سهل‌انگاری مسئولان فرودگاه آتاتورک استانبول، هواپیمای ایرباس شرکت قشم‌ایر را زمینگیر کرد. رسانه‌های ترکیه‌ای بدون اشاره به علت حادثه، مدعی شده بودند موتور هواپیما روی باند منفجر شده بود.

سلامت نیوز: سهل‌انگاری مسئولان فرودگاه آتاتورک استانبول، هواپیمای ایرباس شرکت قشم‌ایر را زمینگیر کرد. رسانه‌های ترکیه‌ای بدون اشاره به علت حادثه، مدعی شده بودند موتور هواپیما روی باند منفجر شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، رسانه‌های ترکیه‌ای شامگاه پنجشنبه اعلام کردند، هواپیمای ایرباس متعلق به شرکت مسافربری قشم‌ایر که قصد بلند شدن از باند فرودگاه آتاتورک استانبول ترکیه به مقصد فرودگاه امام خمینی(ره) تهران را داشت، دچار سانحه شد.

پایگاه اینترنتی آوییشن هرالد در این باره اعلام کرد، هنگام سرعت گرفتن هواپیما برای انجام عمل تیک‌آف، صدای مهیبی از موتور سمت راست این هواپیما خارج شد و اشیایی از هواپیما روی باند پرواز افتاد. پس از وقوع این حادثه، کادر پروازی، پرواز را لغو کردند و هواپیما در حالی که باد تایرهای اصلی سمت راستش خالی شده بود، توقف کرد. با متوقف شدن هواپیما، مسافران روی باند پرواز از هواپیما پیاده و به ترمینال فرودگاه منتقل شدند.

روزنامه دیلی صباح ترکیه نیز در این باره نوشت: موتور سمت راست هواپیمای قشم‌ایر ایران از نوع ایرباس ۳۰۰B۴‌ هنگام افزایش سرعت برای برخاستن از فرودگاه آتاتورک منفجر شد و همچنان‌که قطعات آن در باند پراکنده شد چرخ‌های هواپیما نیز غیرقابل استفاده شد. بر اساس این گزارش، خلبان هواپیما توانست بموقع آن را متوقف کند، این در حالی بود که شعله‌های آتش بسرعت موتور آن را دربرگرفته بود.

رسانه‌های ترکیه‌ای در حالی به انتشار خبر و عکس درباره این حادثه پرداختند که معاون عملیات شرکت قشم‌ایر مدعی است، سهل‌انگاری مسئولان فرودگاه آتاتورک باعث این اتفاق شده و رسانه‌های این کشور به بزرگنمایی ماجرا پرداخته‌اند. کاپیتان محسن عروجی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این اتفاق گفت: شامگاه سه‌شنبه یک فروند هواپیمای ایرباس 300 ـ 600 شرکت هواپیمایی قشم‌ایر قصد داشت فرودگاه آتاتورک را به مقصد فرودگاه امام خمینی(ره) ترک کند. هواپیما حرکت برای بلند شدن از باند را آغاز کرده بوده که ناگهان یکی از موتورها دچار مشکل شده و خلبان مجبور به توقف شد.

وی ادامه داد: بر اثر ترمز به یکی از چرخ‌ها آسیب وارد شد که این موضوعی طبیعی است. بعد از توقف هواپیما مسافران از آن خارج شده و با پرواز شرکت‌های دیگر به ایران منتقل شدند. کارشناسان ما پس از بررسی هواپیما متوجه شدند روی باند فرودگاه وسیله‌ای شبیه لاستیک وجود داشته که موتور هواپیما با قدرت زیاد آن را مکش کرده و ورود این جسم خارجی به موتور هواپیما آسیب وارد کرده بود. در اخبار منتشرشده درباره این اتفاق چند تناقض وجود دارد. اگر موتور هواپیما منفجر می‌شد، به دلیل سوخت 40 تنی هواپیما حادثه‌ای تلخ رقم می‌خورد. همچنین شرکت قشم‌ایر هواپیمای ایرباس ۳۰۰B۴‌ ندارد و رسانه‌های ترکیه‌ای در این باره به اشتباه اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

معاون عملیاتی شرکت هواپیمایی قشم‌ایر با اشاره به این‌که این اتفاق تلفات جانی و مصدومی نداشته، اظهار کرد: در این زمینه نامه‌ای تنظیم و موضوع را به صورت رسمی به مسئولان فرودگاه آتاتورک اعلام کردیم. باند این هواپیما و محل‌های خزش آن دارای مشکل است که باید اصلاح شود. همچنین وجود جسم خارجی در باند باعث زمینگیر شدن هواپیمای این شرکت شد که کارشناسان در حال تعمیر آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha