یك متخصص زنان و فلوشیپ نازایی با بیان اینكه افراد بین 25 تا 40 سال برای استفاده از روش‌های تنظیم خانواده، بیشترین مراجعه را به پزشك دارند، گفت: استفاده از قرص‌های ضد‌بارداری هیچ ارتباطی با نازایی ندارد.

براساس این گزارش، معاون سلامت وزیر بهداشت نیز در همایش تنظیم خانواده عنوان كرد: 10 تا 15درصد از باروری‌ها در كشور ناخواسته است كه رقم بالایی است اما 22 هزار مركز بهداشت در كشور امكانات تنظیم خانواده را به‌طور رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند.

حسن امامی رضوی افزود: در مناطقی كه افراد آگاهی كمتری داشته‌اند و اطلاع رسانی زیادی انجام نشده است باروری‌های ناخواسته به 30 تا 35 درصد رسیده و در مناطق شهری با داشتن آگاهی بیشتر به 5 درصد می‌رسد.

معاون سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: طی 2 سال گذشته با افزایش 2 روش جدید پیشگیری از بارداری تعداد روش‌های تنظیم خانواده در كشور به 11روش رسید و به‌دنبال روش‌های جدیدتر نیز هستیم.

امامی رضوی یادآور شد:‌ اینها اهدافی هستند كه از آغاز مد‌نظر بوده و در تمام مدت اجرای برنامه به آن پرداخته شده است. وی خاطر نشان كرد: تنوع در روش‌های موجود در برنامه‌ها و خدمات را در كمتر برنامه دولتی می‌توان مشاهده كرد. تنوعی كه طی 2 سال گذشته با افزایش 2روش جدید غنی‌تر شده تا تعداد روش‌های موجود به 11روش افزایش یابد.

هم‌اكنون در حال بررسی و مطالعه برای یافتن روش‌های جدید دیگر هستیم. وی بیان كرد: حق قطع استفاده از روش پیشگیری بارداری نیز از سایر حقوقی است كه در راستای مشتری محور بودن خدمات به آن پرداخته شده و از سیاست‌های وزارت بهداشت نیز محسوب می‌شود.

سالانه 500 هزار بارداری ناخواسته اتفاق می‌افتد

با وجود موفقیت نسبی برنامه‌های كنترل جمعیت در سال‌های گذشته و دسترسی آسان عموم مردم به وسایل پیشگیری از بارداری، هنوز سالانه 400 تا 500هزار بارداری ناخواسته در ایران اتفاق می‌افتد كه بی‌تردید، نه به‌علت شكست روش‌های ضدبارداری، كه به خاطر استفاده نكردن زوجین از وسایل پیشگیری از حاملگی است.

به گفته كارشناسان، یك علت زمینه‌ساز مهم در ایجاد این مشكل، عدم‌مشاركت مردان در این مورد است، چرا كه در سال‌های گذشته، عمده برنامه‌های كنترل جمعیت، بر زنان متمركز شده، به‌طوری كه طبق آمار وزارت بهداشت در سال 1376، میزان مشاركت مردان در استفاده از روش‌های تنظیم خانوادة مخصوص آنان فقط 3/7درصد از كل مردان واجد شرایط بود.

مشاركت مردان در برنامه‌های تنظیم خانواده به معنای استفادة آنها از روش‌های مخصوص مردان نیست؛ این مشاركت شامل درك درست مردان از محدودیت‌ها و نیازهایی است كه با استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری برای همسرانشان پیش می‌آید.

وجود برخی نگرش‌های نادرست كه تنظیم خانواده را تنها وظیفة زنان می‌دانند،موجب شده تا مردان مشاركت كمتری در برنامه‌های تنظیم خانواده داشته باشند.

نگرش منفی افراد جامعه، برخورد منفی اعضای خانواده، ناآگاهی زنان از حقوقشان كه باعث می‌شود تنها خود را مسئول پیشگیری از بارداری بدانند، كمرویی مردان برای مراجعه به مراكز بهداشتی و درمانی و درخواست خدمات تنظیم خانواده، رواج فرهنگ شفاهی بین مردان، غرور مردانه و باورهای غلط فرهنگی و اعتقادی از جمله مشكلات مردان برای شركت در برنامه‌های تنظیم خانواده به‌شمار می‌آید.

وزارت بهداشت كتاب آموزش اصول زناشویی منتشر می‌كند

كتاب اصول تشكیل خانواده و مسائل زناشویی برای آموزش قبل از ازدواج به زوج‌ها از سوی وزارت بهداشت تدوین شد و آموزش زوج‌ها با استفاده از این كتاب از یك ماه آینده آغاز می‌شود.

محمد اسلامی، رئیس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت با اعلام این خبر، افزود: یكی از اقدامات وزارت بهداشت در سال‌جاری تدوین بسته آموزشی هنگام ازدواج برای جوانان در آستانه ازدواج است، به همین منظور كتابی با محتوای مبانی اسلامی تشكیل خانواده و اصول علمی تحكیم بنیان خانواده تدوین شده و اكنون در مرحله چاپ است.

وی ادامه داد: این كتاب 4 فصل دارد كه شامل مبانی مذهبی تشكیل خانواده، اصول روابط عاطفی در خانواده، تنظیم خانواده در سال‌های ابتدایی پس از ازدواج و روابط زناشویی در خانواده است.

وی تصریح كرد : این كتاب مشتمل بر اصول مذهبی، اسلامی، اجتماعی و روابط زناشویی است كه با تایید روحانیون و صاحب‌نظران مبانی اسلامی، مركز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و مشاور وزیر بهداشت در امور زنان نهایی شده و برای اولین بار است كه كتابی با این محتوا از سوی وزارت بهداشت منتشر می‌شود.

رئیس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت عنوان كرد: در بخش تنظیم خانواده این كتاب 3 روش پیشگیری از بارداری كه مناسب زوج‌ها در سال‌های ابتدایی پس از ازدواج است، معرفی شده است.

این روش‌ها شامل استفاده از كاندوم، قرص ضد‌بارداری و آمپول یكماهه است، سایر روش‌های پیشگیری از بارداری مانند بستن لوله و استفاده از ‌ای‌یو‌دی برای سال‌های اول شروع زندگی مشترك توصیه نمی‌شود و زوجین پس از چند سال زندگی مشترك و پس از آنكه صاحب فرزند شدند فرصت دارند با روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری آشنا شوند.

وی خاطر نشان كرد: اقدام دیگری كه امسال از سوی وزارت بهداشت در زمینه تنظیم خانواده انجام می‌شود و شاخص‌ترین كار در این زمینه است، ارتقای كیفیت آموزش خدمات تنظیم خانواده در مراكز تنظیم خانواده است.

وی افزود: برای این كار فرم‌های خدمات تنظیم خانواده كه در اختیار خدمت دهندگان در مراكز بهداشتی- درمانی قرار می‌گیرد، به‌طور 100 درصد عوض شده است و در فرم‌های جدید مرحله به مرحله آموزش اصول تنظیم خانواده با كیفیت قابل‌قبول و مطابق استانداردهای جهانی ارائه می‌شود.

وی تاكید كرد: درصورتی كه از این فرم‌های جدید برای آموزش تنظیم خانواده استفاده شود، می‌توانیم مطمئن باشیم، خانواده‌های خدمت‌گیرنده به میزان قابل‌قبولی با اصول تنظیم خانواده آشنا شده‌اند، مرحله آزمایشی استفاده از این فرم‌ها فعلاً در 10استان اجرایی می‌شود و پس از بررسی آثار آن طی 6 ماه و رفع نقاط ضعف و قوت آن به‌صورت كشوری اجرا می‌شود.

اسلامی ادامه داد: در زمان حاضر 11 روش پیشگیری از بارداری در كشور وجود دارد كه شامل 5 نوع قرص ضد‌بارداری، 2 نوع آمپول پیشگیری از بارداری، 2 نوع بستن لوله در مردان و زنان، كاندوم و استفاده از آی‌یودی است.

به جز كاندوم و بستن لوله در آقایان 9 روش دیگر، زنانه است. وی بیان داشت: یك روش دیگر  كاشتن كپسول پیشگیری از بارداری است كه از اسفند گذشته آغاز شده است.

این روش بیشتر در جاهای دور افتاده‌ای كه مردم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی ندارند، توصیه می‌شود و پس از توضیح كاركرد این كپسول كه تا 5 سال پیشگیری از بارداری ایجاد می‌كند، برای متقاضیان كاشته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha