وزیر بهداشت: چرا باید فرزندانمان به دلیل تحصیل مجبور به ترک کشور شده و در دانشگاه‌های امارات، مالزی، ترکیه، فیلیپین و... تحصیل کنند رئیس مرکز خدمات آموزشی: قرار است وزارت بهداشت با ایجاد دانشگاه‌های بین المللی درخارج، دانشجویان ایرانی مقیم خارج و داخل کشور را پذیرش می کند. مدیرکل دانش آموختگان وزارت علوم: برخی از دانشجویان مدارک تحصیلی خود را از برخی دانشگاه‌های غیر معتبر که عمدتاً هم در آسیای میانه است به وزارت علوم برای ارزشیابی ارائه می‌دهند.

یک سوم دانشجویان پزشکی در دانشگاه های نامعتبر خارجی درس می خوانند

سلامت نیوز: وزیر بهداشت:  چرا باید فرزندانمان به دلیل تحصیل مجبور به ترک کشور شده و در دانشگاه‌های امارات، مالزی، ترکیه، فیلیپین و... تحصیل کنند
 رئیس مرکز خدمات آموزشی: قرار است وزارت بهداشت با ایجاد دانشگاه‌های بین المللی درخارج، دانشجویان ایرانی مقیم خارج و داخل کشور را پذیرش می کند
 مدیرکل دانش آموختگان وزارت علوم: برخی از دانشجویان مدارک تحصیلی خود را از برخی دانشگاه‌های غیر معتبر که عمدتاً هم در آسیای میانه است به وزارت علوم برای ارزشیابی ارائه می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه ایران در ادامه نوشت: براساس آمار وزارت علوم، حدود ۶۱ هزار نفر در دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود ۲۶ هزار نفر را دانشجویان مقطع تحصیلی دکترا تشکیل می‌دهند

«بهروز عشقی» در فیلیپین در رشته امحا و احشا تحصیل کرده است. دانشگاهی که او در آن دانش آموخته روی نقشه جغرافیا وجود ندارد، حتی شهر محل تحصیلش هم روی نقشه نیست و...این یکی از شخصیت‌های سریال طنز «در حاشیه» است که شب‌ها  بینندگان تلویزیون را به خنده میهمان می‌کند. اما واقعیت موجود در آموزش‌های پزشکی نشان می‌دهد، که آنچه شخصیت بهروز عشقی به تصویر کشیده است چندان هم مبالغه نیست. در حال حاضر تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های نامعتبر خارجی  تبدیل به یکی از معضلات  حوزه آموزش پزشکی و وزارت علوم شده است. صحبت‌های روز گذشته وزیر بهداشت در مراسم  معارفه  معاون آموزشی این وزارتخانه نیز تأییدی بر این واقعیت  است. دکتر هاشمی در سخنان خود با انتقاد از وضعیت موجود گفت: چرا باید فرزندان ایرانی به دلیل تحصیل مجبور به ترک کشور شده و در دانشگاه‌های امارات، مالزی، ترکیه، فیلیپین و... تحصیل کنند.


وی با اشاره به اینکه حوزه آموزش پزشکی دچار آسیب شده است، گفت: خیلی بد است که جوانان ما برای تحصیل در دانشگاه‌های نامعتبر کشورهای دیگر از ایران خارج شوند. مسأله‌ای که وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی آن را بد توصیف می‌کند فقط به تحصیل این دانشجویان منتهی نمی‌شود. مسأله بدتر زمانی اتفاق می‌افتد که این دانشجویان پس‌از صرف وقت و هزینه فراوان می خواهند مدارک تحصیلی خود را با استانداردهای داخل کشور معادل سازی کنند.
هجوم دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در هند، مالزی و فیلیپین در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. حتی افزایش نرخ دلار هم موجب نشد تا علاقمندان به تحصیل در این کشورها کمتر شود. در این میان دانش آموختگان انتظار دارند که مدرک شان  در داخل کشور معتبر شناخته شود، آن‌طور که  رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، می‌گوید: برای بررسی یک فارغ التحصیل خارج از کشور چند شاخص باهم بررسی می‌شود. یک نکته مهم در ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور این است که نظام آموزشی آن دانشگاه به نظام آموزش دانشگاه‌های کشورمان نزدیک باشد و آموزش‌ها با کیفیت آموزش کشور متناسب باشد. توانایی علمی افراد، ملاک دیگری است. چنانچه سطح علمی دانشگاه مناسب نباشد، از فهرست خارج می‌شود. دکتر اکبری  اضافه می‌کند: مراحل ارزشیابی دانشگاه‌های مختلف براساس فهرست، متفاوت است. به عنوان مثال در برخی رشته‌ها و تخصص‌ها بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  از دانشجویان آزمون عملی  می‌گیرند.او   تأکید می‌کند، تنها دانشجویانی وارد مراحل ارزشیابی مدرک می‌شوند که اسم دانشگاه در فهرست وزارت بهداشت باشد و مدارک شان در کشور تأیید شود. دانشجویانی که مدرک تحصیلی شان از سوی وزارت بهداشت تأیید شود، معمولاً آزمون عملی و تکمیلی را طی می‌کنند و  بسته به کشور و دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنند از شرایط ارزشیابی مدرک برخوردار می‌شوند.


تحصیل یک سوم دانشجویان پزشکی در دانشگاه های نامعتبر
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت  با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های نامعتبر تسهیلاتی از قبیل ارز و تسهیلات ورود و خروج در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهد، در مورد آمار دانشجویان دانشگاه‌های نامعتبر  می‌گوید: آماری از تعداد دانشجویانی که در مراکز آموزشی نامعتبر تحصیل می‌کنند در اختیار وزارت بهداشت نیست با این حال تخمین زده می‌شود از 14هزار دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی، حدود 4 هزار نفر در دانشگاه‌های نامعتبر تحصیل می ‌کنند. این آمار در حالی از سوی رئیس خدمات آموزشی وزارت بهداشت مطرح می‌شود که عدد و ارقام براساس تعداد دانشجویانی است که درخواست  ارزیابی مدارک تحصیل شان را داده‌اند. دکتر اکبری درباره هزینه‌های تحصیل این دانشجویان عنوان می‌کند: هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد؛  کمترین شهریه  تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور مانند کشورهای همسایه و فیلیپین که مورد تأیید وزارت بهداشت نیست،3 هزار دلار در سال برآورد می‌شود البته این شهریه‌ها بسته به نوع رشته علوم پزشکی در دانشگاه‌های اروپایی  تا 30هزار دلار در سال نیز می‌رسد.
سخنان روز سه شنبه وزیر بهداشت در جلسه معارفه دکتر لاریجانی و تودیع ضیایی همچنین یک نکته قابل تأمل دیگری هم داشت و آن توسعه دانشگاه‌ها در بخش بین المللی بود. به اعتقاد دکتر هاشمی چرا باید دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های کشورهایی مثل امارات، اوکراین، ترکیه، مالزی و... تحصیل کنند و هنگامی که به کشور بازمی‌گردند با مشکل مواجه شوند، باید برای این امر چاره‌ای اساسی اتخاذ شود.


رئیس مرکز خدمات آموزشی در این باره  می‌گوید: وزارت بهداشت بنا است با ایجاد دانشگاه‌های بین المللی در خارج از مرزها، دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور و داخل کشور را پذیرش کند. در واقع  این وزارتخانه قصد دارد با ایجاد امکان تحصیل در خارج از کشور دانشجویانی را که به هر دلیل در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های دولتی و آزاد  پزشکی پذیرفته نمی‌شوند و تمایل به تحصیل رشته پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی دارند با  هزینه شخصی خود دانشجو،داوطلب  پذیرش کند.به گفته دکتر اکبری ایجاد دانشگاه‌های بین‌المللی به نفع آموزش پزشکی و حضور آموزش پزشکی ایران در عرصه‌های بین‌المللی خواهد بود.
او در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی،به جای تحصیل در دانشگاه آزاد به  دانشگاه‌های خارجی روی می‌آورند، عنوان می‌کند: این  دانشجویان معمولاً تمایل به ادامه تحصیل در چند رشته خاص یعنی پزشکی،داروسازی و دندانپزشکی  دارند اما دانشگاه آزد نیز در پذیرش دانشجو محدودیت دارد و رقابت در این سه رشته زیاد است بنابراین کسانی که در این رقابت‌ها موفق نمی‌شوند و حتی کسانی که گاهی مدرک کارشناسی و حتی دیپلم نیز ندارند برای  اخذ مدرک دکترای حرفه‌ای به خارج از کشور می‌روند. در واقع همه دلایل  به‌خاطر  کمبود ظرفیت و کمبود فضای آموزشی  در وزارت بهداشت نیست، زیرا کیفیت تربیت نیرو و ایجاد اشتغال برای نیروهای متخصص در اولویت نظام آموزش پزشکی قرار دارد.

 ماهانه هزار دلار هزینه هر دانشجو
طبق آمارهای وزارت علوم بیش از 250 هزار صندلی دانشگاه‌ها خالی از داوطلب است. با این حال همچنان برخی از داوطلبان علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج هستند. به گفته مسئولان وزارت علوم این علاقه حالا بیشتر در دوره‌های تحصیلات تکمیلی است. طبق آمار وزارت علوم، حدود ۶۱ هزار نفر در دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود ۲۶ هزار نفر را دانشجویان مقطع تحصیلی دکترا تشکیل می‌دهند که تقریباً هر ماه والدین این دانشجویان بالغ بر هزار دلار ارز خریداری و ارسال می‌کنند. آمارهای به ثبت رسیده در سامانه اینترنتی «نشا» که مربوط به دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج است نیز نشان می‌دهد بیشتر این دانشجویان در کشورهای مالزی، امریکا، کانادا و آلمان درس می‌خوانند. با این حال مسئولان دانشجویی کشور می‌گویند هنوز هم هستند داوطلبانی که بدون آگاهی راهی دانشگاه‌های غیر معتبر می‌شوند. دکتر مهدوی مدیرکل دانش آموختگان خارج از کشور وزارت علوم در این باره گفت: «وزارت علوم روی سایت این وزارتخانه فهرست کامل دانشگاه‌های معتبر دنیا را منتشر کرده‌است و البته به  علاقمندان تحصیل هم هشدار داده است که کدام دانشگاه‌ها نامعتبر است اما گاهی شاهد هستیم برخی از دانشجویان مدارک تحصیلی خود را از برخی دانشگاه‌های غیر معتبر که عمدتاً هم در آسیای میانه است به وزارت علوم برای ارزشیابی ارائه می‌دهند.»


او تأکید کرد: «رایزن‌های علمی ایران در کشورهای مختلف و همچنین کمیسیون‌های علمی که در اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم وجود دارد شاخص‌های علمی دانشگاه‌ها را بررسی می‌کنند و مدارک تحصیلی دانشجویان هم در کمیسیون‌های علمی بررسی می‌شود. البته بیشترین بخش ارزشیابی مدارک  دانشجویان هم از دانشگاه آسیایی جنوب شرقی و آسیای میانه است.» مهدوی اظهار کرد: «دانشگاه‌های دنیا در ۵ گروه ممتاز، خوب، متوسط، ضعیف و بسیار ضعیف ارزشیابی شده‌اند که اعتبارسنجی دانشگاه‌های خارج از کشور از این طریق انجام می‌شود.»وی افزود: «روند مراجعه دانشجویان ایرانی برای ارزشیابی مدارک تحصیلی‌شان در سال ۱۳۸۹ بیشتر به دانش آموختگان کشور‌های هند، مالزی، انگلستان و در سال ۱۳۹۰ به دانش آموختگان کشورهای مالزی، هند، انگلستان و در سال ۱۳۹۱ کشور مالزی بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پزشک نکته بین ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    25 1
    مسئولین عزیز وقتی صحبت میکنند در نظرنمیگیرند که مخاطب شان متوجه مغالطه های صحبتهایشان میشوند....... شما نگرانی تان ازخروج ارز است؟ یا از کیفیت آموزشی است؟یا هدفتان کسب درآمد با گذاشتن دانشگاههای بیناللملی درخارج است؟ چرادرایران گرفتن تخصص قدغن است!!!!چرا دیوارهای بلند دور پذیرش رزیدنت کشیده اید؟چرا جوانان ایرانی نمیتوانند درایران واردرشته موردعلاقه شان شوند!از آینده شغلی شان نگرانید که مثلا دندانپزشک یا داروساز یا پزشک عمومی یا پزشک متخصص بیکار خواهند ماند اگر چنین است که گذاشتن دانشگاه بین اللمللی در خارج هم نتیجه اش همین خواهد بود!1پس مسئله شما اینها نیستند!!!! میفرمائید: "در برخی رشته‌ها و تخصص‌ها بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از دانشجویان آزمون عملی می‌گیرند" مسئول محترم اگر کیفیت آموزشی شما بالاست (که 100 درصد اینگونه نیست) اجازه دهید همین امتحان عملی را برای دانشجویان بلکه از خود اساتیدتان برگزارکنید ونتیجه را ببینید این اساتید میگویند ما برای دانشجویان ورزیدنت ها آموزش نداریم!!!کسی نیست از این اساتید بپرسد اگر آموزش نداریم برای چه شما هیئت علمی شده وحقوق دریافت میکنید!!! آخر کی زمان اینگونه حرفهای غیر عادلانه وغیر منصفانه به پایان خواهد رسید؟ میفرمائید: "در واقع این وزارتخانه قصد دارد با ایجاد امکان تحصیل در خارج از کشور دانشجویانی را که به هر دلیل در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های دولتی و آزاد پزشکی پذیرفته نمی‌شوند و تمایل به تحصیل رشته پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی دارند با هزینه شخصی خود دانشجو،داوطلب پذیرش کند." چطور است این عبارت "به هر دلیل" را بشکافید!!!تا چاره را پیداکنید!!!! "به گفته دکتر اکبری ایجاد دانشگاه‌های بین‌المللی به نفع آموزش پزشکی و حضور آموزش پزشکی ایران در عرصه‌های بین‌المللی خواهد بود." اول آموزش پزشکی ازپای بست ویرانتان را اصلاح کنید وبعد به فکر حضور در عرصه های بینالمللی باشید.... "در واقع همه دلایل به‌خاطر کمبود ظرفیت و کمبود فضای آموزشی در وزارت بهداشت نیست" به واقع پس دلیل اصلی چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • پزشک ایرانی! ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    37 0
    اگریک سوم دانشجویان پزشکی در دانشگاه های نامعتبر خارجی درس می خوانند وشما مدرکشان را تائید نمیکنید دیگر مشکل ودردتان چیست؟یعنی یک ایرانی این آزادی را ندارد که دانشگاه خود را اگر به اصطلاح نامعتبر به زعم شما باشد انتخاب کند ؟تاکی در امور دیگران دخالت خواهید کرد ؟تا کی انحصار طلبی؟اخیرا نیز دکتر طباطبایی مشاور وزیربرگذراندن طرح برای فارغ التحصیلان تخصص پزشکی خارج از کشور تاکید کدند!!!!آخه کسی که با هزینه خودش در خارج از کشورتخصص گرفته چرا باید به طرح برود؟؟؟اینها نظرات هدفمندانه ای هستند.......
  • پزشک ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    15 2
    اگر دانشجویان در دانشگاه غیر معتبر درس میخواند تقصیر وزارت بهداشت است و بس به سه دلیل ۱. طبق قوانینی که هنوز در سایت وزارت بهداشت موجود است تنها کافیست نیمی از تحصیل در دانشگاه معتبر باشد ۲. اگر کّل تحصیل نیز در دانشگاه غیر معتبر بود کمیسیون با مقایسه واحه‌های پاس شده اجازه تطبیق و صدور مدرک پزشکی‌ دارد ۳.در خبری که هنوز نیز در ارشیو روزنامها موجود است وزارت خانه مدعی شد با اعلام آزمون ملی‌ به عنوان شرط لازم و کافی‌ برای تایید مدرک پزشکی‌ پیشنیاز معتبر بودن دانشگاه محل تحصیل لغو میشود . اما در عمل وزارت خانه با بی‌ اعتبار خواندن دانشگاها بسیار زیادی در کشور‌های که به طور معمول پذیرای دانشجویان پزشکی‌ بودند دانشجویان را غافل گیر کرد و به وعده خود در مورد آزمون ملی‌ عمل نکرد و به اعتراض این گروه از دانشجویان نیز توجهی‌ نکرد.وزات بهداشت یکبار در سال ۲۰۰۷ این دانشگاها را مورد برسی‌ قرار داده بود و معتبر اعلام کرده بود ولی‌ در سال ۲۰۱۰ به طور ناگهانی بیشتر از ۳۰ دانشگاه در ۶ کشور را بی‌ اعتبار علم کرد در صورتی‌ که تحصیلات پزشکی‌ ۷ سال طول می‌کشد و دانشجویان که ۴ سال از عمر خود را در این کشور‌ها گذرانده بودند مجالی برای یافتم دانشگاه معتبر نیافتند اکنون با ایجاد دانشگاههای پزشکی‌ در کشور‌های دیگر قصد کسب آخرین دلارهای باقیمانده در جیب این گروه دارد .
  • حسن ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    18 1
    سلام.ببخشید ترکیه دانشگاهاش از مال ما(شریف و تهران و ..) که خیلی بهتره و سطح علمی خیلی بالایی داره.همین الانش هزاران دانشجو از بهترین دانشگاهامون( تاپ 10)دارن تو دانشگاههای ترکیه درس میخونن.این دانشجوها در امتحانات ایران جزو بهترینها بودن و امتحان ورودی اصلا مهم نیست براشون.کیفیت دانشگاهه که وقتی واردش میشن میبینن دانشگاههای ایران در مقابلشون خیلی پایینترن از همه لحاظ(استاد .امکانات و .....)
  • دنتيست ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    18 1
    سلام، سوالم از مسئولين وزارت بهداشت اين است كه ايا به امتحانات ارزشيابي مدارك دانشجويان كه از طرف خود شما برگزار ميشود شك داريد!؟ اگر جواب مثبت است كه واي بر شما كه صلاحيت خود و برگزار كنندگان اين امتحانات را زير سوال برده ايد! اگر جواب منفي است و به امتحانات برگزار شده اطمينان داريد پس بايد به هر دانشجوي ايراني فارغ از دانشگاه محل تحصيلش اجازه ورود به اين امتحانات را بدهيد تا توانايي خود در رشته تحصيليش مورد سنجش و ارزشيابي قرار گيرد نه اينكه با صليقه شخصي بعضي مسئولين،حق شركت در اين امتحانات از تعداد زيادي از دانشجويان ايراني فارغ التحصيل از دانشگاه هاي خارج از كشور سلب شود و با زندگي و اينده انها بازي شود! چطور اساس اموزشي رشته هاي پزشكي و دندانپزشكي خود را بر مبناي اموزشي كشورهاي پيشرفته قرار ميدهيم ولي به هنگام ارزشيابي مدارك دانشجويان فارغ التحصيل از خارج مانند انها عمل نميكنيد و اجازه سنجش توانايي علمي و عملي دانشجو را از او سلب ميكنيد و بدون اينكه از دانشجو امتحان به عمل اوريد مدرك او را به دليل اينكه در فلان دانشگاه فلان كشور تحصيل كرده مردود اعلام ميكنيد در حالي كه رتبه رنكينگ جهاني همان دانشگاه از بسياري از دانشگاه هاي ازاد داخل كشور بالاتر است! حق هر دانشجوي ايراني ميباشد كه در امتحانات شركت كرده تا توانايي هاي خود را سنجيده و به اثبات برساند! لطفا از اين قبيل تصميم گيريهاي صليقه اي دست برداريد!
  • نسرین ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    2 1
    سلام. من ایرانی هستم و سالهاست که در خارج از ایران زندگی می کنم. دیپلم رو ایران گرفتم ولی الان دوست دارم برگردم ایران و پزشکی بخونم. آیا امکانش هست یا باید کنکور داد.