سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷

سلامت نیوز: اعتیاد یک بیماری جسمی روانی و اجتماعی است و نباید جنبه اجتماعی را نادیده گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،معمولا انسان‌ها در ارتباطاتی که دارند از یکدیگر الگو می‌گیرند و مشکلاتی پیدا می‌کنند و ممکن است برخی از آنها در شرایط بد اعتیاد بیفتند.

یکی از ریشه‌های اساسی اعتیاد هیجان و عاطفه است و اگر فردی نتواند هیجانات خود راکنترل کند به سمتی تمایل پیدا می‌کند که بتواند این هیجانات را تنظیم کند و یکی از مسائل برای این کار می‌تواند مسائل فرهنگی و هنری باشد و موسیقی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به آن پناه ببرد و گاه موسیقی گریزگاهی برای جوانی می‌شود که از زندگیش راضی نیست.

مساله تنظیم هیجانات و اوقات فراغت برای شهروندان جامعه مهم است. بنابر این هم هنر و هم فرهنگ می‌تواند در آگاهی دادن به جامعه موثرباشد؛ آگاهی به معنی اینکه بگوییم اعتیاد بد است ومواظب باشید فقط یک شعار است و آگاهی باید درحدی باشد که بتواند موضوعی را به رفتار تبدیل کند و باعث رفتار بازدارنده شود. در این صورت است که می‌توانیم بگوییم که یک واکسیناسیون روانی اتفاق افتاده و فرد می‌تواند درشرایط سالم هیجانات خود را تنظیم کند و استرس‌های خود را با آموزش‌هایی که در جامعه داده می‌شود مانند آموزش مهارت‌های زندگی حل کند.

حالا ما می‌بینیم که عده‌ای از هنرمندان تصمیم گرفته‌اند درحل اعتیاد به‌عنوان معضل اجتماعی کمک کنند و برای سلامتی جامعه قدم بردارند که بسیار مثبت است اما به اعتقاد من به عنوان یک دانشگاهی این اتفاقات اگر در بخش پیش آزمون و پس آزمون ارزیابی نشود و پس از پخش آلبوم موسیقی یا مقاله یا برگزاری همایش‌ها و... بررسی نشود هضمش برای من مشکل است.

یکی ازفرزانگان جمله‌ای دارد با این مضمون که تا اینگونه فعالیت‌ها ارزیابی نشود، ارزش ندارد. باید ارزیابی کرد و فهمید که چقدر اثر دارد و در یک گزارش میدانی سوال شود که این کار چقدر تاثیر داشته؟ و در ذهن شما چقدر موثر بوده و درمورد کسانی که دچاراعتیاد شده‌اند و گرفتار این دام شده‌اند چقدر تاثیر داشته است؟ و اثر این موسیقی آیا می‌تواند تغییر رفتار ایجاد کند و شوق تغییر را به‌وجود آورد؟

اگر مشخص شود که این تغییر اتفاق افتاده باید در تابلو‌های شهر نوشت که ما این کار را کرده‌ایم و موثر بوده است و اثرگذاری را مشاهده کرده‌ایم. به اعتقاد من نفس‌عمل انتشار موسیقی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و افزایش سطح اطلاع افراد جامعه نسبت به این آسیب‌ها خوب است و نقدی برای آن جایز نیست اما حتما باید فیدبک آن را درجامعه ببینیم و اگر ارزیابی شود باید به ستاد مبارزه با موادمخدر و هنرمندان تبریک گفت که باعث ایجاد همدلی و جامعه‌پذیری شده‌اند و نام این کار را باید هنر جامعه‌نگر بگذاریم اما مهم این است که ببینیم که این کار به‌مثابه یک خیابان یک‌طرفه بوده یا گیرنده‌ها و جامعه هدف و جوان‌ها به اثرگذاری موسیقی پی برده‌اند یا نه.

به‌هر حال زبان ابزار تنظیم رفتار است و موسیقی هم می‌تواند هیجانات را صاف کند و روح و روان را صیقل دهد و می‌شود. فرهنگ باید اکتیو و فعال باشد نه یک فرهنگ تسلیم‌پذیر که سرنوشت خود را با این بهانه که محتوم است بپذیرد. فرهنگ باید محرکی باشد برای خودشکوفایی مردم و ارتقای ارتباطات سالم و موثر با طبیعت و انسان‌ها و کمک می‌کند آسیب کمتر شود و فرهنگ سالم که بتواند روح را صیقل بدهد دیگر روح آسیب نمی‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha