چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 146203

کارخانه‌ای درون شما هست که حدود ۱.۴ کیلوگرم وزن دارد و بیست و چهار ساعته کار می‌کند و کبد نام دارد؛ سنگین‌ترین اندام درون بدنتان و یکی از مهم‌ترین‌ِ ارگان‌ها. این ساختار سخت‌کوش، هم‌زمان به عنوان یک انبار، یک مرکز تولید و یک دستگاه پردازش عمل می‌کند و هرکدام از این وظایف، شامل اعمال جنبیِ‌ آن‌قدر مهمی می‌شوند که بدون کبد، بدن ما از کار می‌ایستد.

فیلم/چرا بدون کبد، بدن ما از کار می‌ایستد؟

سلامت نیوز: کارخانه‌ای درون شما هست که حدود ۱.۴ کیلوگرم وزن دارد و بیست و چهار ساعته کار می‌کند و کبد نام دارد؛ سنگین‌ترین اندام درون بدنتان و یکی از مهم‌ترین‌ِ ارگان‌ها. این ساختار سخت‌کوش، هم‌زمان به عنوان یک انبار، یک مرکز تولید و یک دستگاه پردازش عمل می‌کند و هرکدام از این وظایف، شامل اعمال جنبیِ‌ آن‌قدر مهمی می‌شوند که بدون کبد، بدن ما از کار می‌ایستد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از گمانه، این اندام همه‌چیزی می سازد؛ از پروتئین‌های گوناگون پلاسمای خون که اسیدهای چرب را جابه‌جا می‌کنند و به تشکیل لخته‌های خونی کمک می‌کنند تا کلسترول که به بدن برای ساخت هورمون کمک می‌کند. در ضمن، ویتامین D و موادی که به هضم کمک می‌کنند هم می‌سازد. اما یکی از حیاتی‌ترین محصولاتش، زردآب و یا صفرا است. مثل یک تصفیه‌خانه‌ی دوستدار محیط زیست کبد از سلول‌هایی به نام هپاتوسیت استفاده می‌کند، تا محصولات سمی را به این مایع سبز تلخ تبدیل کنند. بعد از تهیه، صفرا به محفظه‌ی کوچکی در زیر کبد هدایت می‌شود به‌نام کیسه‌ی صفرا، پیش از آن‌که درون روده بریزد، به تجزیه چربی‌ها، از بین بردن میکروب‌ها، و خنثی سازی اسید معده کمک کند. صفرا هم‌چنین به حمل دیگر مواد سمی و محصولات جانبی کبد به بیرون از بدن کمک می‌کند.

پس همان‌طور که می‌بینید کبد یک مکان صنعتی کارآمد است که چندین عمل مکمل ِ هم را انجام می‌دهد. اما خوب است که با چنین سیستم پیچیده‌ای با ملایمت رفتار شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha