیوان نوشته شد که باعث می‌شود وقتی حیوان از خواب بیدار شد به امید یافتن یک هدیه درجستجوی آن مکان باشد.

دانشمندان معتقدند این کشف جدید مسیر را برای درمان انواع افسردگی هموار سازد و کمک کند بیماران بر افسردگی و خاطرات دردناک ریشه‌دار خود غلبه کنند. 

کریم بنچنان متخصص علوم و اعصاب که این تیم تحقیقاتی را سرپرستی می‌کند، گفت: ایده انجام این کار از اینجا ناشی شد که بتوان ابزاری برای درمان اختلال استرس پس از حادثه درست کرد.

یکی دیگر از متخصصین علوم و اعصاب از مرکز تکنولوژی ماساچوست که در این مطالعه شرکت داشت با توصیف شگفت‌انگیز بودن این کار، گفت: کشف جدید یعنی کمی تسلط پیدا کردن بر فعالیت و نحوه کارکرد مغز که در آینده امکان کاهش خاطرات تلخ پس از حادثه را تسهیل می‌کند.

در این مطالعه‌ای، دانشمندان دو الکترود را در مغز موش‌ها – یکی در نقطه هیپوکامپوس و دیگری در مرکز مغز یعنی اولی در نقشه برداری از مکان‌ها و دومی در مرکز تشویق کننده مغز – کار گذاشتند.

دانشمندان دستکاری‌ها را در سلول‌های اعصاب مکان یاب به وجود آوردند و موش‌ها نیز در هنگام خواب به توالی فعالیت‌های مغز خود خوب پاسخ دادند و آنها را در بیداری تکرار کردند.

اگرچه که خاطره از یک مکان در هنگام خواب برای موش حالت خنثی داشت اما مغز آنها یاد گرفته بود که در زمان بیداری این خاطره را به اتفاق خوشایندی مرتبط سازد.

بنچنان ادامه می‌دهد: وقتی که موش از خواب بیدار می‌شود مستقیم به سراغ آن مکان می‌رود گویی که منتظر یک هدیه است. این مطالعه نشان می‌دهد محتوای واقعی و محتوای احساسی ذهن ما در نقاط مختلفی ذخیره می‌شوند که هر کدام به صورت مستقل تغییر داده می‌شوند. 

نتایج این تحقیق، پایه‌ای برای یک ابزار غیرتهاجمی در دستکاری ذهن انسان است. همچنین علاوه بر الکترود از یک اسکن MRI نیز می‌توان برای تشخیص اینکه آیا شخص خاطره خاصی را در هنگام خواب تکرار می‌کند یا خیر، استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha