وزیر بهداشت، با بیان این كه رقم استحصال شده از محل افزایش قیمت دخانیات با رقم پیش بینی شده وزارت بهداشت برای آن متفاوت است، گفت:‌ تلاش می‌كنیم موانع موجود بر سر راه وصول درآمدها را از طریق مكاتبات با وزارتخانه‌های اقتصاد و صنایع و گمرك شناسایی كنیم تا بدین ترتیب فاصله درآمد پیش بینی تا وصولی به حداقل برسد.

دكتر كامران باقری لنكرانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه در سال گذشته كمتر از 60 میلیارد تومان از محل مالیات بر دخانیات به حوزه سلامت اختصاص یافت، اظهار كرد: اما پیش بینی ما رقمی معادل 150 میلیارد تومان بود.

وی، با بیان این كه از این 60 میلیارد تومان اعتبار، نیمی به اعتبارات هزینه‌ای و نیمی به تملك دارایی‌ها اختصاص یافت، افزود:‌ این 60 میلیارد تومان طبق دستور قانونی هزینه شد.

وزیر بهداشت، در ادامه توضیح داد: این اعتبار در تقویت زیر ساخت‌های شبكه بهداشت و درمان، مبارزه با بیماری‌های تنفسی و مبارزه با گسترش استعمال دخانیات و كمك به سازمان‌های مردم نهاد هزینه شد.

دكتر لنكرانی، با اشاره به مصرف سالیانه 50 میلیارد نخ سیگار در كشور گفت: این میزان مصرف، هزینه‌ای جبران ناپذیری را به كشور تحمیل می‌كند.

وی، با بیان این كه سالیانه دست كم 400 هزار نفر به علت عوارض سیگار بیمار و بستری و بیش از 70 هزار نفر بر اثر عوارض سیگار می‌میرند،‌ افزود: این 10 درصد افزایش قیمت، متعاقب مالیات، برای جبرانی این هزینه‌ها و فرهنگ سازی به مصرف می‌رسد.

گفتنی است، همه ساله در لایحه بودجه كشور با افزایش مالیات، 10 درصد به قیمت محصولات دخانی تولید داخل و 20 درصد به قیمت محصولات دخانی خارجی اضافه می‌شود كه از سر جمع این افزایش قیمت‌ها 2 درصد در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد تا در امور بهداشتی درمانی، جبران هزینه‌های تحمیلی و فرهنگ‌سازی در خصوص عدم استعمال دخانیات صرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha