یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 142863

سیزده‌ به در که از راه می‌رسد، خانواده‌های ایرانی به اتفاق هم به بوستان‌ها و جنگل‌ها و تفریحگاه‌های مختلف می‌روند تا در روز طبیعت از بودن در کنار درختان و گل‌ها لذت ببرند.آشنایی با روز طبیعت یكی از عادات خوب خانواده‌های ایرانی در این روز مصرف كاهو و سكنجبین است كه از قدیم‌الایام با شروع فصل گرم سال بر استفاده از آن تأكید و سفارش شده و تجربه‌های طب سنتی نشان داده است كه مصرف سكنجبین در فصل بهار خواص درمانی دارد و از بروز برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌كند.

سكنجبین خانگی بسازید

سلامت نیوز: سیزده‌ به در که از راه می‌رسد، خانواده‌های ایرانی به اتفاق هم به بوستان‌ها و جنگل‌ها و تفریحگاه‌های مختلف می‌روند تا در روز طبیعت از بودن در کنار درختان و گل‌ها لذت ببرند.آشنایی با روز طبیعت یكی از عادات خوب خانواده‌های ایرانی در این روز مصرف كاهو و سكنجبین است كه از قدیم‌الایام با شروع فصل گرم سال بر استفاده از آن تأكید و سفارش شده و تجربه‌های طب سنتی نشان داده است كه مصرف سكنجبین در فصل بهار خواص درمانی دارد و از بروز برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌كند.

چرا مصرف كاهو و سكنجبین در فصل بهار به یك برنامه ثابت تبدیل شده است؟سكنجبین یا در واقع سركه و انگبین، مخلوطی است از سركه و عسل كه به میزان و مقدار معین با هم مخلوط می‌كنند و شربتی خوش‌گوار و معطر و فرح بخش به‌وجود می‌آورند.
با خواص سكنجبین آشنا شویدسكنجبین باعث دفع رطوبت زاید از معده و روده‌ها می‌شود و نقش مهمی در تقویت دستگاه گوارش دارد.در تهیه این شربت از سركه استفاده می‌شود و سركه قابلیت نفوذ بالایی دارد؛ به مفاصل هم نفوذ كرده و مواد و رطوبت مفاصل را از بین می‌برد، همچنین باعث تحلیل رطوبت بد بدن می‌شود.
این شربت برای حفظ سلامت افراد گرم مزاج بسیار مفید بوده و باعث ایجاد سردی در كبد‌های گرم می‌شود.خاصیت مهم سكنجبین رفع عطش است و مصرف آن در روزهای گرم از تشنگی مفرط جلوگیری می‌كند. این شربت گرفتگی عروق را رفع و معده را تقویت كرده و از صفرای رقیق پاك می‌كند.


سكنجبین خانگی بسازید

برای تهیه سكنجبین، این مواد را لازم دارید: سركه2 لیوان، عسل 5 لیوان، آب 4 لیوان ولی مقدار آن به غلظت مورد نظر شما بستگی دارد.ابتدا سركه و عسل و آب را مخلوط كرده بجوشانید و كف آن را بگیرید تا به یك‌چهارم برسد و به قوام برسد، ‌البته عده‌ای معتقدند آنقدر باید بجوشد تا یك پنجم مخلوط باقی بماند. هر زمان به غلظت مورد نظر رسید سكنجبین شما آماده است و می‌توانید پس از خنك شدن، آن را به‌صورت شربت و یا با كاهو میل كنید. در تهیه سكنجبین می‌توان از عرق نعناع یا از خود نعناع هم استفاده كرد تا از عطر و خواص آن بهره‌مند شد.
مصرف كاهو با سكنجبین باعث افزایش اشتها می‌شود.اگر آب پخته كاسنی را با سكنجبین میل كنید بهترین داروی تب‌های طولانی و مداوم است.
یك نكته مهم مصرف سكنجبین برای افرادی كه سرفه می‌كنند مناسب نیست و سرفه آنها را تشدید می‌كند.
 
همشهری آنلاین/لعیا باختری؛ متخصص طب سنتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha